Cesta vlakom z Bratislavy do Londýna môže byť až 15-krát drahšia, než lietadlom

Greenpeace vyzýva európske inštitúcie a vlády, aby zaviedli klimatické cestovné lístky, podporujúce ekologickú dopravu.

21.07.2023 18:00
lietadlo Foto:
Vlaková medzinárodná doprava je síce ekologickejšia, ale aj výrazne drahšia, než letecká.
debata

Na trase Bratislava – Londýn letelo v minulom roku viac ako 160.000 ľudí. V rámci pravidelných letov tak šlo o najvyužívanejšiu leteckú trasu na Slovensku. Vyprodukovalo sa približne 61.000 ton skleníkových plynov, čo sa rovná znečisteniu zo 40 000 automobilov za rok. Vyplýva to z najnovšej analýzy porovnania cien vlakových lístkov a leteniek organizácie Greenpeace. Tá zároveň vyzýva európske inštitúcie a vlády, aby zaviedli klimatické cestovné lístky.

Vlaky v Európe sú podľa Greenpeace v priemere dvakrát drahšie ako lietadlá. Cesta vlakom z Bratislavy do Londýna môže byť 15-krát drahšia ako lietadlom, cesta z Londýna do Barcelony až 30-krát. Celkový vplyv lietania na klímu môže byť vyše 80-krát horší než cestovanie vlakom, uviedli environmentalisti.

Robert Domček Čítajte viac Rozhovor: Prvé vlastné osobné lietadlo má pre Čínu obrovský význam, tvrdí expert

„Keďže najväčšia časť vlakovej trasy Bratislava – Londýn vedie cez Nemecko a Rakúsko, so 100-percentnou obnoviteľnou elektrickou energiou, prechodom na železnicu by sa dalo ušetriť najmenej 85 percent škodlivých emisií,“ povedala hovorkyňa organizácie Miroslava Ábelová. Tvrdí, že v troch z deviatich analyzovaných dní bola cena vlaku vyššia ako 350 eur. Len pri dlhodobých rezerváciách sa našiel vlak za 139,90 eura. V priemere sú ceny vlakov na úrovni 780 percent cien leteniek, pričom najväčší rozdiel je 15,5-násobný, dodala.

Video: Bombardér B-21 Raider: Svet také lietadlo ešte nevidel

Greenpeace preto vyzýva vlády jednotlivých štátov, aby zaviedli klimatické lístky. Mali by byť cenovo dostupné a dlhodobé, platné vo všetkých prostriedkoch verejnej dopravy v krajine alebo vo vymedzenom regióne, vrátane všetkých vlakov a cezhraničnej dopravy. Môžu byť podľa environmentalistov financované z daní z neočakávaných ziskov, postupného zrušenia dotácií škodlivých pre životné prostredie alebo spravodlivého daňového systému založeného na emisiách oxidu uhličitého.

(Organizácia robila analýzu na 112 rôznych európskych trasách v deviatich rôznych časových úsekoch.)

debata chyba
Viac na túto tému: #vlaková doprava #ekologická doprava #ceny leteniek #klimatické cestovné lístky
Články podľa značiek