Renault Scénic E-Tech: Z legendy MPV je elektrický crossover

Po 26 rokoch vstupuje niekdajší zakladateľ triedy kompaktných vanov do elektrickej budúcnosti. Robí to za pomoci techniky Mégane E-Tech a kriviek inšpirovaných svetom crossoverov. Novinkou je väčšia batéria.

05.09.2023 10:00
debata
Nový Renault Scénic zmenil charakter na... Foto: Renault
Renault Scenic E-Tech - 2023 Nový Renault Scénic zmenil charakter na nepoznanie. Z tradičného kompaktného vanu sa stal čisto elektrický crossover. Prednú masku tvoria prekrývajúce sa diamanty. Nechýba ani nové logo a matrixové LED svetlá.

Renault Scénic prišiel na svet roku 1996, ako prvé MPV v kompaktnej triede. Francúzska automobilka využila recept známy z Espace, ale v menšom formáte. Základom bola totiž prvá generácia Mégane. Bol to veľký úspech. Aspoň v prípade prvých dvoch generácií. Tie dve nasledujúce už strácali vietor z plachiet, pretože do popredia začali vystupovať SUV a crossovery. Štvrtá generácia má dnes sedem rokov a napriek atraktívnemu dizajnu aj zvýšenému podvozku trend zvrátiť nedokázala. Jej výrobu skončil Renault v tichosti už vlani, ale na Scénic nezanevrel. Naopak, na autosalóne v Mníchove odhaľuje piatu generáciu, ktorá však s tými predchádzajúcimi veľa spoločného naozaj nemá. Bude z nej totiž čistý elektromobil.

Renault Scenic E-Tech - 2023
Renault Scenic E-Tech - 2023
+42Renault Scenic E-Tech - 2023

Tak ako sa hybridné SUV Austral stalo základom pre nové 7-miestne Espace a tiež SUV-kupé Rafale, tak je nový elektrický Mégane E-Tech základom Scénicu E-Tech, s ktorým zdieľa platformu CMF-EV. Je však podstatne väčší, keďže má priniesť priestor a variabilitu, na ktorú boli zákazníci Scénicu zvyknutí. Na dĺžku má 4 470, na šírku 1 860 a na výšku 1 570 mm. Je teda o 270 mm dlhší, o 96 mm širší a o 65 mm vyšší. Rázvor náprav sa natiahol až o 95 mm na konečných 2 780 mm. Dizajnom sa Scénic jasne hlási k štylistickému jazyku Mégane E-Tech, ale nie je len jeho derivátom. Vidieť to na prvý pohľad. Odlišné sú svetlá, ich grafika aj maska s novým logom, ktorú tvoria prekrývajúce sa diamanty. Chýbať nebude nápadná uvítacia sekvencia.

Príslušnosť ku crossoverom podporuje väčšia... Foto: Renault
Renault Scenic E-Tech - 2023 Príslušnosť ku crossoverom podporuje väčšia svetlá výška aj masívna ochrana spodných partií karosérie. Zadné svetlá dostali grafiku šípok.

Z profilu pripomína Scénic skôr SUV, najmä pre väčšiu svetlú výšku a masívne prahy. Kolesá majú 19 alebo 20 palcov. Zadný stĺpik evokuje siluetu kupé, no strecha sa klenie pomerne vysoko, aby karoséria ponúkla dostatok miesta aj veľký kufor. Zadné svetlá zaujmú grafikou šípok. Na výber bude šesť lakov karosérie, ktoré bude možné kombinovať s čiernou strechou Diamond Black alebo sivou Shadow Grey. Strecha môže byť vybavená aj veľkým panoramatickým oknom Solarbay s technológiou tekutých kryštálov. Ide vôbec o prvú strechu v neprémiových autách, kde možno regulovať priehľadnosť samostatne v prednej a zadnej časti – od úplne priehľadnej až po zatmavenú.

Renault Kardian - avízo 2023 Čítajte viac Renault Kardian: Tajomné SUV odštartuje kariéru v Brazílii

Po opustení vozidla strecha vždy stmavne, aby znížila prehrievanie interiéru v zaparkovanom vozidle, no po „naštartovaní“ sa vráti do pôvodného nastavenia. Renault tvrdí, že toto riešenie ušetrí v porovnaní s klasickou roletkou šesť až osem kilogramov hmotnosti a zvýši priestor nad hlavou o 30 mm. Kabína ponúka miesto pre piatich cestujúcich. Zvlášť pyšný je Renault na veľkú rezervu pre nohy zadných cestujúcich. Viac miesta prináša aj rovná podlaha. V kufri je stále slušných 545 litrov a po sklopení až 1 670. Posádka má navyše priamo v kabíne 38,7 litra odkladacích priestorov v rôznych schránkach. Nechýbajú ani držiaky na nápoje, letecké stolíky či stredová opierka pre zadných cestujúcich s otočnými ramenami na uchytenie tabletov.

