V Bratislave vyvolali u časti motoristov veľkú nespokojnosť nové cyklopruhy, ktoré podľa niektorých z nich komplikujú dopravu na nábreží a Dostojevského rade. Teraz ich „vydesila“ ďalšia informácia, ktorá zaznela v reportáži televízie Markíza. Tá sa týkala možnosti zaviesť v hlavnom meste tzv. „bezemisné zóny“.
Tie fungujú vo viacerých európskych mestách a vjazd do nich je fakticky povolený len autám, ktoré neprodukujú žiadne emisie – teda elektromobilom a plug-in hybridom, pričom druhé menované v nich musia využívať čisto elektrický pohon.
Čítajte viac Na nábreží v Bratislave zmenia dopravu. Áut tu má ubudnúťPredseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba totiž povedal na konferencii „Zelená budúcnosť“, že zavedenie bezemisných zón podporuje. Alternatívou k nim sú nízkoemisné zóny, kam autá so spaľovacími motormi môžu, ale len v prípade ak vyhovujú minimálnym emisným štandardom. Zväčša je zaň v súčasnosti pokladaná emisná norma vyššia, než Euro IV.
Niektoré médiá z toho vyvodili, že ide o „hotovú vec“ a informovali, že Bratislava, prinajmenšom jej centrum, sa stane miestom, kam sa už spaľovacie autá nedostanú. BSK sa však voči týmto informáciám rezolútne ohradil. „Návrh na zavedenie zákazu vjazdu pre spaľovacie motory v Bratislave nie je na programe dňa a takéto opatrenie sa ani nenachádza v Pláne udržateľnej mobility Bratislavského kraja. Výrok predsedu BSK bol vytrhnutý z kontextu odbornej diskusie, čoho výsledkom sú síce bulvárne znejúce titulky, avšak úplne vzdialené od reality,“ spresnil vo svojom vyhlásení.
Je to len vec, nad ktorou len teoreticky uvažujú ako BSK, tak aj primátor Bratislavy Matúš Vallo. Nejde však o žiadny projekt, ktorý by sa mal v blízkej budúcnosti realizovať. Navyše na Slovensku zatiaľ ani neexistuje žiadny všeobecne záväzný systém na označovanie emisných tried, ktorý by bolo nutné prijať ešte pred zavedením níkoemisných alebo bezemisných zón. Takže v najbližšej dobre sa motorizovaní Bratislavčania a ani návštevníci hlavného mesta ničoho podobného nemusia obávať.