Renault 5 E-Tech: Legenda je späť. Spomienky posiela do elektrickej éry

To čo v roku 2021 sľúbil šéf Renaultu Luca de Meo, je realitou. Jeden z najikonickejších modelov značky je späť. Renault 5 sa vracia po 38 rokoch ako čistý elektromobil. Kombinuje spomienky z minulosti s technológiou budúcnosti. Aj s avatarom na palube.

29.02.2024 10:00
debata
Dizajnom vyvoláva Renault 5 E-Tech spomienky na... Foto: Renault
Renault 5 E-Tech - 2024 Dizajnom vyvoláva Renault 5 E-Tech spomienky na historickú ikonu. Vidieť to na tvare svetiel či „mriežke“ na kapote, ktorá má však po novom funkciu indikátora nabitia.

Renault 5, vyrábaný v rokoch 1972 až 1985, predstavoval pre francúzsku značku doslova revolúciu. Malé hravé auto, z ktorého vzniklo 5,5 milióna exemplárov, oslovilo vtedy novú mladú skupinu zákazníkov. Pre mnohých bolo vôbec prvým vlastným autom a symbolom slobody. Päťka reagovala na ropnú krízu aj zmenu životného štýlu. Sviežim dizajnom a výraznými farbami doslova rozžiarila mestá. A keďže emócie za touto legendou ešte nevyprchali, hlási sa opäť o slovo. Šéf Renaultu Luca de Meo oznámil comeback tejto ikony už v roku 2021 a svoj sľub splnil do bodky. Výsledok, predstavený na autosalóne v Ženeve, je ohromujúci. Vidieť, že Renault 5 E-Tech vznikal z lásky a čistého nadšenia. Tentoraz však s bezemisným pohonom.

Renault Twingo 2026 - skice 2023 Čítajte viac Renault Twingo: Toto má byť odpoveď na lacné čínske elektromobily

Renault 5 E-Tech má na dĺžku necelé štyri metre a svojou siluetou a množstvom detailov jasne odkazuje na historickú predlohu. Denné diódové svetlá v tvare obdĺžnikov pripomínajú hmlovky slávnej verzie R5 Turbo. Podobný motív ukrývajú aj hlavné svetlomety. Pôvodná asymetrická mriežka na kapote sa teraz objavuje vo funkcii indikátora nabíjania a už pri priblížení k autu sa na nej rozsvieti číslica 5. To však nie je koniec uvítacieho ceremoniálu, pretože Renault 5 E-Tech na vás navyše „mrkne“. Tvar pontónu, strechy a zadných vertikálnych svetiel – to všetko oživuje spomienky. Najväčším rozdielom sú kruhové výrezy blatníkov. Pôvodná er-päťka ich mala totiž hranaté. No aj takéto riešenie novinke svedčí.

Aj zadné vertikálne situované svetlá evokujú... Foto: Renault
Renault 5 E-Tech - 2024 Aj zadné vertikálne situované svetlá evokujú pôvodný Renault 5, respektíve jeho modernizovanú verziu Supercinq.

Proporcie ťažia zo širokého postoja s veľkým rozchodom (1,55 m vpredu/ 1,53 m vzadu), krátkych previsov a až 18-palcových diskov kolies, ktoré sa nápadne podobajú retrofuturistickému konceptu z roku 2021. S dĺžkou 3,92 metra je reinkarnovaná legenda o deväť centimetrov kratšia ako súčasné Clio, no rázvorom 2 540 mm naň stráca len štyri centimetre. Na cestách však bude Renault 5 neprehliadnuteľný aj vďaka provokatívnym farbám – napríklad žltej Pop Yellov a zelenej Pop Green, odkazujúcich na minulosť. Paletu dopĺňajú farby Artic White, Diamond Black a Midnight Blue. A k tomu si môžete zvoliť kontrastnú čiernu strechu Diamond Black.

V kabíne sa tiež vynárajú spomienky na originál... Foto: Renault
Renault 5 E-Tech - 2024 V kabíne sa tiež vynárajú spomienky na originál zo sedemdesiatych rokov. Dvojstupňová palubná doska je čalúnená a prešívaná. Obdĺžnikový prístrojový panel tvoria dve 10-palcové obrazovky.

Minulosť na vás dýchne aj v kabíne. Tak ako originál má nový Renault 5 dvojstupňovú palubnú dosku s priečnyn prešívaním čalúnenia a obdĺžnikový prístrojový panel, ktorý tvorí tentoraz dvojica displejov s uhlopriečkou 10 palcov, piatimi druhmi zobrazenia a integrovaným Google. Sedadlá sú čalúnené džínsovou látkou, vyrobenou z recyklovaných PET fliaš. Kombinuje žltý a šedý odtieň. Tento motív sa objavuje aj na výplniach dverí. Renault sľubuje priestrannosť väčšieho Clia a kufor s objemom 326 litrov, ktorý je možné zväčšiť sklopením zadných operadiel, delených v pomere 40 : 60. Ďalších 19 litrov poskytujú rôzne priehradky a schránky priamo v kabíne. Prispôsobiť sa dajú vďaka plastovým doplnkom vrátane držiaku na bagety v tvare pleteného košíka.

Čarovným detailom je „prútený“ košík na bagetu.... Foto: Renault
Renault 5 E-Tech - 2024 Čarovným detailom je „prútený“ košík na bagetu. Vyrobený je však pomocou 3D tlače.

