Automobilky na elektromobiloch zatiaľ prerábajú, aj keď sú v mnohých krajinách podporované dotáciami. Len nedávno sme písali o tom, že boom elektromobility v Holandsku, ktorým sa miestna vláda tak rada chváli, bol vynútený praktikami, ktoré nemajú ďaleko k vydieraniu vlastných občanov.
Ak v Holandsku, presnejšie v provincii Južné Holandsko vlastníte veľké naftové SUVnapríklad veľké naftové SUV, ročne zaň platíte daň vo výške niekoľko tisíc eur, pri jeho registrácii platíte ďalšiu emisnú daň a navyše naozaj silné autá sú tam oveľa drahšie, ako inde v Európe. A popritom tam zdraželi fosílne palivá tak, že pred nedávnom na najdrahších pumpách cena benzínu po prvýkrát prekročila dvojeurovú hranicu.
Keď to nejde po dobrom, pôjde to po zlom
Tento prístup vynucujúci prechod k elektromobilom sa evidentne páči šéfovi koncernu VW Herbertovi Diessovi. Ten v rozhovore pre agentúru DPA totiž vyhlásil „že štátne dotácie na elektrické vozidlá by sa v strednodobom horizonte mohli stať zbytočné, ale bude potrebné obmedziť „preferenčný prístup k fosílnym palivám“. Inak povedané – zdražiť palivá pre autá so spaľovacími motormi, v prvom rade naftu tak, aby sa ju motoristom už jednoducho neoplatilo kupovať.
Čítajte viac V Holandsku stojí benzín už 2 €! Tak vyzerá podpora elektromobilityTá je podľa neho v Nemecku stále nezmyselne dotovaná. „Dáva to zmysel v čase, keď máme plug-in hybridy, ktoré sú podobne efektívne, a možno ešte lepšie, aj na veľké vzdialenosti?“ pýta sa Diess. „A navyše už existujú trhy ako Nórsko, kde je benzínový motor v porovnaní s elektrickými vozidlami tak silno penalizovaný, že sa takmer vždy kupujú tie druhé,“ dodal.
Zároveň doplnil, že by sa nemalo uvažovať o dátume, kedy skončí výroba spaľovacích áut. Ako príklad uvádza Latinskú Ameriku, ktorá prakticky celý funguje na bioetanole a tiež aj Poľsko. Podľa neho je táto krajina s jej prevažne uhoľnými elektrárňami, v inej situácii ako Španielsko alebo Nórsko, kde sa používa oveľa viac zelenej energie. Takýto trošku schizofrenický prístup šéfa Volkswagenu k elektromobilom má však svoju logiku. A sú za ňou peniaze.
Zatiaľ v strate
Volkswagen totiž všetko vsadil na podporu elektrických áut a chce byť európskou jednotkou. Ibaže má problém – na svojej stratégii zatiaľ prerába a tak skoro sa to nezmení. Preto potrebuje, aby prechod na elektromobily nebol viazaný na minimalizáciu výrobných nákladov a dotovanie ich cien, pretože ich predaj takto neprináša nikomu zisk. Automobilka je stratová pri ich výrobe, štát pri podpore predaja cez dotácie.
Koncern to už aj oficiálne priznal. Na elektromobiloch, ktoré majú tvoriť v roku 2030 až 70 % predajov v Európe a 50 % v USA a v Číne, nedokáže zarobiť ani cent. Práve naopak. Na každom elektromobile, ktorý zíde z liniek, prerába. Potvrdil to sám šéf vývoja Volkswagenu Thomas Ulbricht.
Čítajte viac VW: Nemci priznali, že na elektrických autách zatiaľ prerábajúVW, ktorý bol zvyknutý, podobne ako iné veľké automobilky, znižovať ceny zvyšovaním produkcie, narazil na problém, s ktorým úplne nerátal. Vysoké ceny vzácnych kovov, tvoriacich veľkú časť ceny batérií elektromobilov, ovplyvniť nedokáže. Práve naopak, čím viac ich je treba, tým sú drahšie a elektromobily tak skoro nezlacnejú na „rozumnú“ úroveň.
Kým sa to zmení, treba energetický prechod financovať z iných zdrojov, teda z predaja áut so spaľovacími motormi, pretože z nich má automobilka reálny zisk. Preto Diess začína spochybňovať ich zákaz. A zároveň treba tlačiť na to, aby ľudia boli nútení prejsť na elektromobily kvôli vysokým cenám benzínu a nafty. Peniaze, získané ich vyšším daňovým zaťažením, by štát využil na väčšie dotácie elektrických áut.
Šéf poradenskej spoločnosti CarLab Eric Noble tvrdí, že akcionári automobilky a nemeckí daňoví poplatníci by sa mali pripraviť na to, že v najbližšej budúcnosti budú cez masívne stimuly dotovať každý elektrický Volkswagen z vlastného vrecka. V dohľadnej dobe totiž iná cesta nie je.