Iba pred pár dňami sme písali o havárii Tesly Model S pri americkom Houstone. Auto vo vysokej rýchlosti narazilo do stromu a uhoreli v ňom dvaja ľudia. Podľa vyjadrenia záchranárov v čase kolízie nikto nesedel zavolantom. Jedna obeť bola na sedadle spolujazdca, druhá vzadu. Okamžite sa objavil názor, že Tesla bola riadená autopilotom, šéf automobilky Elon Musk to však rázne odmietol.
Pravdou však je, že v USA aktuálne federálne autority vyšetrujú až 27 podozrivých nehôd áut tejto značky, pri väčšine z nich je jednou z možných príčin zlyhanie autonómneho riadenia – Autopilota. A presne rovnaká príčina môže byť aj za haváriou Tesly, ktorá sa stala na diaľnici D2 za Malackami v smere na Kúty minulý týždeň v nedeľu.
![Kvôli vážnej nehode Tesly na diaľnici medzi...](https://ipravda.sk/res/2021/05/10/thumbs/tesla-nehoda-nestandard1.jpeg)
V úseku medzi križovatkou Malacky a križovatkou Kúty musela byť dokonca diaľnica nejaký čas obojsmerne uzavretá. Opačný smer bolo nutné uzavrieť kvôli pristátiu záchranného vrtuľníka.
Pravdepodobnou príčinou dopravnej nehody bola podľa vyjadrenia polície skutočnosť, že vodič jazdiaci na osobnom motorovom vozidla Tesla sa plne nevenoval jeho riadeniu v dôsledku čoho narazil do riadne označeného údržbárskeho vozidla patriaceho Národnej diaľničnej spoločnosti. Bližšie okolnosti tejto dopravnej nehody sú v súčasnosti v štádiu objasňovania dopravných policajtov, môže za tým však byť aj zlyhanie autonómneho riadenia Tesly.
![Údržbárske auto si vodič nevšimol napriek tomu,...](https://ipravda.sk/res/2021/05/10/thumbs/tesla-nehoda_02-nestandard1.jpeg)
Autopilot Tesly je v poslednom období podrobne skúmaný. V USA oficiálne autority vyšetrujú 27 nehôd áut značky Tesla, pri ktorých príčina nie je jasná. Automobilka uviedla systém autopilot v roku 2015. Odvtedy v automobiloch tejto značky zahynulo kvôli zlyhaniu tohto systému v USA 11 ľudí pri deviatich kolíziách, v Európe zahynulo kvôli nemu preukázateľne 9 ľudí pri siedmych kolíziách.
![Tesla nehoda](https://ipravda.sk/res/2021/04/20/thumbs/tesla-nehoda-stvorec.jpeg)
Za niektoré z nich môže aj marketing automobilky. Jason Levine, výkonný riaditeľ neziskového Centra pre automobilovú bezpečnosť, povedal na adresu systému Autopilot, že ide o „zámerne klamlivý názov používaný pre súbor funkcií, ktoré sú v podstate pokročilým tempomatom.“ Pre portál Yahoo Finance doplnil: „Marketing spoločnosti Tesla spotrebiteľov nepriamo navádza k tomu, aby túto technológiu využívali nebezpečným spôsobom. Používatelia sú presvedčení, že systém môže vozidlo riadiť sám na akejkoľvek ceste. Rastúci počet kolízií ale naznačuje, že Autopilot v skutočnosti nie je náhradou za vodiča. “