Na európskych cestách je stále príliš málo nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá a 10 krajín EÚ nemá v priemere ani jeden terminál na 100 km ciest. Upozornilo na to Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Generálny riaditeľ ACEA Eric-Mark Huitema v tejto súvislosti zdôraznil, že európski spotrebitelia nebudú môcť prejsť na autá s nulovými emisiami, ak na cestách, po ktorých jazdia, nebude dostatok nabíjacích staníc.
V súčasnosti má najlepšiu nabíjaciu infraštruktúru v Únii Holandsko. Táto krajina má 47,5 nabíjacích staníc na 100 km ciest. Nasleduje Luxembursko (34,5), Nemecko (19,4) a Portugalsko (14,9). Skupinu päť najúspešnejších krajín dopĺňa Rakúsko (6,1).
Na druhom konci rebríčka sú krajiny, ktoré majú najmenší počet terminálov na 100 km ciest. Spolu je takých krajín desať, k piatim najmenej ústretovým voči elektromobilite však patria: Litva (0,2), Poľsko (0,4), a potom Cyprus, Lotyšsko a Rumunsko (0,5). Slovensko (dve nabíjacie stanice na 100 km ciest) je v tomto ukazovateli porovnateľné s Chorvátskom (2,3).
Krajina | Počet nabíjačiek na 100 km | Trh. podiel elektromobilov* |
---|---|---|
Belgicko | 5.5 | 10.7 |
Bulharsko | 0.8 | – |
Cyprus | 0.5 | 0.5 |
Česká republika | 0.9 | 2.5 |
Dánsko | 4.4 | 16.4 |
Estónsko | 0.7 | 1.8 |
Fínsko | 3.3 | 18.1 |
Francúzsko | 4.1 | 11.2 |
Grécko | 0.2 | 2.6 |
Holandsko | 47.5 | 25 |
Chorvátsko | 2.3 | 1.9 |
Írsko | 1 | 7.4 |
Litva | 0.2 | 1.1 |
Lotyško | 0.5 | 2.7 |
Luxemburgsko | 34.5 | 11.4 |
Maďarsko | 0.6 | 4.7 |
Malta | 3.4 | – |
Nemecko | 19.4 | 13.5 |
Poľsko | 0.4 | 1.9 |
Portugalsko | 14.9 | 13.5 |
Rakúsko | 6.1 | 9.5 |
Rumunsko | 0.5 | 2.2 |
Slovensko | 2 | 1.9 |
Slovinsko | 1.6 | 3.1 |
Španielsko | 1.1 | 4.8 |
Švédsko | 5 | 32.2 |
Taliansko | 5.1 | 4.3 |
Zdroj: ACEA, EAFO, ERF, EUROSTAT |
*vrátane plug-in hybridov
V krajinách s menším počtom nabíjacích staníc zaostáva aj trhový podiel elektromobilov. V prípade Slovenska ide o 1,9-percentný podiel. Maďarsko je jedinou z desiatich krajín, ktoré nemajú v priemere ani jeden terminál na 100 km, ktorá má však vyšší trhový podiel elektromobilov – na úrovni 4,7 %.
Združenie upozornilo na obrovský kontrast medzi Holandskom – krajinou s najväčším počtom nabíjačiek (47,5 na každých 100 km cesty) – a Poľskom (ktoré je však osemkrát väčšie), ktoré má iba jeden nabíjací bod na každých 250 kilometrov.
Čítajte viac Expert: Výstavba nabíjačiek musí byť 30-krát rýchlejšia. Inak hrozí kolapsACEA pripomenula, že Európska komisia v rámci svojho klimatického balíka Fit for 55, ktorý zverejnila v júli, navrhla, aby do roku 2030 boli emisie CO2 z nových automobilov o 55 % nižšie voči úrovniam z roku 2021. Aby európske automobilky mohli splniť tento náročný cieľ, budú musieť v nasledujúcich rokoch priniesť na trh milióny automobilov s elektrickým nabíjaním.
Výrobcovia sa však obávajú, že pokiaľ nebude existovať dostatočná dobíjacia infraštruktúra, spotrebitelia na elektromobily neprejdú. „Ak napríklad občania Grécka, Litvy, Poľska a Rumunska budú musieť pre kvôli dobíjaniu cestovať 200 a viac kilometrov, nemôžeme od nich očakávať, že budú ochotní kupovať elektrické autá,“ opísal situáciu Huitema.