Batérie musia byť o polovicu ľahšie. Inak nedávajú elektromobily zmysel

Neuralgickým bodom elektromobilov sú batérie. Môžu za všetky ich nevýhody. A tou je aj vysoká hmotnosť, ktorá ani zďaleka neladí s ekológiou. Poukázal na to Carlos Tavares, šéf Stellantisu.

09.04.2024 16:00
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Foto:
Carlos Tavares nemal nikdy problém otvárať háklivé témy elektromobility. Urobil tak aj na nedávnom Fóre slobody mobility.
debata (12)

Carlos Tavares patrí k najpragmatic­kejším manažérom v automobilovom priemysle. Hoci aj jeho koncern Stellantis vo veľkom elektrifikuje, nikdy nemal problémy poukazovať na nevýhody elektrických áut ani na riziká, ktoré z prechodu na elektrický pohon vyplývajú pre automobilový priemysel. Už pred rokmi varoval pred vysokými nákladmi a pri prerode zvolil taktiku multienergetických platforiem, ktoré umožňujú použitie čisto elektrického pohonu, ale aj spaľovacích motorov. Jednoducho dávajú na výber aj tým, ktorí na drahé elektromobily nemajú. A vypláca sa to.

BMW - výfuk s reproduktorom Čítajte viac Na návrat k ‘spaľovákom‘ nemusí byť ešte neskoro, naznačuje šéf megakoncernu

Teraz sa Tavares na Fóre o slobode mobility v Miláne vyjadril opäť na tému elektromobilov. Poukázal na ich vysokú hmotnosť. Podľa Tavaresa bude musieť automobilový priemysel v nasledujúcej dekáde znížiť hmotnosť akumulátorov aspoň o 50 %, aby bola elektrifikácia vôbec zmysluplná. Tavares uviedol, že výroba batérie pre elektromobil so „slušným dojazdom“ 400 km vyžaduje 500 kg surovín navyše v porovnaní s konvenčným autom so spaľovacím motorom. „Z hľadiska životného prostredia… nemyslím si, že to dáva zmysel,“ povedal.

Batérie potrebujú ešte 10 rokov

Tavares je presvedčený, že automobilový priemysel potrebuje dosiahnuť „prelom“ v oblasti energetickej hustoty buniek. „Myslím si, že je to na dobrej ceste. Myslím si, že v priebehu nasledujúceho desaťročia budeme schopní znížiť hmotnosť batérie o 50 %, čím o 50 % znížime aj používanie dodatočných surovín v porovnaní s konvenčným vozidlom,“ povedal. Dodal, že by to tiež pomohlo vyriešiť problém nedostatku lítia, kľúčového prvku vo väčšine dnešných batérií. Mal teda na mysli inú chémiu.

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Čítajte viac Stellantis šetrí. V Taliansku prepustí 2 500 ľudí. Jeho šéf má plat 36 miliónov €

Tavares tiež spochybnil, že batériové elektromobily, ktoré majú byť de facto jedinou alternatívou po roku 2035, keď dôjde k zákazu spaľovacích motorov, sú univerzálnym riešením. „Mali by sme sa vzdialiť od dogmatického myslenia, kde jedno riešenie vyhovuje všetkým,“ povedal Tavares. „Nemyslím si, že to bude fungovať. Chcel by som dodať, že súčasné elektromobily môžu byť vhodné pre niektoré spoločnosti, ale nie všetky.“ Súhlasí s ním aj Roberto Schaeffer, profesor energetickej ekonómie na Federálnej univerzite v Riu de Janeiro v Brazílii.

ICCT - spotreba paliva Čítajte viac Vyvolajú syntetické palivá chaos? Tavares sa toho obáva

Už len preto, že podľa neho približne 800 miliónov ľudí nemá prístup k elektrine, zatiaľ čo „mnohí ďalší“ nemajú stabilnú elektrickú sieť, na ktorú by sa mohli spoliehať. Schaeffer, ktorý skúma, ako môže spoločnosť dosiahnuť nulové emisie, povedal, že elektromobily sú „globálnou severnou perspektívou“, ktorá sa týka regiónov ako Európa alebo Severná Amerika. Celkovo by ale podľa neho biopalivá fungovali pri znižované emisií oveľa lepšie ako elektromobily, povedal.

Elektrina nie je dobrá pre všetkých

„Elektrická mobilita nie je riešením, prinajmenšom v najbližších 20 alebo 30 rokoch, keď skutočne potrebujeme ísť na čistú nulu. Musíme myslieť na energetickú chudobu. Dopravná chudoba je na globálnom juhu realitou. Musíme mať na pamäti, že pokiaľ ide o mobilitu, neexistuje žiadna univerzálna možnosť." Tavares tiež povedal, že nevidí vodík ako životaschopnú alternatívnu technológiu pre súčasnú masovú mobilitu kvôli jeho vysokým nákladom, dokonca aj za predpokladu, že energia použitá na výrobu vodíka bude čistá.

„Obávam sa, že v súčasnosti bude cenová dostupnosť hlavnou prekážkou vodíka,“ povedal. „V blízkej budúcnosti to bude možno riešením pre flotily veľkých korporácií, ale určite nie pre normálnych občanov.“ Fórum slobody mobility, ktoré sa konalo v stredu po druhý raz, založila skupina Stellantis po tom, čo sa rozhodla opustiť európsku automobilovú lobistickú skupinu ACEA na konci roka 2022. Je určené na podporu diskusií so zainteresovanými stranami o riešení problémov a trendoch mobility a ich dôsledkov pre globálne otepľovanie.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Carlos Tavares #batérie #Stellantis
Články podľa značiek