Kuriozita: Na stavbe R2 to vyzerá ako v raji žeriavov

Na stavenisku úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna aktuálne pracuje súčasne takmer 40 žeriavov.

09.06.2023 20:00
zeriavy Foto: ,
"Raj žeriavov" sa v súčasnosti nachádza na rýchlostnej ceste R2.
debata (2)

Stavenisko úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna je momentálne stavbou s najväčším množstvom stavebnej techniky, presnejšie žeriavov, na Slovensku. Na zaujímavý fakt upozornili diaľničiari na svojom webe. Aktuálne sa v tomto nachádza 14 vežových a 25 kolesových žeriavov. Na starosti majú výstavbu rýchlostnej cesty „v korunách stromov“.

Video
Doležal o diaľniciach: Ušetríme milióny a prídeme o stámilióny

Žeriavy slúžia najmä pri výstavbe mostných objektov – dominantou tohto úseku je aj budúca najdlhšia estakáda Slovenska. Na stavbe sú aj dva špeciálne kolesové žeriavy s nosnosťou 500 ton, ktoré sa používajú pri montáži výsuvnej skruže.

A ako vysúvanie segmentu vyzerá? Po zabetónovaní jeho hornej dosky sa čaká približne dva dni na dosiahnutie predpísanej pevnosti potrebnej na napínanie. Po jej dosiahnutí sa predpínajú pozdĺžne a priečne káble. Po napnutí celého segmentu sa segment oddební a pripraví na výsuv. Po vysunutí sa most zaistí proti posunu a pokračuje sa na ďalšom segmente, čo obnáša nastavenie podlahy a krídiel, debnenie stien, osadenie prefabrikovaných vzpier, montáž armatúry spodnej dosky a steny a takisto realizáciu priečnika, betonáž spodnej dosky, betonáž stien a priečnika, debnenie stropu, montáž výstuže a následne betonáž hornej dosky.

most mytna Čítajte viac Dobrá správa: ‘Padajúci‘ diaľničný most pri Mýtnej sprejazdnia už v júni

Krivánsky úsek rýchlostnej cesty R2 je mimoriadne bohatý na mosty, stavia sa tam najdlhšia estakáda a niekoľko ďalších mostov. Vo všeobecnosti sa na mostoch v tomto úseku realizujú základy, piliere, zárodky lamiel a samotné lamely, priečniky a nosné konštrukcie, teda armovanie, debnenie, pokládka výstuže a betonáž.

Okrem prác na mostoch sa v úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna aktuálne pracuje na zemných prácach, sanácii podložia, odkope materiálu a na realizácii násypov. Okrem toho sa osádzajú prefabrikované betónové dielce na oporných múroch, na ktorých sa takisto realizujú i zemné práce. V neposlednom rade sa pracuje aj na odlučovačoch ropných látok – realizujú sa zemné práce, osádzajú sa prefabrikované šachty a ukladá sa potrubie.

Úsek Kriváň – Mýtna

Začiatok úseku R2 Kriváň – Mýtna nadväzuje na úsek R2 Pstruša – Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorého odovzdanie motoristom do užívania predpokladáme už tento rok. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria. Motoristi po dostavbe získajú bezpečné diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec. Nová štvorprúdovka odľahčí okolité obce i cestu prvej triedy od tranzitnej dopravy.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba diaľnic #Národná diaľničná spoločnosť #rýchlostná cesta R2 #Kriváň - Mýtna
Články podľa značiek