Cenová vojna zotročuje zamestnancov čínskych automobiliek. Pracujú za 300 eur a bez ‘klímy‘

Čínsky automobilový priemysel straší tradičných výrobcov áut nízkymi cenami. No pravdou je, že tieto ceny sú vykúpené zúfalo nízkymi mzdami tamojších zamestnancov a katastrofálnymi pracovnými podmienkami. Zvlášť od začiatku cenovej vojny, ktorú v Číne odštartovala Tesla.

18.09.2023 16:00
debata (13)
Zlaté časy v čínskych automobilkách sú dávno... Foto: Pravda, Ivan Majerský, BYD
BYD - výroba v Číne Zlaté časy v čínskych automobilkách sú dávno preč. Krvavá cenová vojna odštartovaná Teslou dolieha najviac na zamestnancov. Slovenské mzdy v by nám závideli.

Čínsky automobilový priemysel zamestnáva približne 30 miliónov ľudí a jeho továrne majú ročnú kapacitu asi 43 miliónov vozidiel. Lenže fabriky bežia len na 54 percent svojho maxima, čo je ešte o 12,1 percenta menej ako v roku 2017. Situácia sa zhoršila zvlášť po tom, čo Elon Musk odštartoval v Číne cenovú vojnu v októbri minulého roka a následne znížil ceny elektromobilov v januári. Navyše v auguste oznámil ďalšie znižovanie. To doľahlo asi na 40 konkurenčných značiek. Niektoré podniky skončili a ostatné boli nútené obmedziť výrobu elektromobilov aj klasických áut, alebo aspoň znížiť náklady.

Platy nízke, klimatizácie vypnuté

Rozhovory agentúry Reuters s desiatimi vedúcimi predstaviteľmi automobiliek a dodávateľov, ako aj so siedmimi pracovníkmi tovární, vytvárajú obraz priemyslu, ktorý sa zmieta v kríze a kde sa šetria centy na všetkom – od komponentov cez účty za elektrinu až po mzdy. Doplácajú na to najmä zamestnanci. Ako uviedol Mike Chen, jeden zo zamestnancov spoločného podniku SAIC-Volkswagen, jeho súčasná mzda je o tretinu nižšia ako v roku 2016, keď do podniku nastúpil. Navyše musel v nedávnych horúčavách pracovať v halách s vypnutou klimatizáciou, pretože podnik šetrí.

IAA mobility 2023 - fotenie čínskych áut Čítajte viac Čínske automobilky strašia Európu. Vidieť to aj v Mníchove

„SAIC-VW bol kedysi najlepší zamestnávateľ a cítil som sa poctený, že tu môžem pracovať. Dnes cítim len smútok a hnev,“ komentoval svoju situáciu pre agentúru Reuters Chen. Analytici varujú, že čínsky automobilový priemysel by sa mohol dokonca stať brzdou rastu čínskej ekonomiky. „Problém je v tom, že kým do výrobných kapacít sa investovalo obrovské množstvo financií, k čomu prispeli aj rozsiahle štátne dotácie, domáci dopyt stagnoval a príjmy domácností sú stále pod tlakom,“ tvrdia ekonómovia. Za prvých sedem mesiacov roku 2023 Čína predala doma 11,4 milióna áut a exportovala ich dva milióny, no rast prišiel takmer výlučne zo zahraničia.

Nio ES8 Čítajte viac Štúdia: Čínski konkurenti môžu európske značky ‘oskalpovať‘ o 7 miliárd eur ročne

Vývoz sa síce zvýšil o 81 percent, ale domáci predaj vzrástol iba o 1,7 percenta, a to aj napriek rozsiahlemu znižovaniu cien. „Výroba a odbyt sú nevyvážené,“ povedal George Magnus, výskumný pracovník v Čínskom centre Oxfordskej univerzity, a dodal, že nedostatočná pozornosť k dopytu vedie v konečnom dôsledku k nadprodukcii, znižovaniu cien a finančnému stresu. Znižovanie platov je síce v Číne zákonom zakázané, ale zložitá štruktúra mzdy ponúka mnohé spôsoby ako to obísť. SAIC-Volkswagen napríklad znížil mzdu Mikeovi znížením bonusov a pracovného času bez toho, aby sa dotkol jeho základnej mzdy. Tá pritom predstavuje asi len polovicu príjmu.

Trpia aj dodávatelia

Spoločnosť BYD, ktorá je najväčším výrobcom elektrických vozidiel v Číne a jedným z najväčších na svete, inzerovala ešte v júni vo svojej továrni v Shenzene odhadovaný mesačný príjem 5 000 až 7 000 juanov (640 – 890 €), ale základný plat bol len 2 360 juanov (300 €). Podľa vládnych údajov mala byť priemerná mzda v júni 11 300 juanov (1 440 €). Analýza agentúry Reuters, ktorá skúmala hodinovú mzdu podľa inzerovaných pracovných ponúk v 30 automobilových firmách zistila, že sa pohybuje od 14 juanov (1,79 €) do 31 juanov (3,96 €). Zamestnanec Liu, ktorý pracoval pre Changan uviedol, že podnik opustil, pretože namiesto 7 000 juanov (794 €), ktoré očakával, zarobil v máji a júni len 4 000 juanov (510 €).

hyundai Čítajte viac Hyundai draží svoju fabriku v Číne. Nestíha konkurencii

Východisko z tejto situácie nie je ľahké, pretože ani dlhoročné skúsenosti vám nezaručia slušnú pracovnú pozíciu. Liu sa napríklad pokúšal zamestnať v automobilke Chery cez agenta, ten však od neho chcel za sprostredkovanie 32 000 juanov (4 100 €), takže to odmietol. „Niektoré továrne vás vyžmýkajú a sú ochotné vám aj slušne zaplatiť. Niektoré vás vyžmýkajú, ale sú lakomé. A niektoré továrne vás síce nevyžmýkajú, ale musíte hladovať, pretože platy sú príliš nízke,“ povedal Liu. „Staré dobré časy sú preč,“ povedal Liu pod podmienkou čiastočnej anonymity, aby neohrozil svoje pracovné vyhliadky.

Magna Steyr Plant Graz 2018 72 dpi Čítajte viac Ofenzíva pokračuje: V Rakúsku možno budú vyrábať čínske autá

Ťažké časy dopadajú aj na sieť dodávateľov, ktorých je v krajine približne 100 000 a ktorí sú pod tlakom automobiliek nútení znižovať ceny o päť až 10 %. Predtým platili dohody na rok, teraz sa menia štvrťročne. Týka sa to aj dodávateľov batérií. Lítium-železofosfátové (LFP) batérie, typ, ktorý používa v Číne Tesla, boli v auguste o 21 percent lacnejšie ako pred piatimi mesiacmi, zatiaľ čo nikel-kobaltové batérie boli lacnejšie o deväť až 18 percent, ukázali údaje RealLi Research. S čínskymi automobilkami a ich expanziou to teda nemusí byť až také ružové. Domáca cenová vojna ich môže položiť na kolená skôr, ako sa dočkajú výraznejších úspechov za hranicami.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #automobilový priemysel #cenová vojna
Články podľa značiek