Km77: 22 ročné auto má v losom teste stále navrch. Aj bez ESP!

Nie je tajomstvom, že moderné autá majú stále väčší problém zvládať prudký vyhýbací manéver, takzvaný „losí test“. A to až tak, že aj po 22 rokoch nedokážu mnohé aktuálne modely držať krok s Citroënom Xantia z roku 1995. Tu je dôkaz španielskych expertov z km77.

08.07.2021 18:00
debata (1)
Xantia Activa drží dodnes rekord v rýchlosti,... Foto: km77
Citroën Xantia - losí test 2021 Xantia Activa drží dodnes rekord v rýchlosti, ktorou dokázala absolvovať losí test podľa švédskej metodiky. Podľa tej súčasnej sa jej síce až tak nedarilo, no treba vziať do úvahy, že ide o auto konštruované začiatkom deväťdesiatych rokov a auto, ktorému sa mohlo o stabilizačnom systéme ESP len snívať.

Španielski experti na losie testy sa rozhodli pre nevídanú skúšku. Na mušku si zobrali Citroën Xantia Activa, ktorý vyrábala francúzska automobilka od roku 1995 do roku 2001. Zvláštnosťou tejto verzie boli aktívne tlmiče, ktoré bránili náklonom karosérie v zákrutách. Navyše mohla Activa počítať s vtedy samozrejmým hydro-pneumatickým odpružením a navyše pasívne riadenou zadnou nápravou. Aj vďaka tomu sa jej podarilo v roku 1999 prejsť v teste švédskeho magazínu Teknikens Varld traťou prudkého vyhýbacieho manévra, teda losieho testu, rýchlosťou 85 km/h. Odvtedy nebol jej rekord prekonaný.

Takto si Xantia Activa viedla v losom teste po 22 rokoch. Reparát zložila.

Takto si Xantia Activa viedla v losom teste po 22 rokoch. Reparát zložila.
Mercedes-AMG A45 S -  losí test 2020 Čítajte viac Mercedes-AMG A45 S: Čo sa to deje? Losí test nezvláda ani najrýchlejší hothatch planéty!

To je aj odpoveď na otázku, prečo sa experti z km77.com rozhodli preveriť jej kvality po 22 rokoch. Najmä preto, že v súčasnosti robí „losí test“ moderným autám stále väčšie a väčšie problémy. Dôvodov je viacero. Vysoká hmotnosť, najmä elektrifikovaných verzií, nerovnomerné rozloženie hmotnosti medzi nápravami, šetrenie na viacprvkových zaveseniach zadných kolies a v neposlednom rade nasadenie pneumatík s nízkym valivým odporom. Tie síce znižujú spotrebu paliva a teda aj emisie, ale jazdným vlastnostiam v kritických situáciách rozhodne nepomáhajú. Prejsť testovacou dráhou testu rýchlosťou 77 km/h, ktorá oddeľuje zrno od pliev, je dnes pomaly raritou.

Xantia Activa nakoniec zdolala trať vyhýbacieho... Foto: km77
Citroën Xantia - losí test 2021 Xantia Activa nakoniec zdolala trať vyhýbacieho manévra rýchlosťou 73 km/h. Nie je to omračujúca hodnota, ale lepšia ako pri mnohých súčasných autách.

Spomeňme nedávne „trapasy“, napríklad podpriemerné výsledky VW Golf, Škody Superb iV, Hyundaiu Tucson, Volkswagenu ID.4 či dokonca športových modelov Mercedes-AMG triedy A, BMW 235i Gran Coupé alebo Toyoty Supra. Žiadne z nich test rýchlosťou 77 km/h nezvládlo. Xantia pritom prekonala túto métu o 8 km/h pred viac ako dvoma dekádami. Kým ale Španieli mohli s testom začať, museli zohnať dobový Citroën v dobrej kondícii. Podarilo sa im nájsť hneď tri exempláre súkromných majiteľov. Dva z nich nakoniec poslali na dráhu. Treba však pripomenúť, že metodika losieho testu podľa španielskeho webu km77 sa v porovnaní s tým švédskym medzičasom sprísnila

Šírka dráhy je 2,18 metra namiesto pôvodných troch, takže testované autá majú menej priestoru na chyby. Ako to teda dopadlo? Asi by bolo naivné si myslieť, že zmenená metodika Xantii Activa nevadila. Vodiči začali testami dvoch verzií – Activy Turbo s preplňovaným benzínovým dvojlitrom a druhým s dieselovým motorom – na rýchlosti 60 km/h. Obe vozidlá pritom dostali nové pneumatiky Michelin Premacy. Postupne rýchlosť zvyšovali. Dodnes je pozoruhodné sledovať, ako perfektne funguje systém Xantií proti nakláňaniu. Nakoniec sa ale experti na losie testy dostali na najvyššiu rýchlosť 73 km/h, teda o 12 km/h nižšiu, ako v roku 1999 s benevo­lentnejšou dráhou.

Viac to jednoducho nešlo. V každom prípade to nie je zlý výsledok, ak uvážime, že Xantia stíha mnohým súčasným autám, pritom jej vývoj prebiehal na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. A nemohla sa spoľahnúť ani na stabilizačný systém ESC, ktorý v tom čase len štartoval kariéru v luxusných autách. Bolo by naozaj zaujímavé vidieť, ako by si Xantia viedla s pomocou modernej elektroniky. Pravdepodobne by mnohých súčasných konkurentov zahanbila. Tí sa totiž v poslednom čase na elektroniku spoliehajú snáď až priveľmi a zabúdajú na poctivý „hardvér“, ktorý má byť základom ich jazdných schopností.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Losí test #Citroën Xantia
Články podľa značiek