Rozhovor: Prvé vlastné osobné lietadlo má pre Čínu obrovský význam, tvrdí expert

S expertom Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) Robertom Domčekom sme sa rozprávali o tom, či prvé čínske osobné lietadlo má šancu uspieť v tvrdej konkurencii Boeingu a Airbusu a ako dôležité môže pre Čínu byť.

06.07.2023 18:00
debata (7)
Robert Domček: Čínske lietadlo C919 môže v... Foto: archív RD
Robert Domček Robert Domček: Čínske lietadlo C919 môže v konkurencii Boeingu a Airbusu uspieť, ale je tam veľa faktorov, ktoré nie sú jasné.

V Číne sa koncom mája uskutočnil prvý komerčný let osobného lietadla domácej výroby s modelovým označením COMAC C919. COMAC je názov leteckej spoločnosti, ktorá ho vyrába, skratku možno rozšifrovať ako Commercial Aircraft Corporation of China.

Pekingu sa tak po rokoch snahy podarilo dosiahnuť míľnik, ktorý krajine umožní konkurovať západným výrobcom lietadiel, aj keď ešte stále je pomerne veľa kľúčových komponentov, vrátane leteckých motorov, dovážaných zo Západu. Vývoj čínskeho lietadla začal ešte v roku 2007. Viac o lietadle sa dozviete v tomto článku:

comac2 Čítajte viac COMAC C919: ‘Čínsky Airbus‘ má za sebou prvý komerčný let
Prvý komerčný let čínskeho  lietadla Comac C919... Foto: WangJiLiang
comac1 Prvý komerčný let čínskeho lietadla Comac C919 sa uskutočnil koncom mája.

Číňania predstavili svoje prvé veľké dopravné lietadlo C919, vyrobené spoločnosťou COMAC. Má šancu uspieť v silnej konkurencii Boeingu a Airbusu? A prečo ho vôbec postavili?

Toto lietadlo je pokračovaním konceptu čínskej obchodnej politiky, ktorej cieľom je čo najväčšia samostatnosť vo všetkých oblastiach, vrátane leteckého a kozmického priemyslu. Začínali so silnou zahraničnou podporou, najprv ruskou. Potom americkou a francúzskou. V Číne sa začali vyrábať časti niektorých modelov Airbusu a Boeingu. Číňania tak nazbierali skúsenosti a zručnosti a mohli si dovoliť začať s projektom vlastného lietadla. Do produkcie sa napokon dostal model, ktorý má najväčšiu šancu na sériovú výrobu, no zároveň je v segmente, kde je najtvrdšie konkurenčné prostredie, reprezentované modelmi Airbus A 320 a Boeing 737. Čínske lietadlo môže v tejto konkurencii uspieť, ale je tam veľa faktorov, ktoré nie sú jasné.

Aké faktory?

Je veľmi dôležité, aby lietadlo, ktoré bude lietať nielen v Číne, ale hlavne medzinárodne, malo podporu z hľadiska údržby. Ak poletí do cudzieho štátu, na letisku by malo mať zabezpečené, že v prípade potreby mu dokážu poskytnúť základnú technickú asistenciu a pravidelnú údržbu, ktorú potrebuje. Bez toho sa lietať nedá, inak bude musieť so sebou voziť celý štáb, technika a takzvaný „flyaway kit“. Zníži to hospodárnosť a zaberie priestor v oddeleniach s nákladom. A miesta pre cestujúcich budú obsadené jedným alebo dvoma technikmi.

V čom spočíva problém s letiskovými základňami?

Boeing a Airbus majú po celom svete schválené údržbové organizácie, ktoré majú typové schválenie na vykonávanie údržby na konkrétnom type lietadla. Čínsky model C919 však zatiaľ nie je certifikovaný inde než v Číne. Predpokladám, že to by nemal byť väčší problém, používa veľa komponentov z USA a EÚ. A projektovali ho predsa s tým, aby schválený bol aj v EÚ a USA. Lenže to je iba prvý krok. Potom musia zabezpečiť kvalifikovaných technikov, ktorí tieto lietadlá budú udržiavať. Títo musia absolvovať typové skúšky a získať kvalifikáciu podľa európskych a amerických predpisov.

Je to drahý proces?

