Na cestu Európou len jedna diaľničná známka? Áno, ale jednodňová

Jedna diaľničná známka bude platiť pre tranzit celou Úniou, jej cena bude závisieť aj od emisií auta.

22.04.2022 20:00
Autopay, mýto, spoplatnenie diaľnic Foto:
Na prejazd Európou bude o dva roky stačiť jedna diaľničná známka.
debata (18)

O zavedení jednotného systému pre výber mýta a aj o zavedení celoeurópskej diaľničnej známky sa hovorí už viac, než jednu dekádu. Tento systém doteraz narážal na odpor jednotlivých členských štátov Únie, v ktorých sa využívajú rôzne systémy a samozrejme pri nich ide aj o nemalý prínos do štátnych rozpočtov jednotlivých krajín.

Ale bol prekonaný a Európsky parlament schválil niekoľko zásadných zmien, týkajúcich sa diaľničných známok a cestného mýta, čím v debate o „jednotnej európskej diaľničnej známke“ nastal výrazný pokrok. Rada Európskej únie dosiahla predbežnú dohodu s Európskym parlamentom, predstavujúcu prvý krok k zavedeniu celoeurópskeho spoplatnenia ciest – najprv pre nákladnú dopravu a neskôr pre osobnú. A Európsky parlament ju už aj oficiálne schválil. Inak povedané – zásadne sa zmení a predovšetkým rozšíri systém Eurovignette, takže sa z neho stane európska diaľničná známka.

palubná jednotka, OBU Čítajte viac Diaľničiari našli spôsob, ako vyberať mýto od januára 2023 bez SkyTollu

Pokiaľ ide o osobné autá, najpodstatnejšou zmenou je, že sa postupne pre ne umožní využívanie celej európskej diaľničnej siete bez potreby kupovať si lokálne známky v jednotlivých členských štátoch. Zavedenie sa totiž jednodňová (prejazdová) diaľničná známka, ktorá bude platiť v celej EÚ. A to už o dva roky. Zohľadňovať bude aj emisnú triedu – čím vyššie emisie vaše auto má, tým bude aj známka drahšia.

Ďalšia dohoda spočíva v tom, že známky by už nemali mať pri nákladnej doprave časovú platnosť, ale pri taxe sa budú zohľadňovať v celej EÚ prejdené kilometre, emisná trieda auta (čím vyššie emisie budú autá mať, tým drahšie ich vyjde využívanie diaľnic – cieľom je, samozrejme, zvýhodniť a podporiť elektromobilitu), čas, kedy budú spoplatnené úseky využívané a dokonca aj hustotu premávky v exponovaných spoplatnených úsekoch ciest.

Práve v nich budú napríklad môcť jednotlivé členské štáty EÚ – avšak po zdôvodnení a súhlase ostatných – zdvihnúť sadzby za kilometer až o 50 percent. Štandardné sadzby pritom budú musieť byť nastavené tak, aby nediskriminovali medzinárodnú dopravu.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #Eurovignette #európska diaľničná známka #spoplatnené cesty
Články podľa značiek