Na návrat k ‘spaľovákom‘ nemusí byť ešte neskoro, naznačuje šéf megakoncernu

Carlos Tavares, šéf Stellantisu, tvrdí, že voľby do Európskeho parlamentu ako aj prezidentské voľby v USA môžu spomaliť nástup elektromobilov. Jeho koncern je na to vraj pripravený.

06.12.2023 16:00
BMW - výfuk s reproduktorom Foto:
Koncern Stellantis nevylučuje zmenu stratégie k plnému prechodu k elektromobilom. Rozhodnúť môžu voľby do Európskeho parlamentu, ale aj tie prezidentské v USA. Oboje prebehnú už budúci rok.
debata (7)

Nútený prechod k elektromobilom je nesmierne komplikovaný proces. Transformáciou musí prejsť celý automobilový priemysel, ktorý je od konca 19. storočia postavený na spaľovacích motoroch. A to s nejasným výsledkom, pretože súčasná generácia elektrických áut nedokáže účinne konkurovať overenej a optimalizovanej technológii. Známej viac ako 100 rokov. Najmä z dôvodu vysokej ceny, krátkeho dojazdu a dlhých časov nabíjania. Karty sú ale rozdané. Od roku 2035 sa budú môcť v Európskej únii a mnohých ďalších krajinách vrátane najmenej desiatich štátov USA, predávať len autá s nulovými emisiami. Alebo je to inak?

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video
Carlos Tavares 2018 Čítajte viac Šéf Stellantisu volá po úsporách a prepúšťaní. Jeho plat však vyráža dych

Na túto tému sa nedávno vyjadril šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares. Ten patrí na jednej strane k tvrdým kritikom nútenej elektrifikácie, pretože aj po miliardách dotácií na nákup elektromobilov je ich súčasný podiel na predaji nových áut žalostných 15 %, no svoj koncern zároveň pripravuje na rozsiahlu elektrifikáciu prostredníctvom plánu Dare Forward 2030. Do konca dekády chce v Európe Stellantis, vlastniaci 14 automobilových značiek z EÚ a USA, predávať už len elektromobily, a v tom istom čase najmenej 50 % za Atlantikom. Lenže nevylučuje ani iné scenáre, keďže rast odbytu bezemisných áut sa spomaľuje.

UAW Čítajte viac Stellantis ‘stiahol uši‘. Veľký štrajk v amerických automobilkách končí

Má za tým stáť najmä čakanie zákazníkov na lacnejšie elektrické autá, ktoré by mali prísť na trh okolo roku 2025. Podľa Tavaresa môžu ale vstúpiť do hry aj iné faktory. „Budúci rok sú dvoje dôležité voľby – voľby do Európskeho parlamentu v júni a prezidentské voľby v USA v novembri. Je možné, že po nich sa politika zmení,“ povedal Tavares počas návštevy závodu Mirafiori v Turíne webu Automobilwoche. A doplnil, že „ak bude politická a verejná mienka smerovať k menšiemu počtu elektromobilov“, Stellantis je pripravený zmeniť svoju stratégiu. Na návrat, respektíve na predĺženie života spaľovacích motorov, tak nemusí byť ešte neskoro.

ICCT - spotreba paliva Čítajte viac Vyvolajú syntetické palivá chaos? Tavares sa toho obáva

Aké by však mala takáto zmena stratégie pre koncern dôsledky, nešpecifikoval. „Jednou z mojich úloh je pripraviť spoločnosť na nové rámcové podmienky. Máme na to plány,“ povedal Tavares. V každom prípade bude takáto zmena drahá. Ale aj keby sa nič nemenilo, riziká transformácie sú obrovské. Európski výrobcovia budú čeliť totiž čínskej konkurencii, ktorá má nižšie náklady. Ale aj americkej Tesle, o ktorej Tavares tvrdí, že sa s ňou zaobchádza lepšie ako s automobilkami, ktoré „viac prispeli k bohatstvu západnej Európy“. Bola to reakcia na návštevu Elona Muska vo Francúzsku, kde sa tamojší politici predháňali v ponukách na výstavbu ďalšieho závodu Tesly v Európe.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Carlos Tavares #spaľovacie motory #Stellantis #zákaz spaľovacích motorov
Články podľa značiek