Nová cykloinfraštruktúra, ktorú hlavné mesto vybudovalo v mimoriadne frekventovanom úseku medzi Mostom SNP a Šafárikovým námestím mnohým motoristom „zdvihla žlč“. Pre vozidlá zostáva po novom v tomto úseku jeden jazdný pruh v každom smere. Navyše široký cyklopruh je oddelený od jazdného pruhu mechanickými zábranami, takže v prípade nehody v danom úseku z neho nemá auto alebo autobus kam odbočiť.
V tomto úseku bude napríklad problematické aj odhŕňanie snehu v zime, pretože z jazdného pruhu ho možno odhrnúť len na električkovú trať alebo do cyklopruhu, čo však kvôli mechanickým zábranám nie je dosť dobre možné. Mnohým v opačnom smere prekážajú aj na Dostojevského rade opakovane náhle zanikajúce priebežné jazdné pruhy, nútiace vodičov preraďovať sa, keď s tým nepočítali, čo vedie k vzniku kolíznych situácií. Navyše v niektorých miestach zostal pruh pre autá a hromadnú dopravu tak úzky, že ak vedľa seba idú autobusa a električka, je to naozaj „natesno“.
Toto riešenie kritizujú niektorí odborníci aj politici. Napríklad predseda Mestského koordinačného výboru KDH v Bratislave Ján Žatko pred pár dňami vyhlásil, že primátor rozhodol o premaľovaní jedného plnohodnotného jazdného pruhu na Vajanského a Rázusovom nábreží na cyklochodník bez vypracovanej technickej štúdie, bez konzultácie s odbornou verejnosťou a bez stanoviska Komisie dopravy a informačných systémov mesta Bratislavy a žiada v tomto smere po konzultácii s odborníkmi nápravu.
A ku kritikom sa pridali aj odborníci, presnejšie policajti z Krajského dopravného inšpektorátu Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave (KDI KR PZ). Tí sa zamerali aj na vyššie spomenutú šírku jazdných pruhov a konštatovali „značný nesúlad s určeným projektom organizácie dopravy (ďalej POD), na ktorý bol Magistrát upozornený 8. septembra 2023,“ s tým že zistili aj rozpor „v súčte rozmerov jednotlivých jazdných pruhov“.
Z hľadiska počtu áut uvádza primátor úplne iné počty ako Cyklokoalícia a aktuálne sa pridali aj policajti, ktorí pre zmenu rátali cyklistov na Dvořákovom nábreží. Za posledných 12 mesiacov tadiaľ podľa ich zistení prešlo priemerne len 320 cyklistov denne (v každom smere). Mnohí z nich pritom v smere do mesta nepokračovali po vyznačených cyklopruhoch, ale po promenáde. „To má za následok, že počet cyklistov pohybujúcich sa po novo vytvorenej cestičke je minimálny a teda dopravný priestor je nevyužitý,“ konštatujú policajti z bratislavského dopravného inšpektorátu.
Čítajte viac Šok: Berlín obmedzuje cyklocesty. Treba vraj viac chrániť práva vodičovDaný stav je natoľko neudržateľný, že podľa nich „KDI KR PZ ako dotknutý orgán v zmysle cestného zákona a orgán dohliadajúci na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a spolupôsobiaci pri jej riadení v zmysle zákona o Policajnom zbore požaduje z vyššie uvedených skutočností organizáciu dopravy v úseku Dostojevského rad – Most SNP vrátiť do pôvodného stavu, prípadne realizovať len ochranný pruh pre cyklistov, ak to na základe šírkových parametrov skutočnej technickej evidencie (pasportu) bude možné.“
Bratislavský magistrát však tento záver ignoruje a naďalej sa tvári, že rozhodnutie o organizácii dopravy v danom úseku je dobré. De iure má na to aj právo, pretože sa jedná len o podnet na prehodnotenie zmien organizácie dopravy v úseku Dostojevského rad – Most SNP, ktorý vznikol na základe vyhodnotenia dopravno-bezpečnostnej situácie v danom úseku. „Dopravný inšpektorát nie je oprávnený rozhodovať o zmene organizácie dopravy, ani ukladať úlohy cestnému správnemu orgánu a obci, prípadne správcovi komunikácie,“ vysvetlil pre Pravdu Michal Szeiff z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave.
Čítajte viac Boj proti autám v Bratislave: buspruh by mal pribudnúť na jednej z najrušnejších ciestNapriek tomu si myslíme, že v tejto veci by mal magistrát, ktorý tak volá po otvorenosti a transparentnosti, začať prihliadať aj na názory, ktoré mu z rôznych dôvodov nie sú blízke alebo nie sú podľa jeho predstaviteľov správne. Dať vypracovať nezávislým expertom štúdiu, ktorá by potvrdila alebo odmietla opodstatnenosť daného riešenia a to či je v súlade s platnou dopravnou legislatívou je to najmenej, čo by mal pre obyvateľov Bratislavy spraviť. Jej výsledky by určite pomohli ukončiť diskusiu, v ktorej názory a domnienky zatiaľ prevládajú nad faktami.