Priestranný interiér s rovnou podlahou má... Foto: Renault
Renault Scenic E-Tech - 2023 Priestranný interiér s rovnou podlahou má palubnú dosku s dvojicou displejov situovaných v tvare písmena L. Toto riešenie poznáme už z Mégane E-Tech či Australu. Luxusná úroveň Iconic používa obloženie z lipového dreva.

Palubnú dosku a infotainment poznáme v podstate z Mégane E-Tech. Dvojica obrazoviek s uhlopriečkami 12,3 a 12 palcov je usporiadaná v tvare písmena L. Kosoštvorcová grafika stupníc ladí s logom automobilky. Infotainment OpenR Link ponúka až 50 aplikácií Google. Umožňuje tiež nastavenie vozidla v módoch Comfort, Sport, Eco a Perso. Spolu s režimami sa mení atmosféra v kabíne, aj vďaka ambientnému osvetleniu so 48 farbami či zvukovej „grafike“, s ktorou Renaultu pomohol slávny skladateľ Jean Michel Jarre. Vodiči však viac ocenia inteligentný plánovač trás, ktorý navrhne optimálne zastávky na nabíjacích staniciach tak, aby ste do cieľa dorazili čo najrýchlejšie.

Nový Renault Arkana (2023) Čítajte viac Renault Arkana má za sebou decentný facelift. Pribudla aj nová top-výbava

Komfort zas reprezentujú masážne sedadlá. Prídu vhod nielen počas cesty, ale aj počas nabíjania. Scénic E-Tech bude Renault dodávať v štyroch úrovniach vybavenia – Techno, Esprit, v športovej Alpine a luxusnej Iconic, ktorú automobilka aplikovala po prvýkrát pri čistom elektromobile. Samozrejme, Scénic E-Tech bude priam nabitý asistenčnými systémami. Novinkou je centrovanie v jazdnom prúde pri nízkych rýchlostiach tak, aby sa uľahčil prejazd pohotovostných vozidiel. Zaujímavosťou je Safety Coach, ktorý vyhodnocuje jazdné návyky a odporúča vodičovi zlepšenia pre bezpečnú jazdu. Tak ako väčšina moderných elektromobilov neobsahuje kabína Scénicu žiadnu prírodnú kožu. Napokon Scénic využíva až 24 % recyklovaných materiálov a až 90 % je recyklovateľných vrátane batérie.

V kufri je v základe 545 litrov pre batožiny.... Foto: Renault
Renault Scenic E-Tech - 2023 V kufri je v základe 545 litrov pre batožiny. Po sklopení operadiel narastie využiteľný objem na 1 670 litrov.

Na výber budú dve verzie pohonu. Základná má batériu s kapacitou 60 kWh. Predný elektromotor má v tomto prípade výkon 125 kW a krútiaci moment 280 Nm. Na jedno nabitie by mala zvládnuť podľa cyklu WLTP 480 km. Verzia so silnejším motorom (160 kW, 300 Nm) využíva aj väčšiu batériu s kapacitou 87 kWh, ktorá má v Renaultoch premiéru. Dojazd predĺži na 620 km. Nízkej spotrebe energie napomáha dobrá aerodynamika, tepelné čerpadlo aj rekuperácia, ktorú možno nastavovať v štyroch úrovniach až po funkciu e-Pedal. Zastávky na nabíjacích staniciach skráti systém predhrievania batérie. Mimochodom, ide o akumulátor LG s chémiou NMC, ktorý má v porovnaní s Mégane E-Tech o šesť percent vyššiu energetickú hustotu. Permanentne budený synchrónny elektromotor nepoužíva žiadne vzácne kovy.

Nový Renault Arkana (2023) Čítajte viac Renault Arkana má za sebou decentný facelift. Pribudla aj nová top-výbava

Opravy batérie má uľahčiť jej modulárna konštrukcia. Vymeniť možno jednotlivé moduly aj články. Podvozok Scénicu má nezávislé zavesenie všetkých kolies, teda aj zadných. Renault tiež sľubuje mimoriadnu obratnosť. Priemer otáčania je len 10,9 metra, čo je na úrovni mestských hatchbackov. Systém riadenia zadných kolies 4Control však nespomína. Renault bude Scénic E-Tech vyrábať vo francúzskom závode ElectriCity v Douai. Na trh sa dostane začiatkom budúceho roka. O tom, či automobilka neskôr predstaví aj jeho predĺženú verziu Grand Scénic, zatiaľ nepadlo ani slovo.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Scénic
Články podľa značiek