Km77: Auto staré 22 rokov zvláda losí test lepšie ako mnohé nové

Možno si ešte spomeniete na škandál prvej generácie Mercedesu-Benz triedy A, ktorý sa prevrátil v losom teste. Automobilke neostávalo nič iné, ako zareagovať rozsiahlymi konštrukčnými zmenami. Paradoxom je, že toto auto dnes porazí aj tie najmodernejšie, vybavené asistenčnými systémami.

25.08.2021 16:00
debata (2)
Mercedes-Benz triedy A z roku 2002 je ďalším... Foto: km77
Mercedes-Benz - losí test po 22 rokoch Mercedes-Benz triedy A z roku 2002 je ďalším dôkazom, že autá za dve desaťročia príliš nepokročili v konštrukcii podvozkov. Kedysi kontroverzná trieda A neslávne preslávená práve zlyhaním v losom teste je aj dnes pri prudkom vyhýbacom manévri stabilnejšia ako mnohí moderní konkurenti.

Automobilky akosi rezignovali na kvalitné podvozky. Zdá sa, že sa spoliehajú na elektroniku, ktorá má zasiahnuť ešte skôr, než sa vozidlo dostane do kritickej situácie. Ako inak si totiž vysvetliť, že za desaťročia nedošlo k zásadnému zlepšeniu stability áut v losom teste. Dokazujú to testy španielskeho webu km77, ktorý sa špecializuje práve na disciplínu prudkého vyhýbacieho manévru. Moderné autá v nej nijako zvlášť neoslňujú, prinajmenšom sa od tých spred dvadsiatich rokov príliš nelíšia. Po nedávnom teste Citroenu Xantia Activa z deväťdesiatych rokov, ktorý bol na dráhe losieho testu rýchlejší než mnohí súčasníci, tu máme ďalší príklad.

Experti km77 si tentoraz vzali do parády prvú generáciu Mercedesu-Benz triedy A, vyrábanú v rokoch 1997 až 2004. A nie náhodou. Kým Citroën Xantia Activa patril už v čase svojho vzniku k predátorom losích testov, s prvým malým Mercedesom-Benz to bolo presne naopak. Možno si ešte spomeniete na škandál, keď sa revolučná trieda A prevrátila pri prudkom vyhýbacom manévri počas testu švédskeho magazínu Teknikens Värld. Bol to poriadny šok. Stuttgart najprv kritiku odmietal, no potom mu neostávalo nič iné, ako celkom prepracovať zavesenie kolies, zmeniť pneumatiky a do sériovej výbavy zaradiť vtedy ešte ukrutne drahý stabilizačný systém ESP.

Takto zvládla trieda A z roku 2002 losí test

Pomohlo to, čoho dôkazom je práve nový test km77 s autom, ktoré sa postaralo o popularizáciu tejto nepovinne-povinnej disciplíny. Na dráhu dorazil exemplár A210 Evolution, teda najvýkonnejšia verzia triedy A z roku 2002, ktorá má za 22 rokov a na konte už viac ako 200 000 km. Až na nedávno menené tlmiče, pružiny, tiahla stabilizátora, priečne ramená a guľové kĺby riadenia na ňom neurobili žiadne špeciálne úpravy. Testované áčko bolo dokonca obuté lacnými pneumatikami Roadstone Eurovis Sport 04 vpredu a Tristar Sportpower 2 vzadu, ktoré patria do triedy ekonomických plášťov.

Citroën Xantia - losí test 2021 Čítajte viac Km77: 22 ročné auto má v losom teste stále navrch. Aj bez ESP!

Napriek tomu sa kedysi kontroverznej triede A pri uhýbacom manévri darilo. Majiteľovi sa podarilo absolvovať dráhu bez kontaktu s kužeľmi rýchlosťou 70 km/h a keď sa za volant posadili „profíci“ z km77, skrotili áčko aj pri rýchlosti 75 km/h. Samozrejme, nie sú to extrémne hodnoty, no je trápne, že ide o rovnaký výsledok, ako dosiahla nedávno tretia generácia áčka A 45 S od AMG a dokonca lepší, ak to porovnáme s novou vlajkovou loďou triedy S. Nehovoriac o mnohých ďalších moderných autách, ktoré dokázalo áčko zahanbiť. Napríklad BMW M235i xDrive Gran Coupé či Škodu Octavia.

Otázkou je – čo sa deje? Autá už nikdy nebudú jazdiť tak dobre ako v minulosti? Veď ešte pred pár rokmi dokázali mainstreamové modely zvládnuť losí test rýchlosťami vyššími ako 80 km/h. Tak napríklad Opel Omega absolvoval losí test v roku 2000 rýchlosťou 80 km/h, rovnako rýchlo to dokázalo dokonca SUV Nissan X-Trail dCi z roku 2017, teda auto, od ktorého by čosi také nik nečakal. Bude to pravdepodobne daň za nadváhu a často aj za šetrenie na konštrukcii podvozkov, kde nezávislé zavesenie zadných kolies nahrádzajú jednoduchšie riešenia s torznou priečkou. A svoje nepridajú ani ekologické pneumatiky s nízkym valivým odporom.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz A #Losí test
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek