Šéf Iveca neverí na elektrické kamióny. ‘Je to batériové šialenstvo‘

Na cestách sa začínajú objavovať prvé elektrické kamióny Tesly, Volva či Scanie. Šéf Iveca Gerrit Marx si však myslí, že toto nie je cesta k úspechu.

22.03.2023 16:00
debata (16)
Elektrické kamióny čaká ešte dlhá cesta, aby sa... Foto: Volvo Truck/Krumme Kerzers
Volvo FH Electric - rekordná jazda 2023 Elektrické kamióny čaká ešte dlhá cesta, aby sa vyrovnali starej naftovej technológii.

Výrobcovia kamiónov sa púšťajú do elektrifikácie. Okrem Tesly aj Scania či Volvo. Batériové ťahače na dlhé trasy sú však spojené s ešte väčšími problémami, ako majú bežné elektromobily. Najlepšie to asi dokumentovala nedávna rekordná jazda elektrického Volva FH Electric. To absolvovalo trasu dlhú 3 000 km medzi španielskou Valenciou a švajčiarskym Zürichom. To je doteraz najväčšia vzdialenosť, akú v Európe prešiel kamión s elektrickým pohonom. Lenže čo je rekord pre elektrický ťahač, je pre ten naftový dennodenná rutina. Kým klasické Volvo FH by túto štreku zvládlo za štyri dni pri dodržiavaní všetkých predpisov, jeho elektrický súrodenec potreboval na cestu takmer celý týždeň – teda o tri dni viac.

To nie je pre prepravcov maličkosť. Myslí si to aj Gerrit Marx, šéf Iveca, megavýrobcu nákladných vozidiel. Ten reagoval na nedávne snahy EÚ, ktorá má v pláne po zákaze predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 zakázať postupne aj predaj klasických kamiónov s naftovým motorom. To by znamenalo prechod na batériové kamióny alebo kamióny s palivovými článkami na vodík. „Toto batériové šialenstvo nás nedovedie k nášmu cieľu,“ povedal Marx koncom februára. Podľa neho vysoká hmotnosť batérií, okolo piatich ton, znižuje užitočné zaťaženie a na druhej strane tu je nabíjacia infraštruktúra v praxi, ktorá už dnes naráža na obrovské problémy.

Volvo FH Electric - rekordná jazda 2023 Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonu

„Hovorí sa o megawattových nabíjačkách, ale tie predsa neexistujú,“ hovorí šéf Iveca. A ak by sa aj zriadili takéto nabíjacie stanice s maximálnym nabíjacím výkonom 1 000 kilowattov, hrozilo by, že zhasnú svetlá u vašich susedov. Na nabíjacích staniciach s výkonom 175 alebo 375 kW trvá nabitie elektrického nákladného vozidla dve až tri a pol hodiny, čo je pre špeditérov, ktorí sú neustále pod časovým tlakom neúnosné. Jednoducho, potrebovali by sme maximálne dve hodiny nabíjania a dojazd 900 km. Ale to je fikcia,“ vysvetľuje Marx. Podobný pohľad na vec má aj nemecká Federálna asociácia cestnej dopravy a logistiky (BGL), ktorá zastupuje 7 000 dopravcov v celom Nemecku.

Scania Winter - 2023 Čítajte viac So Scaniou v mrazivom Nórsku: Na snehu sme vyskúšali aj ‘elektrinu‘

„Batériové kamióny nie sú na diaľkovú prepravu ešte vhodné, pretože akumulátory sú stále také ťažké, že zostávajúce užitočné zaťaženie je ekonomicky nerentabilné,“ povedal šéf BGL Dirk Engelhardt pre Focus online. A potom je tu otázka ceny. Tesla Semi dnes stojí 150 000 dolárov, o tretinu viac ako klasický naftový kamión, a pritom má dojazd len 480 km, aj to len v ideálnych podmienkach. Nie je tiež isté, či elektrické vozidlá zvládnu najazdiť 500 000 kilometrov, čo je dnes norma pri naftových ťahačoch. Ak bude potrebné vymeniť drahé batérie s kapacitou povedzme 400 kWh, budú náklady dopravcu extrémne vysoké. Jednoducho, ak budú politici trvať na prechode k elektrickým kamiónom, bude to pre spotrebiteľov veľmi drahé.

„Finančná podpora prevádzkovateľov kamiónov s alternatívnym pohonom je základom ich konkurencieschop­nosti, keďže tieto oveľa drahšie vozidlá budú k dispozícii niekoľko rokov súbežne s lacnejšími dieselovými nákladnými autami a musia na trhu prežiť,“ hovorí predstavenstvo BGL. Opäť tu teda daňoví poplatníci budú financovať sektor, ktorý bol doteraz sebestačný.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Iveco #elektrický kamión #elektrické kamióny
Články podľa značiek