BMW patrilo k prvým zástancom elektromobility. Už v roku 2013 predstavilo revolučný hatchback s karbónovou karosériou i3. A hoci neskôr poľavilo, dnes opäť tlačí na elektrickú strunu. Len za posledných šesť mesiacov predstavilo tri elektromobily – iX, iX3 a i4. Budúcnosť teda vidí jednoznačne elektrickú. A navyše spojenú s novou generáciou batérií s pevným elektrolytom, s takzvanými solid-state batériami.
Britský Autocar tvrdí, že prvý mníchovský elektromobil by mal s touto technológiou doraziť už v roku 2025, i keď len ako jej vyslanec, pretože k väčšiemu rozšíreniu by malo pdôjsť až koncom desaťročia. Podľa BMW budú akumulátory solid-state kľúčové pre ďalší rozmach elektromobility. Majú totiž zvýšiť energetickú hustotu batérií o 50 %. To by znamenalo, že budú kompaktnejšie a umožnia predĺžiť dojazd elektromobilov na úroveň áut so spaľovacím motorom. Navyše sa majú extrémne rýchlo nabíjať.
To by znamenalo vyriešenie prakticky všetkých kľúčových problémov dnešných elektrických áut. „Vyvíjame batériový článok budúcnosti. Bude výkonný, bezpečný, cenovo efektívny a recyklovateľný,“ cituje Autocar člena predstavenstva BMW Franka Webera. Zaujímavé pritom je, že plán BMW sa zhoduje s plánom Toyoty, ktorá chce tiež ukázať prvý sériový model s akumulátormi solid-state v roku 2025. Ako vieme, obe automobilky spolupracujú, napríklad na výrobe Supry a Z4, takže nie je vylúčené, že pôjde o výsledok spoločného vývoja.
Čítajte viac NAF: Nóri zmerali reálny dojazd 20 elektromobilov. V lete aj v zime!Nie všetci experti v oblasti batériového priemyslu sú však takí optimisti v súvislosti s batériami s pevným elektrolytom. Bývalý vývojár Tesly, ktorý bol zodpovedný za akumulátory v Tesle Roadster, Gene Berdichevsky si myslí, že pevný elektrolyt je falošnou nádejou a že solid-state batérie nepredstavujú v odbore žiadnu zásadnú revolúciu. Podľa neho je budúcnosť stále v klasických lítium-iónových akumulátoroch, pretože nová technológia nie je pripravená na riziká, ktoré predstavuje.
Berdichevsky tvrdí, že pevné elektrolyty sú napríklad náchylné na mikropraskliny, čo vedie k poškodeniu akumulátorov. Ďalšie dôvody sú logistické, pretože spoločnosti vyrábajúce batérie sú nastavené na súčasnú technológiu a prechod na pevný elektrolyt by vyžadoval obrovské investície do inovácií podnikov. Sama Toyota nedávno priznala, že musí v technológii, ktorú vyvíja, vychytať ešte množstvo múch.
Čítajte viac Akumulátory s pevným elektrolytom sú vraj chiméra. Tvrdí to bývalý vývojár Tesly