Jazdených áut je na trhoch v strednej Európe stále nedostatok a niet sa čo čudovať. Ich predaje totiž lámu rekordy. Napríklad v jednej z najväčších lokálnych sietí, zastrešovaných spoločnosťou Aures Holdings (AAA Auto, Mototechna, Driverama) sa v minulom roku predalo až 86 571 jazdených vozidiel, čo je najviac v jej doterajšej histórii.
A veľký záujem o jazdené autá pretrváva, respektíve rastie, aj v tomto roku. „Za prvé tri mesiace sme predali 21 787 áut, čo je rekord za prvý štvrťrok počas celej doby existencie spoločnosti. V Českej republike to bolo 12 033 áut, v Poľsku 4 924, na Slovensku 4 544 a v Driverame (online sieť na predaj jazdených áut v západnej Európe, pozn. redakcie), ktorá zahájila predaj vo februári, 286 vozidiel," hovorí Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva Aures Holdings. Ktoré autá boli na trhoch, kde je Aures Holdings zastúpený najviac, ukazuje nasledujúca tabuľka:
Najpredávanejšie jazdené autá za prvé tri mesiace (2022)
Česká republika | Poľsko | Slovensko | |
---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | Opel Astra | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia | Hyundai i30 | Škoda Fabia |
3. | Škoda Superb | Ford Focus | VW Passat |
4. | VW Passat | Opel Insignia | Škoda Superb |
5. | VW Golf | Dacia Duster | Kia Ceed |
6. | Hyundai i30 | Nissan Qashqai | VW Golf |
7. | Ford Focus | VW Passat | Kia Sportage |
8. | Suzuki Vitara | Škoda Octavia | Hyundai i30 |
9. | Dacia Duster | Kia Sportage | Opel Astra |
10. | VW Touran | Renault Megane | Suzuki Vitara |
zdroj: Aures Holdindgs |
Záujem o jazdené autá stúpa aj preto, lebo už štvrtý rok pokračuje výrazné zdražovanie nových áut, čo je cítiť najmä v kategórii malých áut a v nižšej strednej triede, kde sa základné ceny niektorých modelov zdvihli v niektorých prípadoch o 30 až 50 percent. Autá, ktoré v roku 2018 začínali na sumách okolo 8-, respektíve 9-tisíc eur, začínajú v súčasnosti na cenách okolo 12– až 13-tisíc eur.
A aj tak ich je nedostatok, čakacie doby na niektoré modely už prekročili jeden rok, respektíve atakujú hranicu 18 mesiacov, čo pre klientov začína byť neúnosné a preto sa orientujú na novšie jazdené autá. Ich ceny stúpajú preto tiež a napríklad ceny jazdených dvojročných áut sa už blížia, respektíve dosahujú ceny, za ktoré boli pôvodne kupované ako nové. Celkovo vzrástli ceny jazdených áut v uplynulom roku v priemere o 15 percent a je pravdepodobné, že budú rásť aj počas celého tohto roku.
Čítajte viac TÜV 2022: Pri týchto ojazdených SUV sa treba mať na pozore. Sú najmenej spoľahlivéNedostatok nových áut je spôsobený narušením dodávateľsko-odberateľských reťazcov najprv pandémiou COVID-u a aktuálne ho ešte umocnila vojna na Ukrajine. Najväčším problémom je nedostatok polovodičov, káblových zväzkov, ale začínajú už chýbať aj pneumatiky a gumené tesnenia. Automobilky sa v tejto situácii správajú z ich pohľadu racionálne a pri výrobe uprednostňujú drahšie modely s vyššou maržou, preto chýbajú najmä autá nižšej strednej triedy a malé.
Aktuálne už záujemcovia pri kúpe jazdených (a samozrejme aj nových) áut musia rátať s výrazne rastúcimi cenami palív, pričom aj v našich končinách už cena nafty prekonala cenu benzínu. To je popri tlaku na emisie ďalšou tvrdou ranou pre diesle, ktorých popularita klesá čoraz viac. Slovensko je už jednou z mála krajím, kde sa ešte stále kupuje viac jazdených áut s naftovými, než s benzínovými motormi. Preferencie pri type paliva ukazuje nasledujúca tabuľka:
Jazdené autá – preferencie pri palive (1–3/22)
Česko | Poľsko | Slovensko | ||
---|---|---|---|---|
1. | Benzín | 52,6 % | 72,1 % | 47,0 % |
2. | Nafta | 47,1 % | 27,5 % | 51,9 % |
3. | LPG | 0,1 % | 0% | 0,1 % |
4. | CNG | 0,02 % | 0% | 0,04 % |
5. | Elektro | 0,1 % | 0,1% | 0,2 % |
6. | Hybrid | 0,1 % | 0,3% | 0,7 % |
zdroj: Aures Holdindgs |
Pokiaľ ide o karosárske verzie, stále rastie záujem o vozidlá kombi a SUV, a to vo všetkých tu uvádzaných krajinách. Najviac v Poľsku, kde ide o druhý najobľúbenejší typ auta. Naopak postupne klesá záujem o hatchbacky.
V Česku sa kombíky držia na prvej priečke dva roky a aj v roku 2022 zatiaľ tvoria 27 % všetkých predaných áut. Najvyšším tempom u našich západných susedov aktuálne rastie záujem o SUV, pri ktorých sa dopyt zdvihol oproti vlaňajšku o 39 % a z celkových predajov tvorí 23 % a na hatchbacky pripadá 26-percentný podiel.
Aj v Poľsku vzrástol výrazne záujem o SUV (medziročne o 53 %) a z celkového počtu predaných áut tvoria už 23 %. Na rozdiel od ostatných krajín v Poľsku ale rastie aj záujem o hatchbacky, ktoré tvoria 36 % dopytu a držia si tak prvú priečku. Na Slovensku sa kombíky doťahujú s 26 % zatiaľ prvé hatchbacky (29 %). SUV tvoria 23 % dopytu. Preferencie v jednotlivých krajinách ukazuje nasledujúca tabuľka.
Jazdené autá – preferencie karosárskej verzie
Česko | Poľsko | Slovensko | |
---|---|---|---|
1. | Kombi | Hatchback | Hatchback |
2. | Hatchback | SUV | Kombi |
3. | SUV | Kombi | SUV |
4. | MPV | Sedan | Sedan |
5. | Sedan | MPV | MPV |
zdroj: Aures Holdindgs |
A pár zaujímavostí, ktoré súvisia aj s aktuálnou situáciou, cenami áut a palív. Tou zásadnou je, že stúpajúci záujem o autá s pohonom 4×4 sa zastavil a aktuálne stagnuje, respektíve dokonca mierne klesá. Na Slovensku klesol medziročne dopyt po vozidlách s pohonom z 16,8 percenta na 15,5 percenta, v Česku je oň v súčasnosti na desatinu percenta rovnaký záujem ako vlani 16,2 %), v Poľsku je oň najmenší záujem, ich predaj tvorí len len 8,6 percenta.
Po miernej stagnácii v roku 2019 naďalej rastie záujem o automatickú prevodovku. Na Slovensku a v Česku dopyt tvoril za prvý štvrťrok už 27 %. V Poľsku 17,2 percenta, čo je ale o 40 percent viac ako vlani v prvom štvrťroku.
Pokiaľ ide o farby, sme stále konzervatívni – vo všetkých krajinách dominujú čierna, biela a strieborná (šedá), aj keď v rôznom poradí.