O zavedení jednotného systému pre výber mýta a aj o zavedení celoeurópskej diaľničnej známky sa hovorí už viac, než jednu dekádu. Tento systém doteraz narážal na odpor jednotlivých členských štátov Únie, v ktorých sa využívajú rôzne systémy a samozrejme pri nich ide aj o nemalý prínos do štátnych rozpočtov jednotlivých krajín.
Ale bol prekonaný a Európsky parlament schválil niekoľko zásadných zmien, týkajúcich sa diaľničných známok a cestného mýta, čím v debate o „jednotnej európskej diaľničnej známke“ nastal výrazný pokrok. Rada Európskej únie dosiahla predbežnú dohodu s Európskym parlamentom, predstavujúcu prvý krok k zavedeniu celoeurópskeho spoplatnenia ciest – najprv pre nákladnú dopravu a neskôr pre osobnú. A Európsky parlament ju už aj oficiálne schválil. Inak povedané – zásadne sa zmení a predovšetkým rozšíri systém Eurovignette, takže sa z neho stane európska diaľničná známka.

Pokiaľ ide o osobné autá, najpodstatnejšou zmenou je, že sa postupne pre ne umožní využívanie celej európskej diaľničnej siete bez potreby kupovať si lokálne známky v jednotlivých členských štátoch. Zavedenie sa totiž jednodňová (prejazdová) diaľničná známka, ktorá bude platiť v celej EÚ. A to už o dva roky. Zohľadňovať bude aj emisnú triedu – čím vyššie emisie vaše auto má, tým bude aj známka drahšia.
Ďalšia dohoda spočíva v tom, že známky by už nemali mať pri nákladnej doprave časovú platnosť, ale pri taxe sa budú zohľadňovať v celej EÚ prejdené kilometre, emisná trieda auta (čím vyššie emisie budú autá mať, tým drahšie ich vyjde využívanie diaľnic – cieľom je, samozrejme, zvýhodniť a podporiť elektromobilitu), čas, kedy budú spoplatnené úseky využívané a dokonca aj hustotu premávky v exponovaných spoplatnených úsekoch ciest.
Práve v nich budú napríklad môcť jednotlivé členské štáty EÚ – avšak po zdôvodnení a súhlase ostatných – zdvihnúť sadzby za kilometer až o 50 percent. Štandardné sadzby pritom budú musieť byť nastavené tak, aby nediskriminovali medzinárodnú dopravu.