Continental: Brzdy budúcnosti budú vraj z minulosti

Sú bubnové brzdy prežitkom a záležitosťou len pre lacné autá? Nemci si to nemyslia. Continental už testuje experimentálny Golf s „bubnami“ aj na prednej náprave!

12.11.2021 12:00
debata (1)
Continental vyvíja nový typ bubnových bŕzd.... Foto: Continental
Continental - bubnové brzdy Continental vyvíja nový typ bubnových bŕzd. Určené majú byť pre elektromobily, ktoré sú síce ťažšie, ale väčšinou brzdia pomocou rekuperácie. (ilustračná snímka)

Väčšina moderných áut je dnes vybavených kotúčovými brzdami. Dokážu vyvinúť vyšší brzdný účinok a odolávať vysokým teplotám. Klasické bubny ostali už len na zadných nápravách menej výkonných a lacnejších áut. Nemecký Continental si však myslí, že ešte nepovedali posledné slovo. Aj ony majú totiž výhody. Ich brzdové platničky sú napríklad ukryté pred vlhkosťou či prachom, je ich ľahké spriahnuť s funkciou parkovacej brzdy, a navyše sú výrazne lacnejšie. Bohužiaľ, rýchlo sa prehrievajú, pretože vznikajúce teplo ostáva vnútri bubna, čo vedie k takzvanému „vädnutiu“.

Brembo - revolučné brzdy Sensify Čítajte viac Brembo predstavuje revolučné brzdy Sensify. Má ísť o najväčší zlom od čias ABS

Lenže dnes by to až tak neprekážalo. To preto, že na cesty sa dostáva čoraz viac elektromobilov. A tie väčšinou brzdia elektromotormi. Pri funkcii e-pedal sa nevyužívajú takmer vôbec. Výsledkom častej rekuperácie sú nakoniec hrdzavejúce brzdové kotúče. Kotúčové brzdy jednoducho nemajú veľa práce. A tak by ju pokojne zvládli staré dobré „bubny“, dokonca aj na prednej náprave. Áno, Continental s nimi ráta práve v súvislosti elektromobilmi. Otázkou je, čo by sa s nimi dialo pri dynamickej jazde. Elektromobily síce málokedy využívajú brzdný účinok brzdovej sústavy, no sú výrazne ťažšie, takže aj pri krátkom intenzívnom brzdení, dostanô poriadne zabrať. Pri opakovanom nehovoriac.

Brembo osvetlené strmene Čítajte viac Brembo má osvetlené brzdové strmene. Zatiaľ len pre motorky

Continental preto hľadá kompromis. Nové bubnové brzdy pre elektromobily testuje na experimentálnom VW Golf GTI, a to na všetkých štyroch kolesách. Teda, zatiaľ nie na elektromobile. Výsledky sú ale vraj povzbudivé. Uvidíme, ako zareagujú automobilky. Pri mestských elektromobiloch, kde sa nepočíta s dynamickou jazdou, by mohli mať bubnové brzdy úspech. Aj kvôli ich nízkej cene. To sa pri elektromobiloch s drahými batériami, kde treba šetriť na každom mieste, naozaj cení. Nech už to dopadne akokoľvek, je takmer isté, že do výslužby bubnové brzdy ešte nemieria.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Continental #kotúčové brzdy #brzdy #bubnové brzdy
Články podľa značiek