Sny diktátora: Lukašenko chce vlastný elektromobil

Bielorusi nielen uvažujú nad vlastným elektromobilom, ale aj nad technologickou zmenou pri batériách. Namiesto lítia by chceli využiť grafén. Nemusí to byť hlúpy nápad.

28.01.2021 13:50
elektromobil bieloruský Foto:
Bieloruský národný elektromobil by sa mal na cesty dostať najneskôr v roku 2025.
debata (35)

Bieloruský prezident Alexander Lukašenko je považovaný za posledného európskeho diktátora. A ako každý správny diktátor je presvedčený, že v jeho moci je čokoľvek. Stačí povedať – a veci sa pohnú. A tak si v minulom roku povedal, že na zlepšenie vlastného imidžu iniciuje vytvorenie „nového národného auta“, dokonca elektromobilu.

Elektrické experimenty

A bieloruskí vedci a inžinieri sa do tohto ambiciózneho projektu pustili. Výsledkom je, že už máji sa objavili prvé prototypy, vrátane návrhu roadsteru. Ten je klasicky dvojmiestny, mal by mať dojazd 270 km a maximálku obmedzenú na 170 km/h. Potom sa však dlhší čas nedialo nič, nové informácie sa objavili nedávno.

Prezident Lukašenko si prezerá automobilové... Foto: president.gov.by
lukašenko Prezident Lukašenko si prezerá automobilové návrhy v súvislosti s plánom na výrobu bieloruského elektromobilu.

Tou najdôležitejšou z nich je, že už onedlho sa začne s testami batérií. To však bude zaujímavé, pretože bieloruská akadémia vied odmieta lítivo-iónové alebo lítiovo-polymérové batérie. Tvrdia totiž, a v tom sa odlišujú od väčšiny analytikov, že cena batérií na báze lítia nebude v súvislosti s rozširovaním elektromobilov klesať tak, ako si experti predstavujú, skôr naopak. Začne stúpať, pretože problémom sa stane samotné lítium, ktorého začína byť nedostatok.

Nie každá informácia, ktorá príde z Bieloruska musí byť automaticky hoax, tento názor má určite minimálne racionálny základ. Buďme konkrétni – aby Únia dosiahla svoje ciele, ktoré sú spojené s masovým nástupom elektromobility, potom musí do roku 2030 navýšiť odber lítia 18-krát a kobaltu päťnásobne. A to ešte nehovoríme o cieľoch, spojených s rokom 2050.

Keď sa teda pozrieme na to, ako to má s elektromobilitou vyzerať v polovici storočia, tak EÚ bude v porovnaní so súčasný stavom potrebovať 60-násobne viac lítia a 15-násobne viac kobaltu. A hádajte, ktorá krajina je druhým najväčším svetovým producentom oboch prvkoch? Samozrejme Čína. Teda krajina, s ktorou môže kedykoľvek vypuknúť obchodná vojna.

Grafénovo-polymérové batérie by teoreticky... Foto: Trexa
trexa-electric-car-1 Grafénovo-polymérové batérie by teoreticky mohli umožniť dobiť elektromobil za 10 minút na dojazd na úrovni tisíc kilometrov.

Ak vás táto téma zaujíma, viac sa o nej dočítate v našej analýze Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Grafén namiesto lítia

A čo navrhujú Bielorusi? Chcú využiť čisto grafénové alebo grafénovo-olovené batérie. Tie majú naozaj niekoľko výhod – umožňujú rýchlejšie dobíjanie a vďaka nižšej vnútornej teplote by mali takéto batérie teoreticky až 5-násobne dlhšiu životnosť. Takéto batérie by však v súčasnosti aj pri optimistických odhadoch boli minimálne o tretinu drahšie. Pravdou je, že cena grafénu je vyššia ako cena zlata.

No ak by cena lítia rástla naozaj rýchlo, čo sa môže stať a grafénu by bola stabilnejšia, uvažovanie týmto smerom nie je vôbec krokom vedľa. Navyše grafén je pre Bielorusov ďaleko dostupnejší a aj pre Európu by znamenal zníženie závislosti na Číne.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #bielorusko #Alexandr Lukašenko #grafén #lítium
Články podľa značiek