Je predovšetkým časovo a logisticky veľmi náročný, pretože treba pre tých ľudí zabezpečiť nielen školenie, ale školiace materiály v angličtine alebo v iných jazykoch. Áno, je to aj drahé, pretože na to treba vyškoliť ľudí, ktorí musia absolvovať základné školenie a potom opakované školenia s certifikáciou. Certifikácia musí prebehnúť tak, aby mohli byť používané aj čínske náhradné diely, pretože predpokladám, že veľkú časť produkcie si budú chcieť Číňania robiť doma. Náhradné diely musia byť certifikované a zahrnuté do procesu logistiky pre tieto údržbové organizácie. To je komplikované. Airbus a Boeing na tom robili fakticky desaťročia. Takže to je asi najväčší problém, ktorý tam vidím. Mať správne podchytenú údržbu lietadiel, lebo školenie pilotov sa dá zabezpečiť. To vedia urobiť aj v Číne. Pilotov tam jednoducho dovezú a vyškolia. Ale čo sa týka technikov, je to komplikovanejšie, musia vytvoriť niekde veľkú bázu, zásobiť ju náhradnými dielmi, náradím a tak ďalej.

Máš s čínskymi lietadlami skúsenosť. Videl si tento model aj na živo?

Nie. Ale navštívil som priamo továreň v Šanghaji, kde ho vyrábajú. Tam ho mali ako veľký prierezový model – vnútornú časť lietadla, rozmiestnenie sedadiel a batožinový priestor. To sú ale štandardné veci, tam by zvnútra takmer nikto nepoznal, že sedí v čínskom lietadle.

Boeing 777-9 Čítajte viac Boeing 777-9: Je taký veľký, že dostal sklápacie krídla!

Čo môže rozhodnúť o úspechu lietadla C919?

Zákazníci, nič iné. Boli pokusy s ruskými lietadlami podobnej kategórie MC 21, ktoré „pohoreli“ práve na tom, že sa nepodarilo získať kritický počet zákazníkov, aby sa oplatilo celý proces rozbehnúť a presadiť sa na zahraničných trhoch. Väčšinou je to tak, že keď lietadlo uznajú európske a americké letecké inštitúcie, uznajú ho aj národné inštitúcie tých krajín, ktoré ho chcú dovážať. Ako prvé ho ale zrejme uznajú úrady tých krajín, ktoré majú s Čínou dobré vzťahy.

Čo môže byť achillovou pätou tohto lietadla?

Napríklad to, že ak dôjde k nejakým politickým treniciam, tak časť komponentov, ktorá je dovážaná zo západu, môže byť okamžite zablokovaná a to je skoro neprekonateľná prekážka. To sa týka motorov alebo avioniky, ktorá tiež nie je čínska. Takže toto vidím ako najkritickejšie a ako poznám Číňanov, určite pracujú na tom, aby to čo najskôr odkopírovali a robili sami doma.

Expert: Drony spôsobia revolúciu, už čoskoro nám môžu zachraňovať životy
Video

Jednou z hlavných konkurenčných výhod lietadla C919 je jeho nižšia cena v porovnaní s priamymi konkurentmi. Môže sa vďaka nej presadiť masívnejšie?

Jednoznačne, čo sa týka ceny, má možnosť uspieť. Prvá vec je takzvaná zriaďovacia cena, a druhá vec sú náklady na údržbu a jej frekvencia. Keď sa uvádza lietadlo do sériovej výroby, dávajú väčšinou kratšie časy na údržbu. Vtedy sa vlastne skúma, do akej miery bude lietadlo spoľahlivé. Začnú s kratšími údržbovými programami, ktoré sú drahšie. Budú zohľadňovať viac procesov, takže to je asi achillova päta celého projektu.

Čo mu môže, teda okrem ceny, pomôcť v konkurenčnom boji s Airbusom alebo Boeingom?

Čína má logistickú výhodu – na jednom mieste dokáže vyrobiť veľmi veľa vecí a zabezpečiť ich veľmi rýchlu prepravu. Takže ak budú vedieť vyrábať skutočne kritické komponenty doma v Číne, majú veľkú šancu uspieť, pričom lietadlo bude stále lacné a technologicky na úrovni. To isté sa stalo napríklad s autami.

Je lietadlo C919 pre Čínu strategickým produktom?

Jednoznačne. Čína má obrovský vnútroštátny trh, kde sa denne prepravujú milióny ľudí a milióny ton tovaru. Vlastné komerčne dostupné lietadlo by im veľmi pomohlo, aj ak by bolo nasadzované len vnútroštátne. Navyše Čína je obrovským vývozcom tovarov a rôznych komodít prakticky do celého sveta a z dôvodov, ktoré asi netreba rozoberať má veľký ekonomický vplyv na mnohé rozvojové krajiny v Ázii a hlavne v Afrike. Tým môžu tento model ponúknuť v rámci rôznych „ekonomických vyrovnaní“, takže je možné, že o objednávky na C919 mať núdzu nebudú ani v zahraničí.

(Poznámka: Robert Domček je bratom autora tohto rozhovoru.)

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Airbus #Boeing #C919 #dopravné lietadlo #COMAC #čínske lietadlo
Články podľa značiek