Na českej Vysokej škole ekonomickej (VSE) vznikla zaujímavá štúdia, zaoberajúca sa tým, ako by sa európske automobilky mali v období nastupujúcej elektromobility vyrovnať s konkurenciou, samozrejme najmä čínskou. Analýza, pripravená odborníkmi z programu CEMS Fakulty podnikohospodárskej VŠE, sa odráža od (už dnes) jednoznačne viditeľného trendu: v predaji elektromobilov hrá prím Čína a americká Tesla, Európa zatiaľ len „paberkuje“.
Ak by tento trend aj naďalej pretrvával, tak okolo roku 2030 by európske automobilky mohli, najmä kvôli čínskej konkurencii, ročne prichádzať až o sedem miliárd eur. Podľa štúdie už v roku 2022 predali čínske automobily viac elektromobilov, než všetky európske a americké značky spolu. A je možné, že tieto nožnice sa budú aj naďalej roztvárať. Väčšina v vyrobených elektromobilov sa síce zatiaľ predáva na domácom čínskom trhu, no ich export do Európy a aj USA postupne významne rastie. Už v roku 2021 sa Čína dostala do trojice najväčších exportérov elektroáut do EÚ a odvtedy svoju pozíciu výrazne posilnila.
Čítajte viac Mníchovský autosalón sa zmení na ‘malú Čínu‘. Ofenzíva začínaPodľa analytičky Natálie Badie, ktorá skupina analytikov viedla, je silnou zbraňou čínskych automobiliek predovšetkým cena elektromobilov. Tie sú totiž na čínskom trhu až o 33 percent lacnejšie, než porovnateľné autá so spaľovacími motormi. V EÚ je podľa tejto štúdie situácia presne opačná – elektrické autá sú v porovnaní s ich priamou „spaľovacou“ konkurenciou drahšie až o 27 percent. Na domácom (čínskom) trhu sa z hľadiska objemu predaja darí najmä značkám BYD, Nio, Wuling, Xpeng a Zeekr. Prakticky všetky plánujú vstup na európsky trh, alebo s ním už začali.
Rozdiel v cenách je zapríčinený výraznou podporou elektromobility a nabíjacej infraštruktúry v Číne, lacnou pracovnou silou, dotovanou energiou a priamym prístupom k potrebným kritickým surovinám. Analytici však tvrdia, že bezprostredné obavy z čínskej konkurencie nie sú úplne na mieste, čínske značky začnú podľa nich reálnu hrozbu pre európskych výrobcov elektromobilov predstavovať v horizonte šiestich až siedmich rokov.
Bezprostrednou hrozbou je pre ne aktuálne Tesla, ktorá v Európe rozpútala agresívnu cenovú vojnu a najmä so svojim Modelom Y doslova prevalcovala nielen európsky trh s elektromobilmi, ale aj celkový bez rozdielu pohonu. Po prvom polroku sa stala najpredávanejším autom bez rozdiely triedy a pohonu, čo sa ešte žiadnemu elektromobilu nepodarilo.
A ako sa môžu európske automobilky agresívnej konkurencii z USA a Číny brániť? V zásade veľa možností nemajú. Podľa Natálie Badie im nezostáva iné, než všetko staviť na kvalitu, hi-tech a svoje tradičné postavenie na európskom trhu, čím môžu čiastočne kompenzovať vyššie ceny svojich elektromobilov. To však nebude stačiť a do hry môže vstúpiť napríklad vyššie zdanenie dovážaných áut, obmedzenie ich počtu alebo „mäkšou cestou“ môže byť koordinovaná ekonomická podpora európskych automobiliek zo strany EÚ, čo by mohlo viesť k zníženiu cien ich modelov na konkurencieschopnú úroveň.