Renault 5 je postavený na platforme AmpR Small, vyvinutej divíziou Renault Ampere, no zdieľa množstvo komponentov s platformou CMF-B pre konvenčné vozidlá, napríklad predné zavesenie, čo umožnilo Renaultu redukovať náklady. Zadným viacprvkovým zavesením ide však päťka vysoko nad štandard triedy subkompaktných áut. Podlahová batéria bude mať kapacitu 52 kWh s dojazdom 400 km alebo menšiu s kapacitou 40 kWh a dojazdom 300 km. Batériové moduly sú navrhnuté tak, aby zvýšili energetickú hustotu akumulátora bez zväčšenia rozmerov. Väčší akumulátor má 12 modulov s hmotnosťou nižšou o 20 kg v porovnaní s elektrickým Zoe. Batéria je vybavená tepelným manažmentom. Teda chladením kvapalinou.

Renault 5 E-Tech - 2024
Renault 5 E-Tech - 2024
+31Renault 5 E-Tech - 2024

Pohon zabezpečuje predný synchrónny elektromotor s výkonom 110 alebo 90 kW pre verziu s menším akumulátorom. Silnejšia verzia zrýchľuje na stovku za menej ako osem sekúnd. Použitím permanentne budených magnetov sa Renault vyhol potrebe nákupu prírodného neodýmu. Palubná nabíjačka s výkonom 11 kW umožní nabiť väčšiu batériu z 10 na 100 % za štyri hodiny a 30 minút. Menší akumulátor potrebuje o hodinu menej. Podpora nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom 100 kW znamená, že na rýchlonabíjačkách bude stačiť pre dobitie z 15 na 80 % len polhodina. S energiou šetrí Renault 5 E-Tech aj pomocou tepelného čerpadla, čo ocenia majitelia najmä v zimných mesiacoch.

Platforma AmpR Small obahuje predný... Foto: Renault
Renault 5 E-Tech - 2024 Platforma AmpR Small obahuje predný elektromotor s výkonom 90 alebo 110 kW a k tomu batéri s kapacitou 40 alebo 52 kWh.

O bezpečnosť sa stará balík asistenčných systémov na úrovni SAE 2. Prístup k nim uľahčuje tlačidlo naľavo od volantu, kde môže vodič aktivovať alebo deaktivovať najmenej päť funkcií súčasne. Systém udržiavania v jazdnom prúde umožňuje pri rýchlostiach pod 50 km/h vytvárať dostatočný priestor pre chodcov či cyklistov. Zaujímavá je však aj nová brzdová sústava One Box s integrovanými brzdami a ESP v jednom module, čo ušetrilo miesto, no najmä skrátilo reakčný čas zásahu autonómnych bŕzd na polovicu. Brzdový pedál už nie je mechanicky spojený s brzdovými strmeňmi, ale s počítačom, ktorý uprednostňuje rekuperáciu pred klasickými brzdami. Elektronické riešenie zároveň umožňuje prakticky nepostrehnuteľné prepínanie medzi týmito režimami.

Skvelé jazdné vlastnosti sľubuje relatívne... Foto: Renault
Renault 5 E-Tech - 2024 Skvelé jazdné vlastnosti sľubuje relatívne veľký rázvor náprav, kratučké previsy a k tomu štandardne dodávané 18-palcové kolesá. Dĺžkou 3 920 mm perfektne zapadá medzi Twingo a Clio. Kamuflované kľučky zadných dverí vytvárajú dojem 3-dverovej verzie, ktorá tvorila v minulosti absolútne gro odbytu.

Zákazníci by však mali Renault 5 E-Tech milovať aj vďaka obratnosti, veď priemer zatáčania je len 10,3 metra. A tiež vďaka virtuálnemu asistentovi Reno. Tento avatar na palube je odborníkom na elektrický pohon, ktorý dokáže poskytnúť odpovede na všetky otázky a podniknúť konkrétne kroky. Napríklad dotazom: „Hej Reno, naplánuj nabíjanie na zajtrajšok na 8 hodín ráno“ alebo „Hej Reno, ako môžem optimalizovať dojazd svojho vozidla?“ Okrem elektrických funkcií dokáže odpovedať na 200 otázok, ktoré zákazníci najčastejšie kladú (napr. „Hej Reno, ako môžem pripojiť telefón k vozidlu“ alebo „Hej Reno, ako môžem vymeniť pneumatiku“ atď.). A vďaka integrácii aplikácie umelej inteligencie Chat GPT dokáže Reno tiež plynulo a konverzačne odpovedať na ďalšie otázky.

Renault Scenic E-Tech Čítajte viac COTY: Poznáme európske auto roka. Dve medaily majú Francúzi, jednu Nemci

Novinku bude Renault vyrábať v komplexe ElectriCity, ktorý spája tri výrobné závody v Douai, Maubeuge a Ruitz v severnom Francúzsku. Vozidlo budú montovať v Douai a batériu v Ruitz . O elektromotor sa postará fabrika Cléon v Normandii. Očakáva sa, že nový produkčný systém 4.0 skráti čas potrebný na výrobu elektrického Renaultu 5 E-Tech len na deväť hodín. Prvé vozidlá by sa mali dostať k zákazníkom začiatkom budúceho roka. O cenách môžeme zatiaľ len špekulovať, ale nie je vylúčené, že by sa základná verzia mohla priblížiť 25 000 eurám. Prednosť však dostane výkonnejší Renault 5 s väčším akumulátorom. Ten slabší bude nasledovať neskôr.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault 5
Články podľa značiek