Nultý obchvat Bratislavy, zhotovovaný súkromným konzorciom D4R7 sa už onedlho bude kompletný odovzdávať do užívania motoristom. Jedným z hlavných cieľov tejto investície, ktorej cena sa priblížila dvom miliardám eur, bolo odkloniť tranzitnú dopravu z okolitých krajín mimo hlavného mesta a zároveň zjednodušiť cestu nákladným autám, pendlerom a všetkým, ktorí smerujú do Maďarska, Česka alebo Rakúska cestu tým, že sa vyhnú Bratislave. Samozrejme, to by výrazne odľahčilo aj dopravu v samotnom meste.
Ako veci nefungujú
Aby to dobre fungovalo, treba pri Triblavine prepojiť diaľnice D1 a D4. Túto strategickú križovatku, ktorej význam možno prirovnať k dôležitosti dostavby tunelu Višňové, mal postaviť štát. Ideálne by to bolo približne v rovnakom čase ako konzorcium D4R7 odovzdá nultý obchvat. To sa však nielenže nepodarilo, ale jej výstavba ešte ani nezačala.
Problém sa začína riešiť až v čase, keď súkromné konzorciu obchvat odovzdýva do prevádzky. Na to, aby sa prepojil s diaľnicou D1 však možno budeme čakať aj päť rokov. Politici teraz, síce neskoro, ale predsa, začali hľadať spôsob, ako jej výstavbu úrýchliť.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) vidí možnosti na zrýchlenie verejného obstarávania a samotnej výstavby prepojenia diaľnic D1 a D4 v rámci rozšírenia úseku D1 Bratislava – Triblavina.
Čítajte viac Križovatka D1/D4: Ja za to nemôžem, to ty!Ako povedal v pondelok (20. 9.) po mimoriadnom zasadnutí parlamentného hospodárskeho výboru, robia všetko pre to, aby urýchlili už vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa, vyčlenili ľudí na ministerstve aj v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby dokázali odpovedať na prípadné otázky záujemcov, resp. uchádzačov. Keďže hospodársky výbor nebol uznášaniachopný, neprijal žiadne uznesenie k téme.
„Jediná téma, o ktorej ešte môžeme diskutovať, sú obchádzkové trasy, či budú mať dva plus dva, alebo tri plus tri pruhy. Najskôr chcem o tom hovoriť s ministrom vnútra, resp. s policajtmi, ktorí majú požiadavky na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal pre médiá Doležal.
Minister: O dátume zatiaľ nebudem hovoriť"!
Plánovanú lehotu výstavby zhruba tri a pol roka (1 300 dní), môžu podľa ministra skrátiť aj dve z hodnotiacich kritérií – lehota výstavby má váhu 25 percent a obmedzenie dopravy 10 percent. „Ten, kto postaví stavbu rýchlejšie a možno aj za viac peňazí, bude možno vyhodnotený ako úspešný uchádzač,“ uviedol Doležal. Cena má pri vyhodnotení ponúk váhu 49 percent a kvalita tímu odborníkov 16 percent. Predpokladaná cena za rozšírenie D1 pri Bratislave, vrátane prepojenia D1 a D4, je vyše 127 miliónov eur bez DPH.
Čítajte viac Konzorcium D4R7: Križovatku D1/D4 sme chceli postaviť my. Nestáli sme ani za odpoveď!O reálnej lehote výstavby je podľa ministra predčasné hovoriť do otvárania ponúk, plánovaného na 3. novembra, a následného vyhodnotenia súťaže. „Dovtedy je predčasné čokoľvek hovoriť. Aj samotná križovatka bude odovzdávaná postupne, niektoré vetvy skôr, niektoré neskôr,“ podotkol Doležal.
Odmieta návrhy na dočasné riešenia, aby boli D1 a D4 prepojené skôr a potom sa zdvíhala samotná D1-ka nad D4-kou. „Technicky to nie je možné,“ tvrdí. Na otázku, prečo tender na rozšírenie D1 a prepojenie D1 a D4 nevyhlásila NDS už pred rokom, ale až teraz, minister odpovedal, že sa pripravovali na sprejazdnenie úseky D4 a zdvihnutie D1. „Nemohli sme ani spustiť obstarávanie skôr.“
Križovatku chcelo včas postaviť konzorcium D4R7. Podľa ministra dopravy to nebolo možné
Križovatka diaľnic D1 a D4 však už mohla byť hotová. Aspoň podľa konzorcia D4R7, ktoré tvrdí: „Za posledné štyri roky sme proaktívne navrhovali ministerstvu dopravy rôzne riešenia. Posledný návrh z roka 2020 spočíval v zahrnutí prác na križovatke D4 D1 do rozsahu koncesnej zmluvy tak, aby mohli byť tieto práce vykonané súbežne s finalizáciou ďalších úsekov na D4 a Slovenská republika by za križovatku D4 D1 musela platiť , až keď by bola križovatka v prevádzke.“ Podľa vlastného vyjadrenia konzorcium D4R7 nedostalo na svoj návrh ani len odpoveď.
Priame zadanie tejto stavby zhotoviteľovi úsekov D4 a R7 v rámci PPP projektu by však podľa ministra dopravy Doležala bolo v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní. Práce na D1-ke neboli súčasťou súťaže na koncesiu pre D4 a R7. „Nemôžeme mu teraz len tak pridať D1-ku,“ upozornil Doležal s tým, že nie je možné niečo dodatkom následne pridať do súťaže. Aj keby bol podľa neho takto zmenený zákon o verejnom obstarávaní, nebolo by to v súlade s európskou legislatívou.
„Neviem si predstaviť, že by prešiel zákon o verejnom obstarávaní, kde by sme vedeli v mimoriadnych situáciách zadávať zákazky priamo. Potom by sme aj Višňové dali priamo,“ uviedol. Zákon o verejnom obstarávaní aj európske smernice poznajú mimoriadny alebo núdzový stav, ale iba ako nepredvídateľný, čiže pri povodniach, zosuvoch pôdy, spadnutom moste.