Európska komisia: Autá so spaľovacími motormi skončia už v roku 2035!

Európska komisia chce, aby nové autá mali od roku 2035 nulové emisie. To však môže spôsobiť kolaps európskeho automobilového priemyslu.

15.07.2021 16:00
Dieselové motory - emisie Foto:
Európska komisia plánuje zákaz spaľovacích motorov od roku 2035.
debata (28)

Európsky klimatický balík pripomína trochu nepodarené sci-fi. Aspoň niektorými zámermi, ktoré obsahuje. Tým hlavným je znížiť čisté emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Vďaka ambicióznemu programu by sa mala Európa do roku 2050 stať prvým klimaticky neutrálnym kontinentom na svete, informuje komisia v tlačovej správe.

Smelé, ale nedomyslené

Spôsobov, ako splniť tento smelý plán je niekoľko. V prvom rade by sa malo sprísniť obchodovanie s emisiami a zároveň rozšíriť na ďalšie odvetvia. Ďalej sa počíta sa s posilnením využívania energie z obnoviteľných zdrojov, zrýchlením zavádzanie nízkoemisnej dopravy a infraštruktúry a zosúladením daňovej politiky s cieľmi Európskej zelenej dohody.

Európska komisia si stanovila ako ďalší cieľ vyrábať do roku 2030 až 40 percent európskej energie z obnoviteľných zdrojov. To bude ďalší rock'n'roll, pretože europoslanci vidia svoju snahu zachrániť planétu mimo hlbšieho kontextu. Len pre zaujímavosť: Dolnorakúsky prevádzkovateľ rozvodných sietí Netz Niederösterreich už teraz varuje pred nekontrolovaným budovaním zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov, predovšetkým solárnych zariadení. V takom prípade môže dôjsť k preťaženiu kapacity lokálnych rozvodných sietí, čo bude mať za následok ich nákladné rozširovanie, nutné, aby nedošlo k ich kolapsu.

Elektromobily Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Čo je ale dôležité z hľadiska automobilizmu: Od roku 2030 sa bude vyžadovať zníženie priemerných emisií nových automobilov o 55 percent a od roku 2035 o 100 percent v porovnaní s úrovňami z roku 2021. Vďaka tomu budú mať všetky nové automobily registrované od roku 2035 nulové emisie. Inak povedané – znamená to faktický zákaz spaľovacích motorov.

Vysoká hra politkov

Opäť je to však krátkozraký pohľad, pretože „nulové emisie“ jednoducho neexistujú. Auto ich môže vypúšťať minimum, avšak energia, ktorú pre svoj pohon využívajú, nie je úplne ekologická, rovnako treba myslieť na to, že elektromobily s „nulovými emisiami“ zanechávajú pri svoje výrobe v skutočnosti pomerne výraznú uhlíkovú stopu.

Politici nakreslili automobilkám elektrickú budúcnosť a výrobcom neostávalo pod tlakom astronomických pokút nič iné, ako na túto hru pristať. Niektorí, ako napríklad Volkswagen, už všetko stavili na jednu kartu. A v banku je príliš veľa peňazí, aby mohli zaradiť spiatočku. O to šokujúcejšia je správa, za ktorou stojí združenie IASTEC (Medzinárodná asociácia pre výskum udržateľného hnacieho ústrojenstva a technológií vozidiel), pod ktorou je podpísaných 171 vedcov, inžinierov a matematikov. A tí zhodne tvrdia, že pri výpočte emisií elektroáut do roku 2030, ktorý používa ako hlavný argument Európska komisia, sa neuplatnili elementárne zákony integrácie a diferenciálneho počtu podľa Leibniza.

Podľa profesorov Thomasa Kocha a Thomas Böhlkeho z Technologického inštitútu v Karlsruhe budú v skutočnosti emisie CO2 elektrických áut v roku 2030 dvakrát vyššie, ako Brusel vypočítal. Podľa odborníkov spočíva základný problém v tom, že do roku 2030 nebude všetka elektrina vyrobená z obnoviteľných zdrojov, ale aj z uhlia a plynu. Navyše vzrastie po elektrine dopyt, čo zvýši emisie CO2.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac IASTEC: Čaká nás Elektrogate? Brusel zle vypočítal emisie elektrických áut!

Matematici tvrdia, že Európska komisia tento faktor vôbec alebo nedostatočne zohľadňuje. Ignorovanie Leibnizových zákonov potom zvyšuje chybu v odhade, pretože vstupy boli formulované nesprávne. Nie je to nová myšlienka. Na tento fakt upozornil už pred dvoma rokmi fyzik Christoph Buchal v rozhovore pre agentúru Focus Online: „Na ďalšie elektromobily sa v skutočnosti treba pozerať ako na ďalších, nových spotrebiteľov elektriny na trhu. Výpočty by sa preto nemali robiť úradne. Musia sa použiť priemerné hodnoty,“ povedal Buchal.

To sú však pre mnohých europolitikov príliš komplikované a nevhodné myšlienky, takže ich ignorujú a pokračujú vo svojej vojne pro spaľovacím motorom, ktorá je prinajmenšom predčasná a môže spôsobiť kolaps celého automobilového priemyslu.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #emisie #zákaz spaľovacích motorov #spaľovacie autá
Články podľa značiek