Je jasné, že BMW nemohlo chýbať na autosalóne IAA Mobility v Mníchove. Práve táto metropola Bavorska je jeho domovom. A okrem nových elektromobilov iX, iX3, i4 či vodíkového SUV X5 i Hydrogen Next, vystavilo aj odvážny koncept i Vision Circular. Rozhodne nejde o prémiový model, ktorý sa vám s BMW spája. Ale kto ho vie, čo bude za prémiové považované v roku 2040. Presne do tohto obdobia totiž nemecká automobilka svoj koncept situovala. Je jasné, že o 19 rokov budú všetky autá elektrické, či už za pomoci batérií alebo palivových článkov, a pravdepodobne aj autonómne. Okrem toho však budú musieť byť aj recyklovateľné. A tu ide i Vision Circular skutočne do extrému.
Hatchback , ktorý by mohol byť v budúcnosti akýmsi novodobým BMW radu 1, i keď v tomto prípade len štvormiestny, sa totiž rodil s mottom „druhotné najprv“. Predstavuje dokonalú obehovú slučku. Je vyrobený výlučne z recyklovaných materiálov a po skončení životnosti ho možno opäť recyklovať. To je veľký pokrok, pretože súčasné BMW možno recyklovať len z 30 %. Jeho karoséria zo sekundárneho hliníka, ocele a plastov sa navyše vyhýba lepeným spojom, aby bolo možné jednotlivé diely ľahko demontovať. Dokonca sú tu rôzne materiály spojené zipsom alebo šnúrou. Kolesá zas majú centrálnu maticu. Aby sa ušetril každá gram materiálu je logo BMW vygravírované laserom priamo do kapoty a tradičné ľadvinky virtuálne, keďže prednú časť tvorí akýsi displej.
Márne by ste tu tiež hľadali akékoľvek dekorácie. Lak nahrádza elektrolytická oxidácia hliníka, ktorá vytvára odtieň Anodized Mystic Bronze a tepelná úprava ocele, ktorá tak získava odtieň Temper Blue Steel. Takzvaný „kruhový dizajn“ sa zároveň snaží znížiť materiálovú rôznorodosť a počet dielov. Pneumatiky z certifikovaného prírodného kaučuku udivujú jemnou priehľadnosťou. A raritou je aj volant vyrobený 3D tlačou z dreveného prášku. Tradičné obrazovky zas nahrádza head-up displej. Vskutku fascinujúce sú kryštalické prvky na volante a palubnej doske. Napriek kompaktným rozmerom s dĺžkou približne štyroch metrov má i Vision Circular ponúknuť priestor o triedu väčšieho modelu. Tu vítajú posádku „vznášajúce“ sa kreslá inšpirované nábytkovým dizajnom, pochopiteľne z recyklovaných tkanín. A rovnako komfortný je prístup cez dva páry dverí bez stredového stĺpika.
Čítajte viac BMW i Vision AMBY: Tento elektrobike upaľuje 60 km/h. Zatiaľ nelegálne Dizajn je vskutku odvážny, ale nie samoúčelný. Jeho prvky, vrátane novej interpretácie ľadviniek a či „hofmeisterovej krivky“ by sa mali objaviť na nových modeloch oveľa skôr ako v roku 2040. Bohužiaľ, o technike mníchovská automobilka veľa neprezradila. V každom prípade je BMW iVision Circular vybavené novou generáciou batérií s tuhým elektrolytom (solid-state), ktoré majú nahradiť súčasné li-ion akumulátory. Ich výhodou je nielen podstatne vyššia energetická hustota, dlhšia životnosť a rýchlosť nabíjania ale aj fakt, že ich možno recyklovať na 100 %. Automobilky na ich vývoji spolupracuje s Toyotou. BMW tiež počíta s autonómnou technológiou, technológiou zdieľania informácií medzi autami a využívaním elektromobilov ako zdroja energie pre elektrickú sieť v časoch špičiek.