VW sa už bráni proti obvineniam z ďalšieho nelegálneho softvéru

Už sme informovali, že generálny advokát súdneho dvora EÚ obviňuje koncern VW z ďalšej manipulácie s emisiami naftových motorov. Nemecká automobilka už zareagovala.

29.09.2021 12:00
debata (20)
Koncern Volkswagen možno stojí pred ďalšou... Foto: JATO Dynamics
JATO Dynamics - emisie 2019 Koncern Volkswagen možno stojí pred ďalšou súdnou bitkou v súvislosti s jeho naftovými motormi.

Generálny advokát súdneho dvora EÚ Athanasios Rantos obviňuje koncern Volkswagen z toho, že aj po kauze Dieselgate naďalej používa softvér, ktorý umožňuje naftovým motorom vypúšťať viac emisií CO2, ako je prípustné. Nejde pritom o pôvodný softvér, ktorý vypínal antiemisné systémy v záujme dosiahnutia nižšej spotreby, vyššieho výkonu, dlhšej životnosti či tichšieho chodu a šetrenia prísady AdBlue. Má ísť o ďalší riadiaci program motora, takzvané „tepelné okno“. Tento softvér obmedzuje činnosť systému recirkulácie výfukových plynov (EGR) vtedy, keď teplota klesne pod 15 stupňov Celzia alebo stúpne nad 15 stupňov Celzia.

Tiež je jeho činnosť obmedzená, ak vozidlo jazdí v nadmorskej výške 1 000 metrov. Hoci „teplotné okno“ zvyšuje emisie len v špecifických podmienkach, a teda neobmedzuje činnosť antiemisných systémov v absolútnej väčšine jazdných situácií, Rantos sa domnieva, že je nelegálne. Pritom je používanie „teplotného okna“, povolené, a to v situáciách, keď by mohlo dôjsť k poškodeniu motora. Rantos však argumentuje, že „teplotné okno“ nechráni samotný motor, ale iba jeho príslušenstvo, napríklad EGR ventil či časticový filter, takže ho nemecká automobilka používa neoprávnene.

ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Čítajte viac Toto môže byť koniec naftových motorov. Hrozí druhá Dieselgate

Volkswagen má na to iný názor, pretože EGR ventil nevidí len ako príslušenstvo motora, ale jeho súčasť. „Podľa generálneho advokáta je použitie tepelného okna odôvodnené, ak má zamedziť napríklad poruche ventila EGR, ktorá má náhly vplyv na samotnú prevádzku motora bez toho, aby týmto dôsledkom bolo možné zabrániť pravidelnou údržbou,“ píše v stanovisku automobilka. A pokračuje, že účelom teplotného okna je naozaj predísť náhlym a bezprostredným rizikám poškodenia spaľovacieho agregátu. Uvidíme, ako sa táto právnická slovná „prestrelka“ skončí. Ak by totiž Rantos nakoniec uspel, mohlo by „teplotné okno“ spôsobiť čosi ako druhú aféru Dieselgate.

Od katastrofy nemusí byť ďaleko, pretože názor generálneho advokáta má v európskom justičnom systéme veľkú váhu a ak súdu predkladá nejaký návrh, len zriedka rozhodne proti nemu. Je jasné, že súdnu bitku si už Volkswagen v súvislosti s naftovými motormi neželá a nemôže si prípadnú prehru ani dovoliť. Lacnejšie by preň bolo v takom prípade definitívne skoncovať s výrobou naftových áut. A ak skončí s naftou druhá najväčšia automobilka sveta, nastane dominový efekt. Tým by ale politici vyradili z automobilového priemyslu tie najúčinnejšie motory. Práve diesle sú totiž najúspornejšie, a teda produkujú najmenej emisií skleníkového CO2. A pri tých najmodernejších nie sú problémom ani oxidy dusíka či častice.

Elektromobily Čítajte viac Pri podpore ekodopravy Európska komisia nehrá fér

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #emisie #dieselgate
Články podľa značiek