Z emisnej normy Euro 7 je ‘ohlodaná kosť‘. Automobilky oslavujú, ekológovia zúria

Pozitívny ohlas vyvolala u automobiliek dohoda o emisnej norme Euro7, ktorú uzavreli zástupcovia členských krajín Európskej únie a Európskeho parlamentu. Tá nakoniec nebude požadovať drastické zníženie emisií výfukových plynov. V podstate zachová súčasný stav.

19.12.2023 12:00
debata (38)
Najväčšou novinkou Euro 7 nebudú limity pre... Foto: Ford
Výfuk, emisie Najväčšou novinkou Euro 7 nebudú limity pre emisie výfukových plynov, ale limity pre častice bŕzd.

Niektoré firmy zo širšieho odvetvia automobilového priemyslu tvrdia, že dohoda mohla byť ambicióznejšia. Environmentálne organizácie požadovali výrazne vyššie ciele a o nových limitoch hovoria ako o „zmrazení súčasnej situácie“ a víťazstve automobilovej lob­by.

Špičkový motorár o pôvodnom návrhu Euro 7

Video

Dohoda po tlaku časti členských krajín výrazne zmiernila pôvodný návrh Európskej komisie, proti ktorému automobilky protestovali. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania. Nariadenie novo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac ACEA: Aká je pravda o emisnej norme Euro 7? Toto je 7 otázok a odpovedí

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) označilo dohodu za „významný míľnik v zavádzaní svetovo najprísnejších emisných štandardov“, vďaka ktorému získajú výrobcovia istotu pre plánovanie svojej ďalšej stratégie. „Najväčšie zlepšenie kvality vzduchu bude dosiahnuté vyradením starých vozidiel na cestách v EÚ a rýchlou elektrifikáciou,“ uviedla šéfka združenia Sigrid de Vriesová.

Zástupcovia firiem dodávajúcich automobilové časti naproti tomu dúfali, že z pôvodného návrhu komisie by sa do konečnej dohody mohlo dostať viac. „Je pozitívne vidieť pokrok pri limitoch pre (emisné) častice z bŕzd… Aj tak by však boli väčšie ambície technicky a ekonomicky uskutočniteľné,“ uviedol Benjamin Krieger, generálny tajomník Európskej asociácie dodávateľov automobilových súčiastok a systémov (CLEPA).

ADAC - test emisií RDE Čítajte viac ACEA: Náklady na Euro 7 budú 10-krát vyššie, ako tvrdí Brusel

Výrazne kriticky sa k dojednanému textu stavajú zástupcovia organizácií na ochranu ovzdušia. Zatiaľ čo pôvodný návrh mohol podľa nich zlepšiť čistotu vzduchu v Európe a predísť mnohým predčasným úmrtiam, finálny kompromis žiadne podstatné zlepšenie neprináša.

„Standard Euro 7 schválený zákonodarcami umožní firmám vydávať za ekologické vozidlá, ktoré v skutočnosti nebudú o nič čistejšie,“ povedal šéf automobilovej sekcie organizácie Transport & Environment Lucien Mathieu. Za jediný drobný posun označila jeho organizácia fakt, že Euro7 bude počítať do limitov aj častice s menšou veľkosťou ako doterajšia norma.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #spaľovacie motory #emisná norma #emisná norma Euro 7
Články podľa značiek