Pozor: Od pondelka sa menia poplatky pri zápise áut. Prinášame príklady

Maximálna výška registračného poplatku sa zníži z 3 900 na 1 000 eur, na nové autá bude maximálny poplatok 400 eur, na veľmi staré a zároveň veľmi výkonné to bude maximálne 1 000 eur.

30.06.2023 20:00
debata (2)
Nový systém poplatkov by mal prispieť aj k... Foto: AAA Auto
AAA Auto - autobazár Nový systém poplatkov by mal prispieť aj k znižovaniu dovozu starých áut na Slovensko.

Od začiatku júla sa na Slovensku výrazne zmenia registračné poplatky pri zápise áut. Do platnosti totiž vstupuje novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú parlament schválil ešte v marci tohto roka. V rámci nej poslanci podporili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča zo strany Sloboda a Solidarita. Ten zohľadňuje ekologický princíp a tabuľku výkonov upravuje na rozsah 33 až 1 000 eur.

Maximálna výška registračného poplatku sa tak zníži z 3 900 na 1 000 eur. Na nové autá bude maximálny poplatok 400 eur. Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá budú mať poplatok maximálne 1 000 eur. Ľudia by vďaka zmenám mali ročne ušetriť 27 až 30 mil. eur. Z 370-tisíc prepisov ročne by mal klesnúť, alebo pri 33 eur zostať na rovnakej úrovni, registračný poplatok vo viac ako 95 % prípadoch. Príklady nových prihlasovacích poplatkov nájdete TU.

Autobazár Čítajte viac Nové registračné poplatky: Príklady, ako nimi bude hýbať eko-koeficient

Ministerstvo vnútra SR v tejto súvislosti upozornilo, že novela prináša okrem zmeny spôsobu výpočtu poplatkoch pri zápise aj možnosť objednať si zadnú tabuľku s evidenčným číslom menšieho rozmeru. To si bude vyžadovať úpravy v informačných systémoch. Z tohto dôvodu nebudú podľa hovorkyne rezortu Zuzany Eliášovej k dispozícii 1. a 2. júla elektronické služby Národnej evidencie vozidiel, dostupné budú opäť v pondelok 3. júla v ranných hodinách.

nákup auta, automobil, šofér, kúpa Čítajte viac Prepis auta bude od polovice roku lacnejší. Poplatky sa znižujú

Na Slovensko by sa vďaka týmto zmenách mohlo dovážať menej starých ojazdených áut. Ako ešte v marci pre agentúru SITA uviedol výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak, Slovensko poskytovalo úľavy zo základnej hodnoty poplatkov na základe veku automobilu. Čím staršie a menej ekologické, tým väčšiu zľavu ponúkol štát vlastníkovi a držiteľovi. Naopak, čím novšie a ekologicky lepšie vozidlo, tým menšia zľava. Aktuálnu zmenu označil za prelomovú, keďže otočila logiku z pohľadu uplatňovania zľavy.

Slovensko má dlhodobý problém s dovozom starších jazdených áut. Najpočetnejšiu skupinu vlaňajších individuálnych dovozov tvorili vozidlá do desiatich rokov. Za celý rok 2022 ich na Slovensku pribudlo asi 15,6 tisíca a predstavovali tak viac ako štvrtinu všetkých dovozov. Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov. Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo približne 9,6 tisíca, čo predstavuje asi 16 % podiel.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #registračné poplatky
Články podľa značiek