Talianska vláda sa háda so Stellantisom. Koncern vraj protežuje Francúzov

Podľa Talianov má francúzska vláda na koncern príliš veľký vplyv, čo sa odráža na podpore francúzskych značiek na úkor talianskych. Pri nich vraj klesá predaj a tiež klesá výroba v talianskych továrňach.

12.02.2024 12:00
Taliansko Stellantis dodávky vodíkové výroba Foto:
Carlos Tavares podľa talianskych politikov v Stellantise príliš podlieha vplyvu francúzskej vlády a rodiny Peugeot.
debata (1)

Koncern Stellantis sa v poslednom čase dostáva čoraz viac do rečí. Len nedávno sme písali o tom, že na sile nabrali reči o možnej fúzii Stellantisu s Renaultom, keď sa v obsiahlom rozhovore pre Bloomberg šéf Stellantisu Carlos Tavares nie najšťastnejšie vyjadril v zmysle, že podľa neho je problém Renaultu v nedostatočnej výrobe, vraj nemá o túto spoločnosť záujem, ale sleduje jej aktivity. Niektorí novinári z toho odvodili, že možno príde k ich fúzii, čo neskôr obe automobilky popreli. Faktom však je, že už minimálne raz bolo serióznym spôsobom na stole spojenie koncernu PSA (Peugeot, Citroën) s Renaultom, no stroskotalo na neochote zúčastnených strán sa dohodnúť.

Urazení Taliani

Aktuálne šéf Stellantisu rieši iný problém. Talianska vláda koncernu vyčíta, že protežuje Francúzov. „Rozbuškou“ bolo v tomto prípade, že minulý rok v decembri po takmer 100 rokoch nebol najpredávanejšou značkou v Taliansku Fiat (vystriedal ho Volkswagen). Navyše v talianskych fabrikách koncernu Stellantis aktuálne klesá výroba a výrazne sa znížil aj dopyt po elektrickom Fiate 500.

Porovnali sme Škodu Scala a Fiat Tipo. Ktoré auto je lepšie?
Video

Talianski politici, najmä minister priemyslu Adolfo Urso, Stellantisu vyčítajú, že preferuje z hľadiska marketingu francúzske modely pred talianskymi a že aj prostredníctvom prezidenta Emmanuela Macrona má francúzska vláda až príliš veľký vplyv na fungovanie Stellantisu. Pravdou je, že francúzska vláda má v koncerne výrazne väčší finančný podiel než talianska. Taktiež rozdelenie hlasovacích práv medzi talianskou rodinou Agnelli-Elkann, stojacou pri zrode Fiatu, francúzskou rodinou Peugeot a francúzskou vládou sú nevyvážené v prospech Francúzov.

Talianom sa nepáči, že ich „národná značka“ ťahá v koncerne za kratší koniec a ponuka je výrazne obmedzovaná. Je to dané aj politikou, ktorú presadzuje Tavares, keď dáva veľký dôraz na predaj elektrifikovaných áut, hlavne plug-in hybridov a batériových elektromobilov. Tento prístup poškodzuje najmä veľkoobjemové značky ťažiace z predaja cenovo dostupných áut, pretože ich modely sa dostávajú do cenovo len ťažko prijateľných hraníc. Zatiaľ čo pri Peugeote sú zákazníci vyššie ceny elektrifikovaných áut ochotní do určitej miery akceptovať, pri Fiate (a čiastočne aj Citroëne) to tak nie je.

Carlos Tavares 2018 Čítajte viac Šéf Stellantisu volá po úsporách a prepúšťaní. Jeho plat však vyráža dych

Tavares navyše z talianskych značiek chce sanovať hlavne Alfu Romeo a oživiť Lanciu, avšak modelmi, ktoré budú z hľadiska predaja aj naďalej marginálnymi a dominantnú pozíciu Peugeotu neohrozia. Talianski politici by pritom privítali, ak by Stellantis umožnil Fiatu priviesť na trh nové dostupné modely so spaľovacími motormi, čo jeho šéf nepripúšťa.

Tavares: Keď budete autá dotovať, budú sa predávať

Ten namiesto toho talianskym politikom s jemu príznačnou priamosťou odkázal, že ak by štátnymi dotáciami viac podporili elektrifikované modely Stellantisu, tak problémy s ich predajom, vrátane elektrického Fiatu 500, by neboli a výroba v talianskych fabrikách Stellantisu by neklesala. Urobil tak v pomerne nešťastnom čase, keď talianska vláda odsúhlasila pre elektrické autá obrovské dotácie v sume takmer miliardy eur.

To talianskych politikov ešte viac nasrdilo najmä preto, že v posledných rokoch smerovalo 40 % stimulov v oblasti automobilového priemyslu (vrátane štátnych objednávok) do aktivít Stellantisu. Výsledkom však bolo, že polovica z nich skončila v modeloch vyrábaných mimo Talianska a do tejto krajiny iba dovážaných. To je pre taliansku vládu, ktorá aktuálne od Stellantisu chce, aby zvýšil ročnú výrobu áut v tejto krajine z približne 750 000 na milión, absolútne neprijateľné.

jeep Čítajte viac Stellantis spustí v Taliansku výrobu hneď piatich nových modelov. Prvým bude DS

Minister Urso šéfovi koncernu Stellantis cez médiá odkázal, že „problém nie je vo (talianskej, pozn. red.) vláde, ale v skupine (Stellantis). Je to problém firmy, ktorá evidentne potrebuje preskúmať svoju marketingovú politiku a štruktúru vyrábaných modelov – a mala by to aj čo najskôr urobiť,“ povedal Urso.

Uvidíme, ako sa bude konflikt medzi talianskou vládou a Stellantisom vyvíjať, niektoré aktivity a pripravované rozvojové problémy podľa nás ukazujú, že Tavares si uvedomuje riziká konfliktu s talianskou vládou a mocnou rodinou Agnelli-Elkann a bude sa snažiť ich upokojiť ako navýšením výroby v niektorých továrňach, tak aj vyšším dôrazom na oživenie ikonických talianskych značiek Alfa Romeo a Lancia, o ktorom sme písali už vyššie. A s určitou dávkou opatrného optimizmu možno povedať, že minimálne v prípade Alfy je na dobrej ceste a výsledky sa už začínajú premietať aj v jej rastúcich globálnych predajoch.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #boj o moc #Peugeot #Carlos Tavares #Stellantis #Adolfo Urso #Agnelli-Elkann
Články podľa značiek