Zatiaľ čo radnica hlavného mesta Slovenska sa chváli tým, ako akcelerovala budovanie nových cyklistických trás a cyklopruhov, vodiči sú z jej prístupu frustrovaní. V skutočnosti totiž často nové cyklotrasy a cyklopruhy nebudujú, ale jednoducho „vezmú“ niektoré cesty autám a vyhradia ich cyklistom. Bez akejkoľvek serióznej a dlhodobej štúdie, zameranej na to, aký dopad budú mať tieto kroky na dopravu. Aj ten ekologický je totiž sporný. Ak sa v niektorých úsekoch vytvoria kolóny, v ktorých budú stáť autá výrazne dlhšie, tak do ovzdušia sa uvoľní podstatne viac emisií a jeho kvalita sa minimálne v niektorých zhorší.
Presne rovnaký prístup donedávna praktikovala aj radnica nemeckého hlavného mesta Berlín. Cyklodoprava a cyklocesty sa tam budovali na úkor ciest pre vodičov a parkovacích miest, čo vyvolávalo veľkú nespokojnosť motoristov. Kresťanskí demokrati (CDU) túto tému v predvolebnom čase výrazne artikulovali, čo im napokon pomohlo pri získaní prevahy na radnici, respektíve v senáte (Berlín je mesto a zároveň spolková krajina). A po víťazstve okamžite zaradili „spiatočku“, niektoré cyklopruhy zrušili a výstavbu ďalších plánovaných odložili „na neurčito“ s tým, že „chrániť treba nielen práva cyklistov, ale aj práva motoristov“.
Čítajte viac Pribudne v Bratislave po problematických cyklopruhoch aj bezemisná zóna?Starosta Kai Wegner vyhlásil, že je proti cyklopruhom, ktoré spomaľujú autá. Magazín Exberliner zas citoval senátorku pre mobilitu, dopravu, ochranu klímy a životné prostredie Manju Schreiner, ktorá povedala, že parkovacie miesta by sa nemali obetovať pre bicykle a doplnila: „…ľudia musia možnosť niekde zaparkovať svoje autá. Vláda nemôže jednoducho prísť a povedať, že už nie sú žiadne parkovacie miesta.“
Analytici ešte v júli posúdili 11 nových projektov výstavby cyklotrás, z ktorých sa bude realizovať len šesť, zvyšných päť na neurčito odložili. Pri posudzovaní ich zmysluplnosti sa bral ohľad na bezpečnosť dopravy, bezpečnosť na ceste do školy, rýchly prístup polície a hasičov, plynulosť premávky, zdvojené trasy a príliš veľkú stratu parkovacích miest, napísal na webe nemecký Welt.
Výsledkom je, že boli zrušené projekty na budovanie cyklotrás na Sonnenallee na hranici mestských častí Neukölln a Treptow-Köpenick, na Siegfriedstraße, Bornitzstraße a Rüdigerstraße (Lichtenberg), na Berliner Straße a na niekoľkých ďalších miestach. Na iných miestach zas boli už existujúce cyklocesty zrušené, k najvýznamnejším patrí napríklad návrat áut na známu Friedrichstraße.
„Bezpečnosť všetkých druhov dopravy je dôležitá. Pre všetkých. To zahŕňa chodcov, ale aj MHD, vrátane metra, prímestských vlakov a autobusov. Ale aj autá,“ povedal hovorca nemeckých kresťanských demokratov (CDU) pre dopravu Johannes Kraft.
Environmentálne organizácie prístup berlínskej radnice ostro kritizujú, v posledných týždňoch sa v Berlíne uskutočnilo niekoľko protestných jázd, z ktorých mnohé organizovala skupina Respect Cyclists. Starostka mestskej časti Friedrichshain-Kreuzberg sa dokonca kvôli rušeniu cyklotrás obrátila na súd. Radnica prisľúbila, že s rozhorčenými cyklistami bude viac komunikovať.