Šok: Berlín obmedzuje cyklocesty. Treba vraj viac chrániť práva vodičov

Po víťazstve CDU sa zásadne mení dopravná politika nemeckého hlavného mesta, ktoré už viac nechce protežovať cyklistov na úkor motoristov.

03.10.2023 06:00
cyklocesta Berlin Foto:
Foto: RdA/Flickr
debata (34)

Zatiaľ čo radnica hlavného mesta Slovenska sa chváli tým, ako akcelerovala budovanie nových cyklistických trás a cyklopruhov, vodiči sú z jej prístupu frustrovaní. V skutočnosti totiž často nové cyklotrasy a cyklopruhy nebudujú, ale jednoducho „vezmú“ niektoré cesty autám a vyhradia ich cyklistom. Bez akejkoľvek serióznej a dlhodobej štúdie, zameranej na to, aký dopad budú mať tieto kroky na dopravu. Aj ten ekologický je totiž sporný. Ak sa v niektorých úsekoch vytvoria kolóny, v ktorých budú stáť autá výrazne dlhšie, tak do ovzdušia sa uvoľní podstatne viac emisií a jeho kvalita sa minimálne v niektorých zhorší.

Presne rovnaký prístup donedávna praktikovala aj radnica nemeckého hlavného mesta Berlín. Cyklodoprava a cyklocesty sa tam budovali na úkor ciest pre vodičov a parkovacích miest, čo vyvolávalo veľkú nespokojnosť motoristov. Kresťanskí demokrati (CDU) túto tému v predvolebnom čase výrazne artikulovali, čo im napokon pomohlo pri získaní prevahy na radnici, respektíve v senáte (Berlín je mesto a zároveň spolková krajina). A po víťazstve okamžite zaradili „spiatočku“, niektoré cyklopruhy zrušili a výstavbu ďalších plánovaných odložili „na neurčito“ s tým, že „chrániť treba nielen práva cyklistov, ale aj práva motoristov“.

SR Bratislava Vajanského nábrežie doprava zmena BAX Čítajte viac Pribudne v Bratislave po problematických cyklopruhoch aj bezemisná zóna?

Starosta Kai Wegner vyhlásil, že je proti cyklopruhom, ktoré spomaľujú autá. Magazín Exberliner zas citoval senátorku pre mobilitu, dopravu, ochranu klímy a životné prostredie Manju Schreiner, ktorá povedala, že parkovacie miesta by sa nemali obetovať pre bicykle a doplnila: „…ľudia musia možnosť niekde zaparkovať svoje autá. Vláda nemôže jednoducho prísť a povedať, že už nie sú žiadne parkovacie miesta.“

Analytici ešte v júli posúdili 11 nových projektov výstavby cyklotrás, z ktorých sa bude realizovať len šesť, zvyšných päť na neurčito odložili. Pri posudzovaní ich zmysluplnosti sa bral ohľad na bezpečnosť dopravy, bezpečnosť na ceste do školy, rýchly prístup polície a hasičov, plynulosť premávky, zdvojené trasy a príliš veľkú stratu parkovacích miest, napísal na webe nemecký Welt.

Tatiana Kratochvílová o nových cyklopruhoch v Bratislave
Video
Tatiana Kratochvílová je slovenská dopravná inžinierka a od roku 2018 1. námestníčka primátora Hlavného mesta SR Bratislavy.

Výsledkom je, že boli zrušené projekty na budovanie cyklotrás na Sonnenallee na hranici mestských častí Neukölln a Treptow-Köpenick, na Siegfriedstraße, Bornitzstraße a Rüdigerstraße (Lichtenberg), na Berliner Straße a na niekoľkých ďalších miestach. Na iných miestach zas boli už existujúce cyklocesty zrušené, k najvýznamnejším patrí napríklad návrat áut na známu Friedrichstraße.

„Bezpečnosť všetkých druhov dopravy je dôležitá. Pre všetkých. To zahŕňa chodcov, ale aj MHD, vrátane metra, prímestských vlakov a autobusov. Ale aj autá,“ povedal hovorca nemeckých kresťanských demokratov (CDU) pre dopravu Johannes Kraft.

Environmentálne organizácie prístup berlínskej radnice ostro kritizujú, v posledných týždňoch sa v Berlíne uskutočnilo niekoľko protestných jázd, z ktorých mnohé organizovala skupina Respect Cyclists. Starostka mestskej časti Friedrichshain-Kreuzberg sa dokonca kvôli rušeniu cyklotrás obrátila na súd. Radnica prisľúbila, že s rozhorčenými cyklistami bude viac komunikovať.

34 debata chyba
Viac na túto tému: #Berlín #dopravná politika #budovanie cyklot
Články podľa značiek