Predaje áut na Slovensku sa v uplynulom roku pohybovali ako na húpačke – v závislosti od toho, ako prichádzali a odchádzali jednotlivé vlny epidémie a s nimi spojené väčšie či menšie lockdowny. Napokon sa u nás predalo necelých 85 tisíc áut, čo je približne o štvrtinu menej, než v silnom roku 2019. Dobrou správou je aspoň to, že pokles výroby áut na Slovensku bol podstatne nižší, 11-percentný.
Kríza-nekríza, SUV chceme stále
Na našich preferenciách však kríza nezmenila takmer nič, stále preferujeme SUV a crossovery, ich podiel sa drží dlhodobo okolo 40-percentnej hranice. Krízou minulý rok najmenej utrpeli luxusné autá, najkomplikovanejší bol uplynulý rok pre výrobcov, ktorí sa sústredia hlavne na strednú a nižšiu strednú triedu.
Z hľadiska SUV o niečo výraznejšie poklesol záujem o menšie modely, naopak, stúpol o cenovo dostupné crossovery. A pravdou je, že trhom v tejto kategórii výrazne zahýbal Kamiq, ktorý zobral klientov práve automobilkám, ponúkajúcim cenovo dostupné menšie a lacnejšie SUV. A ktoré autá teda v uplynulom roku aj napriek kríze a ekonomickej neistote na Slovensku zaujali najviac?
V kategórii SUV a crossoverov máme nového kráľa, už spomínanú Škodu Kamiq, ktorá prišla reálne na náš trh koncom roku 2019 a naplno zažiarilo v tom minulom. Aj by sme napísali, že kráľom bude tento model dlhší čas, no v tomto nepredvídateľnom roku by vo svojom ťažení smerom nahor mohol pokračovať Tucson, ktorý by sa mohol dostať opäť na čelo rebríčku.
Tohtoroční favoriti
Predpoklady na to určite má. S jeho novými „neviditeľnými“ svetlami. kompletne prepracovaným originálnym interiérom a dobrým pomerom cena/hodnota má reálnu šancu stať sa lídrom tejto najsilnejšej a najpredávanejšej kategórie áut. Novinárov už zaujal, v ankete o slovenské Auto roku skončil druhý, hneď za víťaznou Octaviou. Trochu nás prekvapilo, že do finále ankety COTY, teda o európske Auto roku sa nedostal.
Dostalo sa tam však iné veľké SUV – úplne nový Land Rover Defender. Je nám jasné, že na Slovensku rebríčkami predaja v aktuálnom roku nezatrasie, pretože patrí k drahším modelom, no dokázal do svojej kategórie priniesť naozaj nový vietor.
Už v druhej polovici minulého roku vyvolal obrovský záujem a najmä tomuto modelu Land Rover Jaguar vďačí za to, že v uplynulom roku sa zaradil medzi automobilky, ktoré boli krízou postihnuté relatívne menej. Platí to skôr pre značku Land Rover, Jaguarom sa až tak dobre nedarilo. Táto značka chce navyše v roku 2025 úplne skončiť so spaľovacími autami, čo je, povedzme, veľmi odvážny zámer.
Ale späť k Defenderu. V decembri sa ich napríklad na Slovensku predalo 36, teda o jeden viac, než všetkých zvyšných päť modelov Land Rover spolu. V už spomínanej ankete o slovenské auto roku, kde sa vo finále len čas od času objavia veľké a drahé SUV, skončil dokonca tretí, hneď za Tucsonom. Aj keď prišiel na náš trh neskôr, v roku 2020 sa ich u nás predalo 174. Ak vás zaujal, prečítajte si náš test z októbra minulého roku: Land Rover Defender 110 – v teréne predátor, na asfalte Range Rover
Ďalšie novinky
Popri Tucsone je Defender ďalší model, ktorý pre tento rok dávame do pozornosti a sme zvedaví, ako sa mu bude dariť. A pokiaľ ide o tohtoročné novinky medzi SUV a crossovermi, určite netreba zabúdať na očakávanú elektrickú Škodu Enyaq iV a nový (prvý) elektrický crossover od Dacie s označením Spring.
Vodu v tejto kategórii môže zamútiť aj nový crossover od Hyundaiu s označením Bayon alebo nový Citroën C4, ktorý sa už predáva.. A samozrejme nesmieme zabudnúť ani na novú Kiu Sportage a Nissan Qashqai. Už aj na našich cestách môžete vidieť veľké hybridné SUV od Toyoty s označením Highlander. Noviniek je však oveľa viac, toto je len výber tých, ktoré nás okamžite zaujali.
A ešte jeden model treba spomenúť – Peugeot 3008. Ten totiž zaznamenal v prvej dvadsiatke najväčší prepad – o desať miest. Pri ňom sa však tiež čakalo na facelift, ktorý bol predstavený na jeseň a do predaja sa dostal až na prelome rokov 20/21.
Rok 2021 je absolútne nepredvídateľný, ale očakávame, že aj tento model by sa opäť mohol dostať na jeho konci možno aj do prvej desiatky. Ktoré modely boli úspešné v tom minulom, ukazuje naša tabuľka:
Poradie | Model | Predané autá 2020 | Predané autá 2019 | Poradie 2019 |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Kamiq | 2 055 | 338 | 35. |
2. | Hyundai Tucson | 1 777 | 2265 | 3. |
3. | Škoda Karoq | 1 750 | 2 344 | 2. |
4. | Dacia Duster | 1 563 | 2 762 | 1. |
5. | Kia Sportage | 1 254 | 1 819 | 5. |
6. | Škoda Kodiaq | 1 210 | 1 949 | 4. |
7. | Peugeot 2008 | 1 094 | 1 187 | 10. |
8. | Toyota RAV IV | 1 051 | 847 | 13. |
9. | Renault Captur | 761 | 1 076 | 12. |
10. | VW Tiguan | 757 | 1 515 | 7. |
11. | Kia XCeed | 734 | 152 | 58. |
12. | Toyota C-HR | 722 | 558 | 19. |
13. | Opel Crossland X | 684 | 1 435 | 8. |
14. | Suzuki Vitara | 659 | 1 568 | 6. |
15. | Hyundai Kona | 638 | 473 | 27. |
16. | VW T-Cross | 592 | 422 | 31. |
17. | VW T-Roc | 587 | 680 | 16. |
18. | Kia Stonic | 579 | 759 | 14. |
19. | Peugeot 3008 | 557 | 1 400 | 9. |
20. | Suzuki SX4 S-Cross | 554 | 1 172 | 11. |