V predvečer nie príliš bohatého autosalóna v Ženeve, kde vystavuje len päť automobiliek, vyhlásila 58-členná porota motoristických novinárov z 22 európskych krajín víťaza 61. ročníka ankety európskeho auta roka. Stal sa ním elektrický Renault Scénic E-Tech s až 22 nomináciami na prvé miesto. Získal 329 bodov, o 21 viac ako druhé BMW 5/i5 (308 bodov) s 19 top nomináciami. Na tretej priečke skončil Peugeot 3008 (197 bodov).
Čítajte viac WCOTY: Poznáme tri najlepšie autá roka. Na víťaza si ešte počkámePre Renault ide už o siedmy titul od roku 1964. Ale po poriadne dlhej pauze, pretože naposledy bodoval s Cliom v roku 2006. Francúzska automobilka je iste rada, pretože Scénic E-Tech predstavuje jej elektrickú budúcnosť a na rozdiel od Mégane E-Tech môže mať konečne batériu so solídnou kapacitou 87 kWh, čo znamená dojazd až 620 km. No a spokojné musí byť aj BMW, pretože v histórii ankety COTY je to vôbec po prvýkrát, čo sa mníchovská značka dostala medzi najlepších. Navyše vieme, že prémiovým automobilkám sa v tejto súťaži príliš nedarí.
BMW zaujalo kombináciou širokej škály pohonov. V ponuke sú naftové aj benzínové motory, k tomu plug-in hybridy a ešte čisto elektrické BMW i5. Podobne je to s Peugeotom 3008, ktorý sa síce uviedol ako čistý elektromobil, ale naďalej počíta so spaľovacími motormi. Vďaka novej platforme STLA Medium môže byť vybavený batériou s kapacitou až 98 kWh. Šampanské však určite neotvárajú v Kii. Tá mala so svojím luxusným 7-miestnym elektrickým SUV EV9 väčšie plány, než zaujať štvrtú priečku (190 bodov). Veď ide o vlajkovú loď značky nabitú technológiami vrátane 800 V elektrickej architektúry, ktorá jej zabezpečuje bleskové nabíjanie.
Čítajte viac WCOTY: Svetovým autom roka môže byť ‘číňan‘. To sa ešte nestaloNa viac ako piate miesto nemalo „mrštné“ elektrické Volvo EX30 (168 bodov). To napriek veľmi prístupnej cene a brutálnej akcelerácii z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy. Zhasli aj nádeje Číny. Elektrický sedan BYD Seal (131 bodov) mal totiž ambíciu byť prvým čínskym modelom ovenčeným titulom európskeho auta roka. Zatiaľ sa to nepodarilo. Rozhodne však bodoval lepšie ako Toyota C-HR (127 bodov), čo naznačuje, že za pár rokov môže byť všetko inak. Spomeňme, že vlaňajším európskym autom roka bol malý Jeep Avenger. Aj ten však ukázal, že titul najlepšieho auta Európy ešte nemusí automaticky znamenať komerčný úspech.