Boj o spojnicu R1 a D1 pokračuje

Oba varianty majú svoje pre a svoje proti. Ministerstvo dopravy bez detailnejších podkladov v tomto smere neurobí zrejme žiadny zásadný krok.

, 30.11.2021 18:00
rýchlostná cesta R7 Foto: ,
Kadiaľ napokon povedie severo - južné prepojenie Slovenska zostáva zatiaľ tajomstvom. (Ilustračné foto)
debata (64)

Jedným z najdôležitejších projektov dopravnej infraštruktúry pre najbližšie roky je prepojenie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Ide totiž o realizáciu stredoslovenského severojužného prepojenia rýchlostnou komunikáciou, ktorá je súčasťou novej prioritizácie cestnej siete. Otázkou je, kadiaľ povedie.

Donedávna bolo všetko jasné – riešením bolo dobudovanie R1 od Banskej Bystrice cez Slovenskú Ľupču a Nízke Tatry po Ružomberok. Dnes prichádza do úvahy aj scenár západnej trasy smerom do Martina. Ten sa pozdáva aj ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi.

Predstavitelia Martina si myslia, že ak by by táto strategická cesta viedla cez Turiec, prospech by z toho malo viac obyvateľov. „Na základe odborných noriem sú diaľnice vedené najosídlenejšími úsekmi. Región Turiec toto kritérium spĺňa, keďže je hustejšie osídlený ako Horehronie," tvrdia. Vybudovanie cesty R3 cez Martin je podľa niektorých odborníkov vhodnejšie nielen z enviromentálnych dôvodov, ale aj kvôli tomu, že tam treba menej tunelov a ide preto aj o lacnejšie riešenie.

D1, križovatka Triblavina Čítajte viac Doležal: Križovatka diaľnic D1 a D4 by sa možno dala postaviť rýchlejšie

S týmto názorom však polemizuje napríklad Klub 500. Podľa neho je dobudovanie trasy od Banskej Bystrice po Ružomberok dôležitejšie aj z hľadiska odklonu kamiónovej dopravy z horského priechodu Donovaly. Odťaží problémové úseky a vyrieši okrem iného kritickú situáciu v samotnom Ružomberku, ktorý patrí medzi mestá s najvyššou intenzitou tranzitnej prepravy.

A ako to aktuálne vidí ten najpovolanejší – minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina)? Ten na sociálnej sieti vyhlásil. „Ja nie som veľmi zástanca štúdií uskutočniteľnosti a analýz, zameraných na veci, ktoré sú jasné. Ale na to, kde spravíme severo-južné prepojenie Slovenska, či pôjde z D1 cez Ružomberok poza Hiadeľské sedlo a potom dolu smerom na Šahy (alebo prípadne na Komárno), alebo pôjdeme cez Turiec, to znamená cez Martin a ďalej smerom na Turčianske Teplice – tak práve tu je na mieste spraviť poriadnu štúdiu.“

Doležal ďalej uviedol, že táto štúdia je podľa jeho informácií v štádiu prípravy, respektíve sa už začala realizovať. „Takže pokiaľ z nej nebudú relevantné výstupy, tak v tomto smere nebudeme pri rozhodovaní o severo – južnom prepojení Slovenska robiť žiadny záväzný krok,“ doplnil Doležal.

© Autorské práva vyhradené

64 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta R1 #prepojenie D1 a R1 #diaľnica D1 #D1/R1. severo - južné prepojenie
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek