Most Podbanské pri Liptovskom Hrádku bol postavený v roku 1984 ako súčasť stavby úseku diaľnice D1 Liptovský Ján – Liptovský Hrádok a má smutný primát. Ide o prvý diaľničný most v sieti našich diaľnic, ktorý sa musí kompletne zbúrať a postaviť nanovo. Ešte pred piatimi rokmi sa uvažovalo o jeho zásadnej oprave, no jeho stav sa natoľko zhoršil, že jednoduchšie bude nahradiť ho úplne novým.
Problémom pri ňom bol nekvalitný stavebný materiál, ktorý sa navyše použil v nevhodných podmienkach. Preto musí byť ľavý most postavený nanovo a z materiálu, ktorý znesie projektovanú záťaž. Nový most bude mať dĺžku 150 metrov, šírku 15 metrov a výšku 8,30 metra. Lehota výstavby je 641 dní. A ako to s výstavbou vyzerá v súčasnosti?
Aktuálne je doprava obojsmerne vedená po pravom moste. Na novobudovanom moste už prebieha debnenie a betonáž nosnej konštrukcie. Podľa aktuálnych informácií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Sú dokončené krajné opory a všetky piliere (spodná stavba), aktuálne prebiehajú práce na nosnej konštrukcii, a betonáž je rozdelená do 3 etáp. Predpokladané množstvo betónu použitého pri všetkých troch etapách je 1 405 kubických metrov, prvé dve etapy betonáže už prebehli.
Čítajte viac Nový obchvat Bratislavy: Komu sa ho oplatí využiť a komu nie?Ďalej budú práce pokračovať odstránením skruže, dokončením zásypov opôr a betonážou prechodových dosiek a krídiel, izoláciou nosnej konštrukcie asfaltových vrstiev, zhotovením ríms a vozovky a napokon osadením príslušenstva vrátanie značiek a zvodiel a terénnymi úpravami
Motoristi by mali po novom moste prejsť v auguste 2022. Po výstavbe ľavého mosta smerom do Liptovského Mikuláša NDS plánuje aj opravu pravého mosta smerom do Popradu.