Je vietnamský VinFast ďalšou bublinou? Stovky nových áut stoja na poliach

V poslednom čase sme tu mali hneď niekoľko „elektrokrachov“. Je možné, že sa k nim pridá čoskoro aj výrobca elektromobilov VinFast, založený vietnamským „cestovinovým“ miliardárom Phamom Nhatom Vuongom.

29.04.2024 16:00
debata (2)
VinFast začal fungovať len v roku 2017. Mal to... Foto: VinFast
VF9 Vin Fast1 VinFast začal fungovať len v roku 2017. Mal to byť splnený sen vietnamského miliardára, ktorý zbohatol na cestovinách.

Ešte donedávna to vyzeralo na veľký úspech. Automobilka VinFast, ktorej elektromobily oblieklo slávne dizajnérske štúdiou Pininfarina, sa naposledy prezentovala na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas s elektrickým pikapom Wild. A získala zaslúženú pozornosť. Automobilka tiež úspešne vstúpila na burzu a okrem materskej továrne vo Vietname s kapacitou 300 000 vozidiel stavia ďalšiu v Severnej Karolíne s kapacitou 150 000 áut ročne. Na čo je to ale dobré, keď sú predaje vietnamských elektromobilov mizivé? Vlani predal VinFast len 35 000 áut, z toho v USA úbohých 265 kusov. Navyše, ako píše agentúra Reuters, až 82 % vozidiel kúpili spoločnosti, ktorú sú súčasťou holdingu Vingroup alebo priamo vlastnené zakladateľom Phamo Nhatom Vuongom.

Fisker EMotion - 2018 Čítajte viac Fisker: Krachuje ďalší výrobca elektromobilov? Od bankrotu je na krok

Až 70 % skončilo napríklad v spoločnosti Green SM (GSM), ktorá je prevádzkovateľom taxislužby a poskytovateľom lízingu, ktorej 95 % vlastní Vuong. Už dávnejšie sa tiež šírili informácie o tom, že Vuong neprijíma kritiku, napríklad negatívne testy jeho áut zo strany novinárov, snaží sa o uplácanie médií a dokonca likviduje oponentov na základe ústavného článku 331, ktorý trestá za „zneužitie slobody slova pri zasahovaní do záujmov štátu, organizácií aj jednotlivcov“. Vo Vietname sa to dá isto vysvetliť všelijako. Jednoducho, VinFast sa hrá na čosi, čím nie je, čo sa nakoniec ukázalo aj na vlaňajšom prudkom páde akcií. V súčasnosti sú o 35 % nižšie ako v čase kótovania na burze. A teraz sa do veci zamotala agentúra Reuters aj mediálna spoločnosť Hunterbbrook Media.

Realita je smutnejšia. Vlani predala... Foto: Hunterbrook
VinFast - odstavené nové autá 2024 Realita je smutnejšia. Vlani predala automobilka len 35 000 áut a ako sa ukazuje, bolo to len na oko.
VinFast - odstavené nové autá 2024 Foto: Hunterbrook
VinFast - odstavené nové autá 2024 VinFast - odstavené nové autá 2024

Tá sa o VinFast začala zaujímať po tom, čo sa na Youtube objavili videá zachytávajúce nové autá, chátrajúce na odstavných plochách, presnejšie, doslova na tráve. Hoci zábery neskôr zmizli, Hunterbrooku sa podarilo lokalizovať miesto, ktoré po čase navštívili. Udivujúce bolo, že sa nič nezmenilo. Na trávnatej ploche naďalej stáli stovky síce registrovaných áut, ktoré ale nik nepoužíva. Autá boli teda predané len naoko, aby automobilka vykázala dobré predajné výsledky. Nedávno sa napríklad VinFast pochválil, že za prvý štvrťrok tohto roka stúpol odbyt o neuveriteľných 444 percent. Skôr to ale vyzerá na veľké problémy. Agentúra Reuters uvádza, že za posledné tri roky vygeneroval VinFast stratu 5,7 miliardy dolárov. Nemusí mať teda ďaleko k scenáru bankrotujúceho Fiskeru alebo LightYearu.

VF9 Vin Fast1 Čítajte viac To je prístup: VinFast chce zákazníkom platiť, ak budú v jeho autách chyby

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #bankrot #elektromobil #VinFast
Články podľa značiek