Dieselgate: Topmanažéri Volkswagenu už stoja pred súdom!

Šesť rokov po tom, ako sa prevalil škandál Dieselgate sa v nemeckom meste Braunschweig postavili pred súd štyria bývalí manažéri a inžinieri koncernu VW za podiel na globálnom podvode. Postupne však má byť obvinených vyše sto ďalších zamestnancov koncernu.

17.09.2021 14:00
debata (4)
Šéf nemeckej automobily Volkswagen Martin... Foto: Reuters, WOLFGANG RATTAY
Martin Winterkorn Šéf nemeckej automobily Volkswagen Martin Winterkorn mal byť "hviezdou" práve začínajúceho procesu. Napokon však bude súdený samostatne.

Krátko pred začiatkom pojednávania súd v Braunschweigu rozhodol, že proces s bývalým šéfom VW Martinom Winterkornom bude predmetom „separátneho pojednávania a rozhodovania“. Winterkorn má 74 rokov a po už tretej operácii bedrového kĺbu sa zatiaľ súdneho pojednávania nemôže zúčastniť.

Len samotná obžaloba má 692 strán a výsledkom takmer štvorročného vyšetrovania je 300 zväzkov spisov s približne 75 000 stranami. Zaujímavé je, že Winterkornovi sa pripisuje len malá časť spôsobenej škody – približne 1,5 miliardy eur, zatiaľčo u ostatných obžalovaných sú to desiatky miliárd. Podľa obžaloby je totiž bývalý šéf koncernu zodpovedný iba za neskoré zverejnenie škandálu, ale na podvodoch sa, na rozdiel od ostatných obžalovaných, nepodieľal aktívne.

Najvyššie postavenie mal spomedzi obžalovaných, ktorí s procesu zúčastňujú, Heinz-Jakob Neußer, bývalý šéf vývoja v koncerne VW a zároveň člen jeho správnej rady. Rovnako ako spoluobžalovaný Jens H. aj on údajne o podvode vedel, ale nezastavil ho. Podľa prokurátorov sa ho snažil aktívnym spôsobom „ututlať“. Na vývoji podvodného softvéru sa údajne podľa obžaloby podieľali ďalší dvaja obvinení experti z oblasti vývoja motorov. Neuss sa k obvineniam zatiaľ nevyjadril.

Martin Winternkorn Rupert Stadler Čítajte viac Dieselgate: VW ide tvrdo po bývalých šéfoch. Chce odškodné!

Okrem iného sú všetci štyria obvinení zo zločineckého spolčovania, obchodného podvodu a daňových únikov a hrozia im nepodmienenčé tresty v rozsahu od jedného až do desiatich rokov.

Nelegálny softvér, ktorý pri testoch umožnil maskovať skutočné hodnoty emisií, znamenal, že tieto vozidlá na cestách mnohonásobne prekračovali povolené hodnoty škodlivých oxidov dusíka, zatiaľ čo pri laboratórnych testoch vyzerali byť čistejšie ako ostatné autá.

Bez ohľadu na výsledok sa očakáva, že pojednávanie bude dlhé. V súčasnosti je proces naplánovaný na 133 dní, čo znamená, že bude pravdepodobne trvať do leta 2023. A je iba prvým v poradí. Po ňom budú nasledovať ďalšie samostatné procesy. V nich bude postupne obžalovaných viac než sto zamestnancov koncernu VW, voči tridsiatim z nich už prokuratúra vzniesla obvinenie.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Martin Winterkorn #dieselgate #koncern VW #emisný podvod #Wokswagen
Články podľa značiek