Francúzi majú v súčasnosti najmenej 12 nízkoemsných zón, pričom ďalšie rýchlo pribúdajú. Vstúpiť do nich môžete len s príslušnou nálepkou Crit’Air vignette. Platí to nielen pre Francúzov, ale aj zahraničných motoristov. Týka sa to nielen Paríža, ale aj Rouenu, Štrasburgu, Toulouse, Montpellieru, Lyonu, Grenoblu a niekoľkých ďalších miest, kde vám bez nálepky hrozí pokuta 68 eur. Cieľom Francúzska je mať nízkoemisnú zónu v každej mestskej oblasti s populáciou väčšou ako 150 000 ľudí, takže ak sa chystáte na dlhý francúzsky výlet, mali by ste si emisnú nálepku rozhodne zaobstarať.
Východniari skúšajú vodík. V Košiciach sa budú voziť na vodíkovom aute aj bicykloch
Ako píše britský The Guardian, dobrou správou je, že nálepky sa dajú relatívne ľahko a lacno získať, aj keď si to vyžaduje trochu času a určitú prax s internetom. Vodiči by sa mali prihlásiť na oficiálnu webovú stránku Certificat-air.gouv.fr, aby mohli podať žiadosť, ktorá obsahuje aj VIN kód vozidla. Nálepka stojí 4,61 € vrátane poštovného, za každé vozidlo. Po doručení si musia motoristi umiestniť nálepku na čelné okno auta alebo na motorku s tým, že je platná až do konca životnosti vozidla. Posielanie nálepiek poštou proces predlžuje na niekoľko dní, takže treba konať vopred, ešte predtým než vyrazíte.
Systém nálepiek Crit’Air má šesť kategórií, od zelenej pre „najčistejšie“ vozidlá po tmavosivú pre tie „najšpinavšie“. Certifikát, ktorý dostanete, vyjadruje emisnú normu vášho vozidla. Ale pozor, nálepku potrebujete aj vtedy, keď vlastníte čistý elektromobil. No žiadna nálepka nepomôže tým, ktorí majú autá registrované pred januárom 1997 a motorky alebo skútre registrované pred júnom 2000. Tie do nízkoemisných zón vstúpiť vôbec nemôžu. Každému vodičovi, ktorý nemá nálepku alebo vojde s nevyhovujúcim vozidlom do zóny s nízkymi emisiami, hrozí zo strany polície pokuta 68 eur. Po zavedení kamerovej kontroly to ale bude maximálne až 750 eur.
Čítajte viac V roku 2022 ľudstvo vypustilo rekordné emisie CO2. Autá sú v tom ale nevinneMiestne úrady obmedzili vjazd aj niektorým ďalším typom áut v niektorých ďalších centrách francúzskych miest. Napríklad vodiči starších dieselových vozidiel Crit’Air 4 s motorom Euro 3, tých, ktoré boli vyrobené pred rokom 2006, majú zakázaný vstup do veľkej časti Paríža od pondelka do piatka medzi 8.00 a 20.00. Pomocou týchto schém môžu miestni úradníci rozhodnúť o stanovení krátkodobých limitov v časoch najväčšieho znečistenia ovzdušia. A to je len začiatok. Hovorca autoklubu RAC Europe Rod Dennis sa domnieva, že v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov sa pravidlá ešte sprísnia, pričom v niektorých centrách miest budú nakoniec zakázané všetky vozidlá okrem vozidiel s nulovými emisiami.