Na českej Vysokej škole ekonomickej (VSE) vznikla zaujímavá štúdia, zaoberajúca sa tým, ako by sa európske automobilky mali v období nastupujúcej elektromobility vyrovnať s konkurenciou, samozrejme najmä čínskou. Analýza, pripravená odborníkmi z programu CEMS Fakulty podnikohospodárskej VŠE, sa odráža od (už dnes) jednoznačne viditeľného trendu: v predaji elektromobilov hrá prím Čína a americká Tesla, Európa zatiaľ len „paberkuje“.
Ak by tento trend aj naďalej pretrvával, tak okolo roku 2030 by európske automobilky mohli, najmä kvôli čínskej konkurencii, ročne prichádzať až o sedem miliárd eur. Podľa štúdie už v roku 2022 predali čínske automobily viac elektromobilov, než všetky európske a americké značky spolu. A je možné, že tieto nožnice sa budú aj naďalej roztvárať. Väčšina v vyrobených elektromobilov sa síce zatiaľ predáva na domácom čínskom trhu, no ich export do Európy a aj USA postupne významne rastie. Už v roku 2021 sa Čína dostala do trojice najväčších exportérov elektroáut do EÚ a odvtedy svoju pozíciu výrazne posilnila.

Podľa analytičky Natálie Badie, ktorá skupina analytikov viedla, je silnou zbraňou čínskych automobiliek predovšetkým cena elektromobilov. Tie sú totiž na čínskom trhu až o 33 percent lacnejšie, než porovnateľné autá so spaľovacími motormi. V EÚ je podľa tejto štúdie situácia presne opačná – elektrické autá sú v porovnaní s ich priamou „spaľovacou“ konkurenciou drahšie až o 27 percent. Na domácom (čínskom) trhu sa z hľadiska objemu predaja darí najmä značkám BYD, Nio, Wuling, Xpeng a Zeekr. Prakticky všetky plánujú vstup na európsky trh, alebo s ním už začali.
Rozdiel v cenách je zapríčinený výraznou podporou elektromobility a nabíjacej infraštruktúry v Číne, lacnou pracovnou silou, dotovanou energiou a priamym prístupom k potrebným kritickým surovinám. Analytici však tvrdia, že bezprostredné obavy z čínskej konkurencie nie sú úplne na mieste, čínske značky začnú podľa nich reálnu hrozbu pre európskych výrobcov elektromobilov predstavovať v horizonte šiestich až siedmich rokov.
Bezprostrednou hrozbou je pre ne aktuálne Tesla, ktorá v Európe rozpútala agresívnu cenovú vojnu a najmä so svojim Modelom Y doslova prevalcovala nielen európsky trh s elektromobilmi, ale aj celkový bez rozdielu pohonu. Po prvom polroku sa stala najpredávanejším autom bez rozdiely triedy a pohonu, čo sa ešte žiadnemu elektromobilu nepodarilo.
A ako sa môžu európske automobilky agresívnej konkurencii z USA a Číny brániť? V zásade veľa možností nemajú. Podľa Natálie Badie im nezostáva iné, než všetko staviť na kvalitu, hi-tech a svoje tradičné postavenie na európskom trhu, čím môžu čiastočne kompenzovať vyššie ceny svojich elektromobilov. To však nebude stačiť a do hry môže vstúpiť napríklad vyššie zdanenie dovážaných áut, obmedzenie ich počtu alebo „mäkšou cestou“ môže byť koordinovaná ekonomická podpora európskych automobiliek zo strany EÚ, čo by mohlo viesť k zníženiu cien ich modelov na konkurencieschopnú úroveň.