Fio bankaFio banka

Na cestu Európou len jedna diaľničná známka? Áno, ale jednodňová

Jedna diaľničná známka bude platiť pre tranzit celou Úniou, jej cena bude závisieť aj od emisií auta.

22.04.2022 20:00
Autopay, mýto, spoplatnenie diaľnic Foto:
Na prejazd Európou bude o dva roky stačiť jedna diaľničná známka.
debata (18)

O zavedení jednotného systému pre výber mýta a aj o zavedení celoeurópskej diaľničnej známky sa hovorí už viac, než jednu dekádu. Tento systém doteraz narážal na odpor jednotlivých členských štátov Únie, v ktorých sa využívajú rôzne systémy a samozrejme pri nich ide aj o nemalý prínos do štátnych rozpočtov jednotlivých krajín.

Ale bol prekonaný a Európsky parlament schválil niekoľko zásadných zmien, týkajúcich sa diaľničných známok a cestného mýta, čím v debate o „jednotnej európskej diaľničnej známke“ nastal výrazný pokrok. Rada Európskej únie dosiahla predbežnú dohodu s Európskym parlamentom, predstavujúcu prvý krok k zavedeniu celoeurópskeho spoplatnenia ciest – najprv pre nákladnú dopravu a neskôr pre osobnú. A Európsky parlament ju už aj oficiálne schválil. Inak povedané – zásadne sa zmení a predovšetkým rozšíri systém Eurovignette, takže sa z neho stane európska diaľničná známka.

palubná jednotka, OBU Čítajte viac Diaľničiari našli spôsob, ako vyberať mýto od januára 2023 bez SkyTollu

Pokiaľ ide o osobné autá, najpodstatnejšou zmenou je, že sa postupne pre ne umožní využívanie celej európskej diaľničnej siete bez potreby kupovať si lokálne známky v jednotlivých členských štátoch. Zavedenie sa totiž jednodňová (prejazdová) diaľničná známka, ktorá bude platiť v celej EÚ. A to už o dva roky. Zohľadňovať bude aj emisnú triedu – čím vyššie emisie vaše auto má, tým bude aj známka drahšia.

Ďalšia dohoda spočíva v tom, že známky by už nemali mať pri nákladnej doprave časovú platnosť, ale pri taxe sa budú zohľadňovať v celej EÚ prejdené kilometre, emisná trieda auta (čím vyššie emisie budú autá mať, tým drahšie ich vyjde využívanie diaľnic – cieľom je, samozrejme, zvýhodniť a podporiť elektromobilitu), čas, kedy budú spoplatnené úseky využívané a dokonca aj hustotu premávky v exponovaných spoplatnených úsekoch ciest.

Práve v nich budú napríklad môcť jednotlivé členské štáty EÚ – avšak po zdôvodnení a súhlase ostatných – zdvihnúť sadzby za kilometer až o 50 percent. Štandardné sadzby pritom budú musieť byť nastavené tak, aby nediskriminovali medzinárodnú dopravu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 18 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mýto
Články podľa značiek