Útvar hodnoty za peniaze: Kysuckú diaľnicu D3 treba dokončiť!

Dokončenie diaľnice je podľa analytikov ÚHP prioritou z 2 dôvodov: súčasná cesta kapacitne vôbec nestačí a do roku 2030 musíme dobudovať transeurópsku dopravnú sieť (TEN-T).

24.06.2022 20:00
Kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec Foto:
Budovanie kysuckej diaľnice D3 v úseku Čadca, Bukov - Svrčinovec. (ilustračné foto)
debata (2)

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) odporúča dostavať zvyšné úseky diaľnice D3 na Kysuciach. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by podľa analytikov z ministerstva financií mala pokračovať vo verejnom obstarávaní správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie pre úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Čadca, Bukov

Národná diaľničná spoločnosť pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov z celkových 59 km diaľnice D3, ktorej výstavba prebieha od roku 1997. V Harmo­nograme prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry sú chýbajúce úseky v prvej desiatke najdôležitejších projektov. Dokončenie diaľnice je podľa analytikov ÚHP prioritou z dvoch dôvodov: súčasná cesta kapacitne nestačí a do roku 2030 musíme dobudovať transeurópsku dopravnú sieť (TEN-T).

privadzac na D3 Čítajte viac Začína sa výstavba privádzača z Kysuckého Nového Mesta na diaľnicu D3

Pre projekt je podľa ÚHP nevyhnutná aj správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie (EIA). NDS na ňu však vyhlásila verejné obstarávanie skôr než zverejnila (neaktuálnu) štúdiu uskutočniteľnosti z roku 2014, čím porušila zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy.

NDS v súčasnoti pripravuje aktuálnu štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má vybrať najvhodnejší variant pre úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a posúdiť realizovateľnosť ostatných úsekov medzi Žilinou a Čadcou vo vysokom stupni projektovej prípravy v navrhnutom riešení.

zväčšiť Štátni analytici z ÚHP jednoznačne odporúčajú... Foto: ÚHP
dialnica D3 Štátni analytici z ÚHP jednoznačne odporúčajú kysuckú diaľnicu dostavať.

Plánovaná výstavba zahŕňa 22 km novej diaľnice D3 Žilina Brodno – Oščadnica a výstavby II. profilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov, v dĺžke 4 km vrátane druhej tunelovej rúry tunela Horelica. Odhad celkových investičných nákladov pripravovaných úsekov je približne 1 miliarda eur, z čoho 43 miliónov eur sú už vynaložené náklady na projektovú prípravu a výkup pozemkov.

Aby sa projekt čo najefektívnejšie dokončil, ÚHP odporúča pokračovať vo verejnom obstarávaní správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie pre úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Čadca, Bukov.

Zároveň podľa štátnych analytikov treba dokončiť a zverejniť novú štúdiu uskutočniteľnosti pre dostavbu troch úsekov diaľnice D3: v úsekoch Žilina – Kysucké Nové Mesto a Oščadnica – Čadca preveriť navrhnuté riešenie a v úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica nájsť spoločensky dostatočne návratné technické riešenie. Celé hodnotenie ÚHP si môžete prečítať na tomto odkaze.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #diaľnica D3 #kysucká diaľnica D3 #ÚHP
Články podľa značiek