Veľký prehľad: Ako sa v strednej Európe predávajú ‘jazdenky‘

Predaje jazdených áut raketovo stúpajú. Dôvodom je hlavne nedostatok nových, ktoré sú navyše čoraz drahšie.

05.05.2022 11:30
AAA Auto - autobazár Foto:
Predaje jazdených áut atakujú historické rekordy.
debata (1)

Jazdených áut je na trhoch v strednej Európe stále nedostatok a niet sa čo čudovať. Ich predaje totiž lámu rekordy. Napríklad v jednej z najväčších lokálnych sietí, zastrešovaných spoločnosťou Aures Holdings (AAA Auto, Mototechna, Driverama) sa v minulom roku predalo až 86 571 jazdených vozidiel, čo je najviac v jej doterajšej histórii.

A veľký záujem o jazdené autá pretrváva, respektíve rastie, aj v tomto roku. „Za prvé tri mesiace sme predali 21 787 áut, čo je rekord za prvý štvrťrok počas celej doby existencie spoločnosti. V Českej republike to bolo 12 033 áut, v Poľsku 4 924, na Slovensku 4 544 a v Driverame (online sieť na predaj jazdených áut v západnej Európe, pozn. redakcie), ktorá zahájila predaj vo februári, 286 vozidiel," hovorí Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva Aures Holdings. Ktoré autá boli na trhoch, kde je Aures Holdings zastúpený najviac, ukazuje nasledujúca tabuľka:

Najpredávanejšie jazdené autá za prvé tri mesiace (2022)

  Česká republika Poľsko Slovensko
1. Škoda Octavia Opel Astra Škoda Octavia
2. Škoda Fabia Hyundai i30 Škoda Fabia
3. Škoda Superb Ford Focus VW Passat
4. VW Passat Opel Insignia Škoda Superb
5. VW Golf Dacia Duster Kia Ceed
6. Hyundai i30 Nissan Qashqai VW Golf
7. Ford Focus VW Passat Kia Sportage
8. Suzuki Vitara Škoda Octavia Hyundai i30
9. Dacia Duster Kia Sportage Opel Astra
10. VW Touran Renault Megane Suzuki Vitara
  zdroj: Aures Holdindgs

Záujem o jazdené autá stúpa aj preto, lebo už štvrtý rok pokračuje výrazné zdražovanie nových áut, čo je cítiť najmä v kategórii malých áut a v nižšej strednej triede, kde sa základné ceny niektorých modelov zdvihli v niektorých prípadoch o 30 až 50 percent. Autá, ktoré v roku 2018 začínali na sumách okolo 8-, respektíve 9-tisíc eur, začínajú v súčasnosti na cenách okolo 12– až 13-tisíc eur.

A aj tak ich je nedostatok, čakacie doby na niektoré modely už prekročili jeden rok, respektíve atakujú hranicu 18 mesiacov, čo pre klientov začína byť neúnosné a preto sa orientujú na novšie jazdené autá. Ich ceny stúpajú preto tiež a napríklad ceny jazdených dvojročných áut sa už blížia, respektíve dosahujú ceny, za ktoré boli pôvodne kupované ako nové. Celkovo vzrástli ceny jazdených áut v uplynulom roku v priemere o 15 percent a je pravdepodobné, že budú rásť aj počas celého tohto roku.

TUV Report 2012 ilustracni 10 800 600 Čítajte viac TÜV 2022: Pri týchto ojazdených SUV sa treba mať na pozore. Sú najmenej spoľahlivé

Nedostatok nových áut je spôsobený narušením dodávateľsko-odberateľských reťazcov najprv pandémiou COVID-u a aktuálne ho ešte umocnila vojna na Ukrajine. Najväčším problémom je nedostatok polovodičov, káblových zväzkov, ale začínajú už chýbať aj pneumatiky a gumené tesnenia. Automobilky sa v tejto situácii správajú z ich pohľadu racionálne a pri výrobe uprednostňujú drahšie modely s vyššou maržou, preto chýbajú najmä autá nižšej strednej triedy a malé.

