Hon na naftové motory odštartovala kauza Dieselgate koncernu Volkswagen. Odvtedy sa samosprávy miest najmä v Nemecku predbiehali v tom, ktorá nariadi prísnejší zákaz používania automobilov poháňaných vznetovým motorom. Hlavným strašiakom sú hlavne emisie zlúčenín dusíka, ktoré preukázateľne poškodzujú zdravie. Výrobcovia sa s týmto neduhom vyrovnali časticovými filtrami a vstrekovaním syntetickej močoviny. Ide o účinný spôsob, no nie vždy spoľahlivý, ktorý zvyšuje cenu auta.
Navyše najnovšie zistenia dokazujú, že vysoká účinnosť dieselov má priaznivý vplyv na znižovanie emisií oxidu uhličitého. Práve naftové motory môžu byť dôležitým prvkom na udržanie flotilových emisií tohto skleníkového plynu pod hranicou znamenajúcou pokuty. Treba však presvedčiť úrady aj verejnosť, že vznetové agregáty nie sú hrozbou, ale veľmi dobrou ekologickou voľbou.
Z amerického štátu Nové Mexiko prichádza dobrá správa, ktorá by mohla nakloniť misky váh na opačnú stranu. Vedci z výskumného centra Sandia National Laboratories (SNL) sa zamerali na konštrukciu prívodu paliva. Ich riešenie sa volá Ducted fuel injection (DFI), čo možno preložiť ako vstrkovanie paliva cez rúrku. Vzhľadom tento princíp pripomína Bunsenov horák používaný v chemických laboratóriách. Rúrky za vstrekovacími tryskami dokážu vytvoriť oveľa homogénnejšiu zmes paliva a vzduchu, ktorá sa následne väčšmi zahreje a jej spálením vznikne menšie množstvo pevných usadenín. Vzhľadom na okolnosti predstavuje pokles 50 až 100 percent.
Nespornou výhodou systému, ktorá je predpokladom jeho sériového využitia, je nízka cena a možnosť použiť súčiastku aj v starších pohonných jednotkách. Nejde tu však len o osobné a nákladné autá. Naftové motory poháňajú po celom svete aj lode, vlaky a prenosné generátory elektriny. Využitie by teda mohlo byť celoplošné a reálne by mohlo pomôcť v boji proti klimatických zmenám.