Stellantis ‘stiahol uši‘. Veľký štrajk v amerických automobilkách končí

Šéf Stellantisu Carlos Tavares vystupoval voči štrajkujúcim v USA a Kanade spočiatku arogantne, neskôr im však musel ustúpiť temer vo všetkom.

31.10.2023 12:00
UAW Foto:
Štrajkujúci aj napriek vyhrážkam napokon dosiahli nad americkou divíziou Stellantisu veľké víťazstvo.
debata

Bezprecedentnému štrajku zamestnancov detroitských automobiliek, ktorý začal ešte v septembri, sme sa venovali už niekoľkokrát. Unikátnym ho robil hlavne rozsah – zapojili sa totiž do neho zamestnanci kompletnej „silnej trojky“ z Detroitu, teda spoločností Ford Motor, General Motors a Stellantis.

Organizátorom štrajku bola odborová organizácia UAW (United Auto Workers) a zapojilo sa do neho vyše 40-tisíc ľudí. Požadovali zvýšenie miezd a ich reguláciu v závislosti od inflácie, dlhšie pracovné zmluvy, viac voľna, zrovnoprávnenie služobne starších a mladších zamestnancov a väčšie sociálne istoty. Štrajk pripravil automobilky o stovky miliónov dolárov a v prípade Fordu a Stellantisu zasiahol dokonca najlukratívnejší segment v USA, ktorý značkám prináša najväčšie zisky – výrobu pikapov.

Nová Škoda Kodiaq vo svetovej premiér - detailný pohľad
Video

Zatiaľ čo predstavitelia Fordu aj GM sa od začiatku snažili so štrajkujúcimi nájsť spoločnú reč (a Fordu sa to napokon podarilo), šéf koncernu Stellantis dohody odmietal a vystupoval skôr z pozície sily. Okrem iného vyhlásil, že keďže štrajk pripravuje koncern o peniaze, tak sa žiadna jeho značka v rámci šetrenia nezúčastní na januárovom veľtrhu CES v Las Vegas a pohrozil okrem vopred oznámeného prepúšťania aj zatvorením 17 prevádzok v USA, zväčša išlo centrá MOPAR-u na distribúciu náhradných dielov. Dal by sa k tomu ešte doplniť aj predaj americkej centrály Stellantisu, no ten už bol plánovaný pred štrajkom.

Štrajkujúci robotníci sa však nezľakli, práve naopak. Po „drsných“ Tavaresových vyhláseniach sa k nim pridalo aj 6 800 pracovníkov asi najdôležitejšieho výrobného závodu Stellantisu v USA, ktorým je Sterling Heights. Ide o závod, kde sa vyrábajú pikapyy RAM, ktoré Stellantisu produkujú najväčšie zisky. Pickupy RAM totiž boli v uplynulom roku po Forde F-Series a Chevrolete Silverado tretím najpredávanejším autom v USA a už roky tam patria medzi top bestsellery.

Carlos Tavares 2018 Čítajte viac Šéf Stellantisu volá po úsporách a prepúšťaní. Jeho plat však vyráža dych

To napokon donútilo aj tak nekompromisného vyjednávača, akým je Tavares, ustúpiť – a to takmer pri všetkých požiadavkách odborárov. Pri platoch sa našiel kompromis tiež. Odborári síce žiadali ich zvýšenie za štyri roky o 40 percent s pomerne logickým odôvodnením, že o 40 percent stúpli platy za posledné štyri roky topmanažérom. Kompromis napokon znie: 25 percent počas štyroch rokov.

Stellantis odborárom ustúpil aj v otázke zamestnanosti. Tavares totiž v rámci Stellantisu avizoval prepustenie 5 000 zamestnancov v rámci úsporných opatrení. A výsledok: nikto nebude prepustený a koncern naopak v najbližších rokoch vytvorí 5 000 nových pracovných miest. A v neposlednom rade – Stellantis „oživí“ montážny závod Belvidere v Illinois, kde sa vyrábal Jeep Cherokee a ktorý bol od začiatku tohto roku odstavený. Dohodu sa predbežne podarilo uzavrieť aj medzi Stellantisom a štrajkujúcimi v Kanade, podrobnosti nie sú známe. Obe dohody ešte podliehajú schváleniu širším plénom odborárov, ktore síce nie je úplne isté, ale je vysoko pravdepodobné.

Čierny Peter napokon zostal v rukách General Motors, poslednej automobilky, ktorá tlaku odborárov ešte odolávala. Už to však neplatí, začiatkom tohto týždňa z prostredia štrajkujúcich prenikla informácia, že predbežná dohoda je uzavretá a štrajk definitívne končí. K jej podrobnostiam sa zatiaľ odmietlo vyjadriť vedenie UAW rovnako ako aj manažment General Motors.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Ford #General Motors #Stellantis #UAW #štrajk v automobilke
Články podľa značiek