Aktuálne už záujemcovia pri kúpe jazdených (a samozrejme aj nových) áut musia rátať s výrazne rastúcimi cenami palív, pričom aj v našich končinách už cena nafty prekonala cenu benzínu. To je popri tlaku na emisie ďalšou tvrdou ranou pre diesle, ktorých popularita klesá čoraz viac. Slovensko je už jednou z mála krajím, kde sa ešte stále kupuje viac jazdených áut s naftovými, než s benzínovými motormi. Preferencie pri type paliva ukazuje nasledujúca tabuľka:

Jazdené autá – preferencie pri palive (1–3/22)

  Česko Poľsko Slovensko
1. Benzín 52,6 % 72,1 % 47,0 %
2. Nafta 47,1 % 27,5 % 51,9 %
3. LPG 0,1 % 0% 0,1 %
4. CNG 0,02 % 0% 0,04 %
5. Elektro 0,1 % 0,1% 0,2 %
6. Hybrid 0,1 % 0,3% 0,7 %
  zdroj: Aures Holdindgs

Pokiaľ ide o karosárske verzie, stále rastie záujem o vozidlá kombi a SUV, a to vo všetkých tu uvádzaných krajinách. Najviac v Poľsku, kde ide o druhý najobľúbenejší typ auta. Naopak postupne klesá záujem o hatchbacky.

V Česku sa kombíky držia na prvej priečke dva roky a aj v roku 2022 zatiaľ tvoria 27 % všetkých predaných áut. Najvyšším tempom u našich západných susedov aktuálne rastie záujem o SUV, pri ktorých sa dopyt zdvihol oproti vlaňajšku o 39 % a z celkových predajov tvorí 23 % a na hatchbacky pripadá 26-percentný podiel.

Aj v Poľsku vzrástol výrazne záujem o SUV (medziročne o 53 %) a z celkového počtu predaných áut tvoria už 23 %. Na rozdiel od ostatných krajín v Poľsku ale rastie aj záujem o hatchbacky, ktoré tvoria 36 % dopytu a držia si tak prvú priečku. Na Slovensku sa kombíky doťahujú s 26 % zatiaľ prvé hatchbacky (29 %). SUV tvoria 23 % dopytu. Preferencie v jednotlivých krajinách ukazuje nasledujúca tabuľka.

Jazdené autá – preferencie karosárskej verzie

  Česko Poľsko Slovensko
1. Kombi Hatchback Hatchback
2. Hatchback SUV Kombi
3. SUV Kombi SUV
4. MPV Sedan Sedan
5. Sedan MPV MPV
  zdroj: Aures Holdindgs

A pár zaujímavostí, ktoré súvisia aj s aktuálnou situáciou, cenami áut a palív. Tou zásadnou je, že stúpajúci záujem o autá s pohonom 4×4 sa zastavil a aktuálne stagnuje, respektíve dokonca mierne klesá. Na Slovensku klesol medziročne dopyt po vozidlách s pohonom z 16,8 percenta na 15,5 percenta, v Česku je oň v súčasnosti na desatinu percenta rovnaký záujem ako vlani 16,2 %), v Poľsku je oň najmenší záujem, ich predaj tvorí len len 8,6 percenta.

Po miernej stagnácii v roku 2019 naďalej rastie záujem o automatickú prevodovku. Na Slovensku a v Česku dopyt tvoril za prvý štvrťrok už 27 %. V Poľsku 17,2 percenta, čo je ale o 40 percent viac ako vlani v prvom štvrťroku.

Pokiaľ ide o farby, sme stále konzervatívni – vo všetkých krajinách dominujú čierna, biela a strieborná (šedá), aj keď v rôznom poradí.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #jazdené autá #ojazdené autá #AAA auto #predaj jazdených áut #Aures Holdings
Články podľa značiek