
SsangYong sa pred niečo viac ako dvomi rokmi opäť – ak sa nemýlime, už po tretíkrát – vrátil na slovenský trh. A ako sa hovorí – do tretice všetko dobré. Spoločnosť ponúkla zaujímavo vyzerajúce modely s veľmi dobrým pomerom medzi cenou a hodnotou. A tie sa začali postupne presadzovať.
Napríklad v auguste tohto roku sa SsangYong sa so svojim SUV Korando umiestnil v rebríčku najpredávanejších áut na Slovensku na 13. mieste a za sebou zanechal aj také modely ako VW Tiguan, Nissan Qashqai alebo Škoda Karoq a aj Kodiaq.
Úspechu Koranda sa niet čo diviť, stačí pozrieť do cenníku. SUV s cenou pod 17-tisíc eur a so slušným motorom 1.5 Turbo GDI s výkonom 120 kW je objektívne ponuka, o ktorej sa naozaj oplatí rozmýšľať, ak sa obzeráte po aute tejto kategórie.

V čase, keď sa však značka etablovala na našom trhu, prežívala v globálnom meradle pomerne veľkú krízu. Kórejská automobilka totiž vtedy bola – a doteraz ešte je – v indických rukách, vlastní ju koncern Mahindra & Mahindra. Ten sa jej však snaží zbaviť a vyzerá to, že sa mu to teraz definitívne podarí.
Na prelome rokov 2020 a 2021 SsangYong z dôvodu neschopnosti splácať svoje dlhy (de facto vyhlásil insolvenciu) požiadal o tzv. autonómnu reštrukturalizáciu, čím získal dočasnú ochranu pred veriteľmi. (Podobný krok už musela autobilka spraviť aj v roku 2009.) Väčším problémom však bolo, že v apríli minulého roku Mahindra & Mahindra zrušila plánovanú vyše 400-miliónovú investíciu do SsangYongu, čím ho de facto odpísala. Tento krok potvrdila o ďalšie dva mesiace, keď oficiálne vyhlásila, že jej podiel v automobilke vo výške približne 75 percent je celý na predaj.
A kupca sa napokon podarilo teraz nájsť – kórejskú automobilku zachránia Kórejci. Pokiaľ nenastanú nečakané komplikácie, novým vlastníkom SsangYongu sa stane konzorcium, v ktorom sú vedľa kórejského výrobcu autobusov Edison Motors aj investičné skupiny KCGI (Kórea Corporate Governance Improvement) a Keystone Private Equity.

Konzorcium požiadalo u Kórejskej rozvojovej banky (KDB) o pôžičku vo výške 700 miliárd wonov (približne 600 miliónov dolárov), ktorá by mala slúžiť na prevzatie SsangYongu. Ten má odhadovanú hodnotu okolo 2 biliónov wonov. Ak by skrachoval, o prácu by prišlo 60– až 100-tisíc ľudí.
Nový majiteľ počíta s tým, že SsangYong by sa mal preorientovať z výroby SUV na elektromobily, Edison Motors sa totiž už dnes zameriava na elektrické autobusy. Portfólio automobilky ba sa však malo diverzifikovať, SUV ňom zostanú a v ponuke by sa mali objaviť aj sedany a kompaktné hatchbacky.
Pre záchranu SsangYongu je totiž podľa jeho budúceho pravdepodobného majiteľa dôležité to, aby svoju ročnú produkciu takmer strojnásobil na úroveň 300-tisíc áut. Polovicu z nich by mali tvoriť elektromobily, 50-tisíc plug-in hybridy a zvyšok spaľovacie autá.
Do konca tohto mesiaca spoločnosť SsangYong a jej účtovná firma EY Hanyoung predložia súdu oficiálnu žiadosť o schválenie spoločnosti Edison Motors ako preferovaného uchádzača o prevzatie a potom podpíšu memorandum o porozumení s výrobcom elektrických autobusov, ktoré je dôležitým krokom pre uzatvorenie akvizičnej dohody.
Pred jej podpisom vykoná ešte konzorcium Edison dvojtýždňovú hĺbkovú kontrolu v SsangYongu. Ak všetko pôjde dobre, nový majiteľ by mohol najdlhšie vyrábajúcu kórejskú automobilku prevziať ešte v tomto roku.