Bieloruský prezident Alexander Lukašenko je považovaný za posledného európskeho diktátora. A ako každý správny diktátor je presvedčený, že v jeho moci je čokoľvek. Stačí povedať – a veci sa pohnú. A tak si v minulom roku povedal, že na zlepšenie vlastného imidžu iniciuje vytvorenie „nového národného auta“, dokonca elektromobilu.
Elektrické experimenty
A bieloruskí vedci a inžinieri sa do tohto ambiciózneho projektu pustili. Výsledkom je, že už máji sa objavili prvé prototypy, vrátane návrhu roadsteru. Ten je klasicky dvojmiestny, mal by mať dojazd 270 km a maximálku obmedzenú na 170 km/h. Potom sa však dlhší čas nedialo nič, nové informácie sa objavili nedávno.
Tou najdôležitejšou z nich je, že už onedlho sa začne s testami batérií. To však bude zaujímavé, pretože bieloruská akadémia vied odmieta lítivo-iónové alebo lítiovo-polymérové batérie. Tvrdia totiž, a v tom sa odlišujú od väčšiny analytikov, že cena batérií na báze lítia nebude v súvislosti s rozširovaním elektromobilov klesať tak, ako si experti predstavujú, skôr naopak. Začne stúpať, pretože problémom sa stane samotné lítium, ktorého začína byť nedostatok.
Nie každá informácia, ktorá príde z Bieloruska musí byť automaticky hoax, tento názor má určite minimálne racionálny základ. Buďme konkrétni – aby Únia dosiahla svoje ciele, ktoré sú spojené s masovým nástupom elektromobility, potom musí do roku 2030 navýšiť odber lítia 18-krát a kobaltu päťnásobne. A to ešte nehovoríme o cieľoch, spojených s rokom 2050.
Keď sa teda pozrieme na to, ako to má s elektromobilitou vyzerať v polovici storočia, tak EÚ bude v porovnaní so súčasný stavom potrebovať 60-násobne viac lítia a 15-násobne viac kobaltu. A hádajte, ktorá krajina je druhým najväčším svetovým producentom oboch prvkoch? Samozrejme Čína. Teda krajina, s ktorou môže kedykoľvek vypuknúť obchodná vojna.
Ak vás táto téma zaujíma, viac sa o nej dočítate v našej analýze Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou
Grafén namiesto lítia
A čo navrhujú Bielorusi? Chcú využiť čisto grafénové alebo grafénovo-olovené batérie. Tie majú naozaj niekoľko výhod – umožňujú rýchlejšie dobíjanie a vďaka nižšej vnútornej teplote by mali takéto batérie teoreticky až 5-násobne dlhšiu životnosť. Takéto batérie by však v súčasnosti aj pri optimistických odhadoch boli minimálne o tretinu drahšie. Pravdou je, že cena grafénu je vyššia ako cena zlata.
No ak by cena lítia rástla naozaj rýchlo, čo sa môže stať a grafénu by bola stabilnejšia, uvažovanie týmto smerom nie je vôbec krokom vedľa. Navyše grafén je pre Bielorusov ďaleko dostupnejší a aj pre Európu by znamenal zníženie závislosti na Číne.