Automobilky nebojujú len s pandémiou a nedostatkom čipov. Chýba im aj guma!

Problém s nedostatkom gumy sa začína ešte len prejavovať, no môže napokon trvať oveľa dlhšie, ako polovodičová kríza. Jediná krajina, ktorá naň zatiaľ zareagovala promtne, je Čína, ktorá skupuje všetky voľné zásoby kaučuku.

19.04.2021 16:00
pneumatiky Foto:
Pred koronakrízou sa pohybovala ročná výroba pneumatík okolo hranice 1 miliardy kusov, vrátiť by sa tam mohla koncom tohto roku. Ak bude dosť kaučuku.
debata (2)

Tento rok je pre automobilky ako začarovaný. Nepotýkajú sa už len s veľkým poklesom predaja, spôsobeným globálnou pandémiou, ale pridal sa k nej ešte aj nedostatok polovodičov, kvôli ktorému musia v niektorých svojich závodoch obmedzovať alebo úplne zastavovať produkciu rádovo na týždne až na mesiace.

Analytici odhadujú, že globálne škody, ktoré nedostatok polovodičových komponentov tento rok spôsobí automobilkám, prevýšia 60 miliárd dolárov. Celá situácia sa pravdepodobne upokojí až na prelome tohto a nasledujúceho roku.

Podceňovaný problém

A aby toho nebolo málo, pridáva sa ďalší problém – nedostatok gumy. Ten je spôsobený dlhodobo nepriaznivými prírodnými problémami a chorobami, ktoré zdecimovali kaučukové plantáže vo Vietname a v Thajsku, čo sú jeho dôležití producenti. Navyše rozlohu plantáží redukujú aj samotní farmári.

Keďže ani v jednej z uvedených krajín neexistuje dominantný producent kaučuku, gumárenské spoločnosti situáciu využívali a tlačili na menšie združenia farmárov, aby minimalizovali predajné ceny. Tie sa v priebehu uplynulých rokov dostali na tak nízku úroveň, že samotní farmári začali plantáže rušiť a nahrádzali ich pestovaním rastlín, z ktorých mali väčší zisk. Taktiež prestali vznikať nové plantáže, pretože ich zakladanie sa stalo neekonomickým.

V posledných rokoch sa kaučukové plantáže... Foto: BirdLife
kaucuk V posledných rokoch sa kaučukové plantáže redukovali kvôli chorobám stromov a aj nízkym nákupným cenám.

Prišla však pandémia a na jednej strane zvýšil dopyt po kaučuku kvôli výrobe ochranných pomôcok, najmä špeciálnych rukavíc a niektorých obalov, pri ktorých nie je vhodné použitie umelého kaučuku, vyrábaného z ropy. Zároveň automobilky, ktoré prírodný kaučuk nevyužívajú len v pneumatikách, ale aj v mnohých tesneniach a izolačných prvkoch znížili dopyt, pretože nemali odbyt. Vznikla tak podobná situácia, ako pri čipoch – výrobcovia kaučuku preorientovali dodávky inam. A ochotný odberateľ sa našiel okamžite, je ním Čína. Tá si začala predvídavo vytvárať dlhodobé zásoby.

Čína aj napriek minuloročnej pandemickej kríze zachovala, respektíve navýšila dovoz kaučuku z Vietnamu. V rovnakom období napríklad USA jeho dovoz znížili takmer o 20 percent – na tom majú podiel hlavne automobilky, z priemyselného sektoru zostali objednávky viac-menej zachované.

Volvo C40 Recharge - 2021 Čítajte viac Prvá prémiová značka vybaví autá celoročnými ‘gumami‘. Tvrdí, že sú lepšie!

A zrazu, keď sa pandemická situácia normalizuje, kaučuk začína chýbať. Jeho nedostatok sa naplno prejaví až v horizonte niekoľkých mesiacov. Momentálne sa prejavuje hlavne výrazným nárastom ceny. Podľa údajov agentúry Bloomberg sa cena prírodného kaučuku koncom februára vyšplhala približne na 2 doláre za kilogram, čo je štvorročné maximum. Robert Meyer, bývalý generálny riaditeľ gumárenského gigantu Halcyon Agri Corp., predpokladá v nasledujúcich piatich rokoch ďalší výrazný nárast jeho ceny, ktorá by mala atakovať hranicu až 5 eur za kilogram.

Automobilky zvyšujú pozornosť

Veľké automobilky začali situáciu pozornejšie sledovať až v posledných týždňoch, väčšina z nich sa zatiaľ vyjadruje, že problémy s dodávkami gumy aktuálne priamo výrobu neohrozujú. V systéme just-in-time, keď pracujú iba s minimálnymi zásobami, sa však problém môže už čoskoro prejaviť oveľa vážnejšie, najmä ak svoje objednávky kaučuku aktuálne začali navyšovať zároveň výrobcovia pneumatík.

„Problémy s dodávkami, ktoré teraz vidíme, sú štrukturálne,“ tvrdí Meyer, výkonný riaditeľ spoločnosti Angsana Investments Private zo Singapuru. „Táto situácia bude trvať dlho,“ doplnil. Problémom je aj to, že výroba prírodného kaučuku sa nedá obnoviť tak rýchlo, ako výroba polovodičov, založenie novej kaučukovníkovej plantáže totiž trvá v priemere sedem rokov.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #kaučuk #guma #čipová kríza #nedostatok kaučuku
Články podľa značiek