Čínske HipHi dalo o sebe nedávno vedieť v Európe. Využilo na to výstavu IAA mobility v Mníchove. Nemalo síce vlastný stánok ako konkurenčné čínske značky BYD, Leapmotor, Zeekr, Dongfeng alebo Denza, zato sa mu podarilo pritiahnuť pozornosť testovacími jazdami v novom futuristickom GT HiPhi Z, ktoré má predpoklady podkúriť napríklad Porsche Taycanu alebo Audi e-tronu GT. A také HiPhi X a Y si zas trúfajú na Teslu Y a Teslu X. Na domácom trhu sa už vraj HipHi podarilo poraziť prémiovú konkurenciu s cenami nad 64 000 eur. HiPhi totiž mieri na mladú solventnú čínsku klientelu, ktorá nechce tradičné nemecké prémiové autá.
Čítajte viac Cenová vojna zotročuje zamestnancov čínskych automobiliek. Pracujú za 300 eur a bez ‘klímy‘„Rodičia našich zákazníkov si možno kúpili Mercedes-Benz, oni však chcú modernejšiu interpretáciu luxusu,“ povedal Mark Stanton, bývalý inžinier spoločnosti Jaguar Land Rover či Ford, ktorý je hlavným technickým riaditeľom HiPhi a vedúcim jeho európskych operácií. HiPhi verí, že mu podobná stratégia vyjde aj v Európe. Napokon, značka už otvorila prvé HiPhi Huby v Osle a v Mníchove. Nejde o tradičné predajne, ale systém „galérií“, podobný sieti americkej Tesly. Zatiaľ sú dostupné dva prémiové modely – HiPhi Z a X. No už čoskoro má pribudnúť cenovo dostupnejšie SUV HiPhi Y, od ktorého si značka sľubuje masovú expanziu. Všetky vyzerajú nesmierne futuristicky.
HiPhi Z
Fascinujúce GT alebo skôr Shooting Brake s dĺžkou 5 036 mm má platformu vybavenú dvojicou elektromotorov s výkonom 440 kW a batériou s kapacitou až 120 kWh. Jeho dojazd je 705 km. Na stovku zrýchli za 3,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h. Futuristický dizajn dopĺňajú zadné „samovražedné“ dvere. Matricové svetlá dokážu premietať obsah infotainmentu na stenu alebo na vozovku. Vychytávkou je tiež displej na dverách, obsahujúci 4 000 diód, pomocou ktorých komunikuje HiPhi Z s okolím. Kabína v štýle „techlux“ môže mať štyri alebo päť miest. Centrálny 15-palcový displej je uchytený na robotickom ramene, ktoré nastavuje displej do polohy ideálnej pre konkrétneho vodiča. O dokonalý zvuk sa stará 23 reproduktorov. Cena HiPhi Z štartuje v Európe na 105 000 eurách.
HiPhi X
Toto je jasný súper Tesly X. Elektrickú platformu zdieľa toto SUV s HiPhi Z. Má však o čosi menšiu batériu s kapacitou 97 kWh. Stále však veľmi slušný dojazd 560 až 650 km. Na výber bude jednomotorová aj dvojmotorová verzia. Silnejšia má výkon 339 kW a na stovku zrýchli za 3,9 sekundy. Maximálka je opäť obmedzená na 200 km/h. Vychytávkou dizajnu tohto 5 200 mm dlhého SUV sú zadné delené dvere NT-doors. Spodná časť sa spolu s bezrámovými oknami otvára proti smeru jazdy, pričom sa odklopia aj strešné panely. Všetko je ovládané automaticky. Veľký rázvor náprav s hodnotou 3 150 mm je prísľubom priestranného interiéru, ktorý môže byť vybavený troma radmi sedadiel. Palubná doska nesie tri displeje a tiež head-up displej. Infotainment sa pomocou umelej inteligencie snaží prispôsobovať vodičovi. HiPhi X začína v Európe cenou 109 000 eur.
HiPhi Y
Najnovšie SUV HiPhi Y sa zaradí pod väčšie HiPhi X. Nie je to však žiaden drobček, pretože na dĺžku má stále 4 938 mm. A nezaostáva ani dizajnom. Z ikska napríklad prevzalo futuristické zadné dvere NT-doors s protismernou spodnou časťou a výklopnými strešnými. Predné svetlá dokážu premietať piktogramy. Vrcholová verzia bude mať dvojicu elektromotorov s výkonom 371 kW a batériu s kapacitou 115 kWh. Tá má zabezpečiť dojazd až do 810 km. Akceleráciu z 0 na 100 km/h HiPhi zatiaľ nezverejnilo. Kabína môže mať štyri alebo päť sedadiel. Palubná doska je domovom pre 12,3-palcový digitálny kokpit, 17-palcový OLED infotainment a 22,9-palcový head-up displej. Spolujazdec má navyše k dispozícii 15-palcový displej. K dispozícii bude aj lacnejšia verzia s batériou, ktorá má kapacitu 76,6 kWh.