Skytoll bude vyberať mýto aj naďalej. NDS s ním predĺžila zmluvu, čelí preto kritike

Skytoll bude pokračovať za výrazne vyššiu cenu, než bola pôvodne dohodnutá a treba postup NDS preveriť, tvrdí nadácia Zastavme korupciu.

25.07.2023 18:00
diaľnica, mýto, kontrola Foto:
Mýtny systém na Slovensku bude aj naďalej prevádzkovať kontroverzný Skytoll.
debata (2)

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predĺžila mýtnu zmluvu so SkyTollom o ďalšie dva roky. Nadácia Zastavme korupciu (NZK) za to vedenie NDS kritizuje a zmluvu považuje za nevýhodnú a predraženú. Vyzvala preto premiéra Ľudovíta Ódora spolu s prezidentkou Zuzanou Čaputovou, aby zasiahli a postup NDS pri mýte preverili, informovala NZK v pondelok.

„Namiesto sľubovanej zľavy ale reálne dohodli pre štát ešte vyššiu cenu, ako vysúťažil pred rokmi exminister Ľubomír Vážny. Namiesto pôvodných 40 miliónov eur tak diaľničiari ‚vyrokovali mýto so zľavou‘ 63 miliónov eur pre tento rok a 67 miliónov eur od januára. Ceny ešte budú navýšené o infláciu,“ uviedla NZK. Zároveň podala podnet na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý žiada, aby preveril, či zmenou cenových kalkulácií cez dodatok NDS neporušila zákon.

Sky Toll, CzechToll Čítajte viac SkyToll teoreticky môže mýto prevádzkovať až do roku 2027

„Keď Slovensko v roku 2009 obstarávalo nový mýtny systém, súčasťou víťaznej ponuky bola aj cenová tabuľka, ktorá uvádzala výdavky pre celú dobu trvania zmluvy. Prvé štyri roky boli ceny najvyššie, pretože rátali aj s budovaním samotného mýta, pričom klesli na zhruba polovicu, keďže sa platilo už len za prevádzku. V poslednom roku boli výdavky vyčíslené na približne 40 miliónov eur. Napriek tomu pri predĺžení mýtnej zmluvy dohodla NDS so SkyTollom pre tento a budúci rok úplne odlišné ceny. Aj so zľavou takmer 40 % sú sumy o desiatky miliónov eur vyššie oproti pôvodnej cene,“ upozornila analytička nadácie Xénia Makarová.

Video: Prerazenie tunela Čebrať po ôsmich rokoch

Na predĺženie mýta za vyššie ceny a opačným cieľom v programe Ódorovej vlády podľa NZK upozornili aj analytici ministerstva financií. Podľa nich programové vyhlásenie ráta totiž s viditeľným poklesom nákladov za výber mýta – z 38 na 15 %, pričom z ich pohľadu by najefektívnejším riešením pre štát bol prevod súčasného mýta do rúk štátu. Argumentujú tým, že za jeho vybudovanie aj servis už štát raz cez pôvodnú zmluvu zaplatil stovky miliónov eur.

Realcia NDS: Tvrdenia nadácie Zastavme korupciu sú ekonomický nezmysel

Nákladovosť mýtneho systému má podľa NDS výrazne klesnúť, pričom suma 40 miliónov eur za výber mýta, ktorá je v cenovej úrovni roku 2009, nepredstavuje reálnu výšku nákladov roku 2022, tvrdí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v reakcii na vyjadrenie Nadácie Zastavme korupciu.

„Je to ekonomický nezmysel. Dochádza k nezmyselnému porovnávaniu, pretože prepočítavať konverzným kurzom je nezmyselné. Z verejne dostupných materiálov k zmluve k elektronickému mýtnemu systému je zrejmé, že v cenovej úrovni roku 2009, keď bola ponuka spoločnosti SkyToll predkladaná, bola táto základná ročná cena služby pre roky 2023 aj 2024 pôvodne (ešte v roku 2009) dohodnutá vo výške 82,98 milióna eur bez DPH,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Podľa nej to znamená, že keby NDS nedohodla v decembri 2022 zľavu, musela by ročne platiť túto sumu ešte zvýšenú o valorizáciu, čo by pri cenovej úrovni roku 2022 predstavovalo sumu 103,64 milióna eur. „Táto suma je jediná relevantná na porovnanie ročnej ceny služby pred vyjednanou zľavou a po vyjednanej zľave,“ dodala.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #SkyToll #Národná diaľničná spoločnosť #Nadácia Zastavme korupciu #výber mýta
Články podľa značiek