SsangYong sa pred niečo viac ako dvomi rokmi opäť – ak sa nemýlime, už po tretíkrát – vrátil na slovenský trh. A ako sa hovorí – do tretice všetko dobré. Spoločnosť ponúkla zaujímavo vyzerajúce modely s veľmi dobrým pomerom medzi cenou a hodnotou. A tie sa začali postupne presadzovať.
Napríklad v auguste tohto roku sa SsangYong sa so svojim SUV Korando umiestnil v rebríčku najpredávanejších áut na Slovensku na 13. mieste a za sebou zanechal aj také modely ako VW Tiguan, Nissan Qashqai alebo Škoda Karoq a aj Kodiaq.
Úspechu Koranda sa niet čo diviť, stačí pozrieť do cenníku. SUV s cenou pod 17-tisíc eur a so slušným motorom 1.5 Turbo GDI s výkonom 120 kW je objektívne ponuka, o ktorej sa naozaj oplatí rozmýšľať, ak sa obzeráte po aute tejto kategórie.
Čítajte viac Stellantis sťahuje výrobu dieslov do Ruska! Odtiaľ sa vrátia späťV čase, keď sa však značka etablovala na našom trhu, prežívala v globálnom meradle pomerne veľkú krízu. Kórejská automobilka totiž vtedy bola – a doteraz ešte je – v indických rukách, vlastní ju koncern Mahindra & Mahindra. Ten sa jej však snaží zbaviť a vyzerá to, že sa mu to teraz definitívne podarí.
Na prelome rokov 2020 a 2021 SsangYong z dôvodu neschopnosti splácať svoje dlhy (de facto vyhlásil insolvenciu) požiadal o tzv. autonómnu reštrukturalizáciu, čím získal dočasnú ochranu pred veriteľmi. (Podobný krok už musela autobilka spraviť aj v roku 2009.) Väčším problémom však bolo, že v apríli minulého roku Mahindra & Mahindra zrušila plánovanú vyše 400-miliónovú investíciu do SsangYongu, čím ho de facto odpísala. Tento krok potvrdila o ďalšie dva mesiace, keď oficiálne vyhlásila, že jej podiel v automobilke vo výške približne 75 percent je celý na predaj.
A kupca sa napokon podarilo teraz nájsť – kórejskú automobilku zachránia Kórejci. Pokiaľ nenastanú nečakané komplikácie, novým vlastníkom SsangYongu sa stane konzorcium, v ktorom sú vedľa kórejského výrobcu autobusov Edison Motors aj investičné skupiny KCGI (Kórea Corporate Governance Improvement) a Keystone Private Equity.
Čítajte viac Šéfovia BMW, Mercedesu, VW a Stellantisu o čipovej kríze: Prevláda pesimizmusKonzorcium požiadalo u Kórejskej rozvojovej banky (KDB) o pôžičku vo výške 700 miliárd wonov (približne 600 miliónov dolárov), ktorá by mala slúžiť na prevzatie SsangYongu. Ten má odhadovanú hodnotu okolo 2 biliónov wonov. Ak by skrachoval, o prácu by prišlo 60– až 100-tisíc ľudí.
Nový majiteľ počíta s tým, že SsangYong by sa mal preorientovať z výroby SUV na elektromobily, Edison Motors sa totiž už dnes zameriava na elektrické autobusy. Portfólio automobilky ba sa však malo diverzifikovať, SUV ňom zostanú a v ponuke by sa mali objaviť aj sedany a kompaktné hatchbacky.
Pre záchranu SsangYongu je totiž podľa jeho budúceho pravdepodobného majiteľa dôležité to, aby svoju ročnú produkciu takmer strojnásobil na úroveň 300-tisíc áut. Polovicu z nich by mali tvoriť elektromobily, 50-tisíc plug-in hybridy a zvyšok spaľovacie autá.
Do konca tohto mesiaca spoločnosť SsangYong a jej účtovná firma EY Hanyoung predložia súdu oficiálnu žiadosť o schválenie spoločnosti Edison Motors ako preferovaného uchádzača o prevzatie a potom podpíšu memorandum o porozumení s výrobcom elektrických autobusov, ktoré je dôležitým krokom pre uzatvorenie akvizičnej dohody.
Pred jej podpisom vykoná ešte konzorcium Edison dvojtýždňovú hĺbkovú kontrolu v SsangYongu. Ak všetko pôjde dobre, nový majiteľ by mohol najdlhšie vyrábajúcu kórejskú automobilku prevziať ešte v tomto roku.