Šéf Daimleru bráni plug-in hybridy pred kritikou ‘zelených‘

Kritika plug-in hybridov vraj nie je správna, pretože environmentalisti pracujú s neaktuálnymi dátami. Tie súčasné už umožňujú bezemisnú jazdu aj vďaka väčšej kapacite batérií.

16.06.2021 14:00
debata (3)
Plug-in hybridy ekológovia kritizujú, pretože... Foto: T&E
PHEV, plug-in Plug-in hybridy ekológovia kritizujú, pretože vraj produkujú neporovnateľne vyššie množstvo emisií, než deklarujú.

Na plug-in hybridy, teda autá, využívajúce batérie, ktoré možno dobíjať z elektrickej siete, a k tomu aj spaľovací motor sa v poslednom období valí vlna kritiky. A prekvapivo zo strany, od ktorej by sme to možno neočakávali – od ekologických organizácií.

Tie si totiž, aj na základe prieskumov a testov, uvedomili základnú vec, plug-in hybridy nie sú pre životné prostredie prínosom, práve naopak. V tomto zmysle sa vyjadrili Greenpeace, Medzinárodná rada pre čistotu dopravy (ICCT) a aj organizácia Transport & Environment (T&E).

Plug-in hybridy vraj „klamú“

Podľa nich plug-in hybridy životnému prostrediu škodia, pretože o emisiách „klamú“. Tie deklarované sú totiž objektivizované pre dokonalú jazdu s maximálnym využitím batérií. Lenže ich majitelia reálne na elektrinu jazdia oveľa menej, pretože plug-in hybridy majú malý elektrický dojazd a drvivá väčšina z nich sa nabíja veľmi pomaly. A čo je ešte horšie, pri jazde s vybitými batériami alebo v režime ich dobíjania za jazdy, ktorý sa využíva napríklad pred vstupom do bezemisných zón, produkujú emisie, ktoré dokonca rádovo prekračujú tie deklarované.

Ford F-150 Lightning - 2022 Čítajte viac A je to tu. V Austrálii už zaviedli prvú ‘uhľovodíkovú‘ daň pre elektromobily

Organizácia T&E otestovala plug-in hybridné BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander. Zistila pritom, že aj s plne nabitými akumulátormi a v optimálnych podmienkach mali testované autá emisie CO2 vyššie o 28 až 89 %. V hybridnom režime s vybitými akumulátormi prekračovali deklarovanú spotrebu trikrát až osemkrát a v režime nabíjania akumulátora benzínovým motorom, ktorý používajú majitelia plug-in hybridov napríklad pred vjazdom do „zelenej zóny“, prekročili emisie trikrát až dvanásťkrát. Štúdiu nájdete (v angličtine) na tomto odkaze.

Neaktuálne dáta?

Na obranu plug-in hybridov sa teraz postavil šéf spoločnosti Daimler Ola Källenius. Ten v nedávnom rozhovore pre Automobile News Europe vyhlásil, že súčasné plug-in hybridy už majú oveľa väčší elektrický dojazd, čo zákonite umožňuje ich častejšie a dlhšie využívanie v čisto elektrickom a teda bezemisnom móde. „Pokiaľ ide o plug-in hybridy, máme už ich tretiu generáciu, avšak veľa tvrdení o nich sa zakladá na faktoch, týkajúcich sa ešte ich prvej generácie, pri ktorej boli batérie menšie a dojazd kratší,“ argumentuje.

Ola Källenius, CEO  spoločnosti Daimler Foto: Daimler
Ola Källenius Ola Källenius, CEO spoločnosti Daimler

Podľa neho je toto zásadný argument, ktorý umožňuje, aby ich majitelia viac využívali spôsobom, na ktorý boli pôvodne navrhnuté. Ako príklad uvádza plug-in hybridný Mercedes triedy C, ktorý má teraz vďaka väčších batériám až stokilometrový elektrický dojazd, čo je dvojnásobok v porovnaní s predchodcom. Práve takýto dojazd podľa Kalleniusa umožňuje, aby ich majitelia jazdili prakticky celý týždeň do práce a späť výlučne na elektrinu.

Navyše Mercedes prostredníctvom aplikácie Mercedes Me umožňuje, aby sa majitelia zaregistrovali, zdieľali údaje o reálnej spotrebe a objektívne zistili, ako sú na tom v porovnaní s ostatnými, navyše zobrazenie údajov na infotainmentovom displeji má blízko k hernej grafike, čo by malo majiteľov tiež inšpirovať k ekologickej­šej jazde.

Källenius sa k efektivite plug-in hybridov vyjadril aj v súvislosti so zámerom Európskej únie, korá chce po novom zbierať údaje o reálnej spotrebe áut v premávke prostredníctvom zariadení, ktoré by mali byť v nových autách inštalované povinne. Chce totiž takto porovnávať, či sa individuálna spotreba majiteľov áut, ktorí ich reálne používajú, zhoduje s tou deklarovanou.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - 2020 Čítajte viac T&E: Zastavte dotácie na plug-in hybridy! Idú v stopách ‘Dieselgate‘

Automobilky z toho veľmi nie sú nadšené. „Všetci vieme, že pre certifikáciu potrebujeme štandardizované meranie. Preto sme z NEDC prešli na WLTP. Avšak vaša individuálna spotreba zásadne závisí od vášho štýlu jazdy,“ vysvetľuje Källenius s tým, že rovnako ako Európska únia, bude aj Daimler tieto dáta zbierať a analyzovať, pretože je v jeho záujme, aby zákazníci z plug-in hybridnej technológie vyťažili maximum.

Rovnako ako Kallenius sa vyjadril aj šéf európskej divízie Hyundaiu Michael Cole, ktorý s poukzaom na 56-kilometrový dojazd Tucsonu povedal, že je to dostatočný dojazd pre bežné každodenné jazdenie väčšiny Európanov a „že táto technológia ponúka reálne zníženie emisií CO2… ak sa využíva správnym spôsobom.“

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #plug-in hybrid #Daimler #elektormobil #bezemisná jazda
Články podľa značiek