SkyToll sa bráni: naše služby nie sú drahé, NDS si ich len objednala veľa

SkyToll varuje, že ak by sa na Slovensku prestalo vyberať mýto, prišiel by štát o výnosy v rozsahu 250 miliónov eur za rok.

17.08.2023 20:00
myto Foto:
Podľa autodopravcov by mal mať budúci prevádzkovateľ mýtneho systému náklady maximálne 7 až 12 percent, reálne sú násobne vyššie.
debata (3)

Keď sme koncom minulého roku písali, že dodatok k zmluve medzi NDS a spoločnosťou SkyTollumožňuje opakovane predlžovať poskytovanie služby o dvanásť mesiacov až do konca roka 2027, netušili sme, že sa tak aj stane. Opätovné predĺženie zmluvy medzi NDS a SkyTollom vyvolalo pobúrenie medzi verejnosťou, politikmi a aj časťou dopravcov.

Premiér Ľudovít Ódor dokonca avizuje trestné oznámenie pre podpis pôvodnej zmluvy na mýtny systém medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a SkyTollom. Označil ju za absolútne nevýhodnú pre štát vo všetkých aspektoch. Zároveň potvrdil zámer vlády výrazne znížiť náklady na elektronický výber mýta už od budúceho roka. Cieľom aktuálnej vlády je, aby náklady na elektronický výber mýta boli namiesto 38 percent menej ako 15 percent.

diaľnica, mýto, kontrola Čítajte viac Skytoll bude vyberať mýto aj naďalej. NDS s ním predĺžila zmluvu, čelí preto kritike

Reči sú reči, faktom je, že zmluva platí a ozval sa dokonca ja SkyToll, ktorý ju vôbec nepovažuje za predraženú a tvrdí, že vôbec neblokoval rokovania, ktoré mohli znamenať jej ukončenie zna konci roka 2020, ani nebránil súťažiam na výber nových dodávateľov.

„Spoločnosť SkyToll prevádzkuje systém elektronického mýta na Slovensku na základe platnej zmluvy, ktorá bola v minulosti opakovane preverovaná najrôznejšími orgánmi štátnej správy. SkyToll je viazaný platnou zmluvou a nemá inú možnosť, než v súlade s pokynmi Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pokračovať vo výbere mýta aj napriek kritike zo strany politických strán,“ upozornila firma. SkyToll zároveň varuje, že ak by sa na Slovensku prestalo vyberať mýto, prišiel by štát o výnosy v rozsahu 250 miliónov eur za rok a stal by sa cez noc krajinou zadarmo pre nákladnú automobilovú dopravu.

Ódor a Lančarič: Ako ďalej s mýtom
Video

Zmluva, ktorú podpísala NDS za vlády premiéra Roberta Fica (Smer-SD) v roku 2008, bola od začiatku kritizovaná za vysokú odplatu dodávateľovi. Tá dosahovala aj polovicu z celkového výberu mýta. Firma však odmietla označenie služieb výberu mýta za predražené. Tvrdí, že vždy rokovala s NDS o všetkých návrhoch, ktoré môžu v súlade s ustanoveniami uzavretej zmluvy prispieť k vyššej efektivite výberu mýta na Slovensku. Náklady na prevádzku systému podľa SkyToll zodpovedajú rozsahu služieb, ktoré Slovensko objednáva a ktorý nie je možné porovnávať s okolitými krajinami.

Napríklad v Česku, kde sa SkyToll podieľa na výbere mýta od decembra 2019, si štát objednal menší rozsah služieb. „Kľúčové však je, že je Česká republika schopná na svojej diaľničnej a cestnej sieti vyberať takmer trojnásobne viac poplatkov než Slovenská republika,“ pripomenula firma. Pri zohľadnení porovnateľných položiek sú podľa SkyToll v oboch krajinách čisté náklady na prevádzku mýtnych systémov veľmi podobné. „Pokiaľ by Slovensko vybralo mýtnym systémom toľko, koľko vyberie Česká republika, nákladovosť by sa pri inak nezmenených parametroch pohybovala okolo desiatich percent,“ dodala spoločnosť.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #SkyToll #výber mýta
Články podľa značiek