Bratislava spustila parkovací systém. Je komplikovaný, drahý a neprehľadný

Bratislava rozbehla jednotnú parkovaciu politiku. Zatiaľ v troch zónach, pridať sa majú ďalšie.

12.01.2022 06:00
debata (26)
Na snímke vyhradené parkovanie pre rezidentov... Foto: TASR/Jaroslav Novák
SR Bratislava doprava parkovanie zóny regulované PAAS BAX Na snímke vyhradené parkovanie pre rezidentov PAAS v zóne Tehelné pole.

Od pondelka 10. januára začal v prvých troch zónach platiť Bratislavský parkovací asistent PAAS, teda nová mestská parkovacia politika. Zvýhodniť má rezidentov, čiže ľudí s trvalým pobytom v konkrétnej zóne. PAAS aktuálne platí v Krasňanoch, v Novom Meste na Tehelnom poli a v Petržalke na Dvoroch 4. A bude sa rozširovať.

VIDEO: Primátor Bratislavy Matúš Vallo o parkovacej politike.
Video

Nesystémový systém

A ako vyzerá v praxi? Presne, ako uvádzame v nadpise – komplikovane a neprehľadne. Jeho architekti si asi povedali, že prečo by mali robiť veci jednoducho, keď to ide aj zložito. „Aplikácie, ktoré používame a ktoré majú záujem pristúpiť do nášho parkovacieho systému, nám hovoria, že máme najkomplikovanejší systém v rámci Európy,“ priznal splnomocnenec pre parkovaciu politiku Peter Herceg.

V bratislavskom parkovacom systéme totiž platia pre návštevníkov rôzne tarify pre rôzne lokality a rôzne časy. Rezidenti majú k dispozícii bonusové hodiny pre parkovanie v iných než „domácich“ zónach, návštevnícke hodiny pre známych a podnikatelia, ktorí majú v spoplatnenej lokalite firmu, ale nie pobyt, zas potrebujú drahé abonentské karty. A tie majú opäť rôznu cenu v závislosti od zóny. Pozrime sa na celý systém detailnejšie.

V Bratislave začala nová parkovacia politika... Foto: TASR/Dano Veselský
SR parkovacia politika PAAS prvé lokality štart BAX V Bratislave začala nová parkovacia politika platiť v prvých troch lokalitách. Na Tehelnom poli v Novom Meste (na snímke), na Dvoroch 4 v Petržalke a Krasňanoch v Rači.

Aby mohli obyvatelia vybraných zón parkovať bez ďalších poplatkov, musia si kúpiť rezidentskú kartu, ktorá pri jednom aute vyjde na 39 eur ročne. Za druhé auto rezident zaplatí 150 eur na rok a pri treťom aute to vyjde na 500 eur za rok parkovania pri dome. Viac ako tri autá sa na jeden byt registrovať nedajú. Rezidenti však k svojej parkovacej karte dostanú aj 100 hodín parkovania zadarmo pre návštevy. Takisto si môžu prikúpiť bonusovú kartu za desať eur na rok, ktorá im zabezpečí bezplatné parkovanie v iných mestských zónach na dve hodiny denne.

parkovanie, parkovisko, auto, bratislava Čítajte viac Do Bratislavy denne prichádza vyše 33-tisíc áut. Mesto ich chce zastaviť

Cezpoľných však parkovanie vyjde oveľa drahšie. Každá zóna je spoplatnená inak, pričom sa líšia aj časy, v ktorých možno v jednotlivých zónach parkovať zadarmo. Ceny sa pohybujú od 0,50 eura za hodinu parkovania v Krasňanoch až do 1,50 eura v zóne Tehelné pole. Pri bežnom osemhodinovom pracovnom čase teda nerezident za parkovanie oblasti Tehelné pole zaplatí 12 eur za jeden deň. Pričom táto zóna je spoplatnená nepretržite, aj cez víkendy.

VIDEO: Vedúci oddelenia komunikácie Mestskej polície Bratislava Peter Borko o parkovacej politike.
Video

Hlboko do vrecka budú musieť siahnuť aj podnikatelia či ľudia, ktorí vlastnia v spoplatnenej zóne nehnuteľnosť. Pre nich je k dispozícií abonentská karta. Tie sú znova rozdelené podľa zón. Najdrahšia vyjde na 2 000 eur ročne, najlacnejšia 500 eur za rok parkovania v spoplatnenej zó­ne.

Ako ďalej?

Najbližšie sa má na jar spustiť regulované parkovanie aj v zóne Nivy v Ružinove, pri hlavnej stanici a v časti Blumentál v Starom Meste. Primátor Bratislavy Matúš Vallo uviedol, že „zavedenie PAAS sa bude v jednotlivých častiach Bratislavy realizovať postupne“. Magistrát avizuje projektovú prípravu na parkovacie domy v rôznych častiach mesta i záchytné parkoviská na Jasovskej, Jurajovom dvore, Púchovskej i v Inchebe.

parkovanie, chodník Čítajte viac Vodiči pozor: Nový cestný zákon zakáže parkovanie na chodníkoch!

Postupne by sa mali k tomuto parkovaciemu systému pridávať aj ďalšie lokality. Parkovacia politika však podľa jeho slov nebude platiť všade. „V meste sú aj lokality, kde nie je problém s parkovaním. Tam nebude nutné zavádzať parkovaciu politiku,“ skonštatoval primátor.

Mesto eviduje k pondelku 10. januára vydaných zhruba 4¤200 rezidentských kariet, 2¤318 návštevníckych kariet, 1¤657 bonusových kariet a 26 abonentských kariet. Parkovacie karty sa dajú získať on-line prostredníctvom stránky www.paas.sk alebo na klientskych miestach priamo v zónach. Kontrolovať parkovanie v jednotlivých zónach budú priamo v teréne kontrolóri.

Každú zónu skontrolujú aj viackrát za deň. Tento týždeň budú zle parkujúcim lepiť na autá žltú nálepku s upozornením, že vodič porušil pravidlá parkovania. Následne budú kontrolóri lepiť oranžové nálepky, keď už vodič dostane pokutu. Tá je na základe zákona a objektívnej zodpovednosti v nemennej výške 78 eur.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie v Bratislave #primátor Matúš Vallo #PAAS #bratislavská parkovacia politika
Články podľa značiek