Za prvých 6 mesiacov tohto roku sa na Slovensku v kategórii M1 predalo spolu 38 449 áut. V minulom roku, poznačenom jarnými lockdownami, sa ich predalo 34 015, medziročne ide teda o mierny nárast na úrovni 12 percent.
V predpandémiovom prvom polroku roku 2019 bol predaj áut na Slovensku na úrovni 52 075 áut. Takže v prvom polroku tohto roku sa u nás predalo približne o necelých 30 percent menej áut, než v prvom polroku roku 2019.
Asi neprekvapí, že kríza zasiahla najviac nižšiu strednú triedu. V tomto segmente sa v 1. polroku roku 2019 predalo 14 123 áut, v prvom polroku tohto roku to bolo 8 725 áut, čo je pokles približne o 40 percent.
Čítajte viac Silná trojka: Toto je TOP 15 SUV na Slovensku za prvý polrokZaujímavé však je, ako sa autám v strednej triede darilo v porovnaní s prvým polrokom minulého roku. Ten bol z hľadiska predajov jednoznačne „drsnejší“, najmä kvôli nástupu pandémie a tvrdému lockdownu, ktorý postihol ako automobilky, tak aj predajcov.
Zrátali sme preto predaje áut segmentov C a CD, teda nižšej strednej a strednej triedy za prvý polrok roku 2020 a roku 2021. V roku 2020 sa ich spolu predalo 9 512 a v tomto roku to bolo 10 332. Takže v tomto segmente je badať mierny medziročný nárast na úrovni necelých 9 percent, čo je vzhľadom na celkové predaje áut podpriemerné.
Najpredávanejšie autá v strednej a nižšej strednej triede za prvý polrok roku 2021
Umiestnenie | Model | Predaj (I. – VI. 2021) | Predaj (I. – VI. 2020) |
---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 1 925 | 1 675 |
2. | Hyundai i30 | 1 742 | 1 120 |
3. | Kia Ceed | 1 031 | 850 |
4. | Škoda Scala | 1 011 | 1 033 |
5. | VW Golf | 673 | 494 |
6. | Škoda Superb | 610 | 529 |
7. | Toyota Corolla | 604 | 642 |
8. | VW Passat | 238 | 210 |
9. | Kia Proceed | 211 | 174 |
10. | Peugeot 308 | 131 | 187 |
Zdroj: ZAP SR |
Dlhodobo sú v ňom dvaja silní hráči – Škoda Octavia a Hyundai i30. Zaujímavé je, že Hyundai sa medziročne dotiahol „na dostrel“ doteraz neohrozenému kráľovi slovenského trhu v tomto segmente. Je však pravdou, že Octavia práve prechádza generačnou výmenou a polovodičová kríza na tento model doľahla tvrdšie. To sa prejavuje aj v predĺžených čakacích dobách, na niektoré verzie Octavií musia klienti čakať až okolo 9 mesiacov.
Pokiaľ ide o ďalšie trendy, vyerá to tak, akoby sa o niečo viac začali roztvárať nožnice medzi kórejskými sesterskými značkami Hyundai a Kia v prospech prvej z nich, vidno to nielen v tomto rebríčku, ale aj na predajoch SUV. Na druhú stranu – na trh sa chystá nová Kia Sportage, prvé skice sú už na svete a vyzerá to tak, že by mohla byť rovnako originálna, ako nový Tucson.
Uvidíme, ako sa autám strednej a nižšej strednej triedy bude dariť v druhej polovici roku. Preferencie zákazníkov sú totiž jasné – aj napriek koronakríze rastie záujem o crossovery a SUV, v prvom polroku tohto roku do tejto kategórie patrilo 45 percent predaných nových áut a medziročne záujem o túto kategóriu vzrástol-