Bistella 500: Nádhera, táto Jawa ‘Pérák‘ má 10 valcov! A preplňovaných

Neuveriteľný stoj na základoch legendárnej Jawy 250 „Pérák“ postavil český nadšenec. Kreáciu s názvom Bistella 500 poháňa 10-valcový preplňovaný hviezdicový dvojtakt.

12.11.2021 18:00
debata (4)
Bistella 500 vychádza z legendárnej Jawy 250... Foto: Bistella
Bistella 500 - zákazková prestavba Jawy 250 Bistella 500 vychádza z legendárnej Jawy 250 "Pérák". Prišla však o svoj dvojtaktný jednovalec. Valcov má totiž rovných desať. Pochádzajú z Jawy 50 Pionier.

Ikonická Jawa 250, ľudovo prezývaná „Pérák“, schádzala z výrobných liniek v rokoch 1946 až 1954. Prezývku si vyslúžila vďaka tomu, že bola prvým motocyklom Jawy s odpruženým zadným kolesom. Očarila tiež dizajnom a motorom nádherne integrovaným s prevodovkou. Jej dvojtaktný jednovalec s objemom 246,5 ccm dával na tú dobu slušných 9,9 kW. Z „Péráka“ sa tak stala doslova legenda. Tento ikonický stroj si vyhliadol pre svoju kreáciu český úpravca Marek Foltis z Opavy. Jej najfascinujúcejšou súčasťou je nepochybne motor. Na ten pôvodný zabudnite.

Jawa 42 - 2021 Čítajte viac Jawa 42: Ďalšia indická novinka mieri k rebelom. Vyzerá parádne

Ako vyplýva z názvu Bistella 500, má objem 500 kubických centimetrov. A predstavte si, má základ opäť v Jawe. Nejde však o dvojvalcový štvortakt s rozvodom OHC zo slávnej Jawy 500, ale o neskutočný preplňovaný dvojtaktný 10-valec. Odkiaľ sa vzal? Marko spojil desať motorov Jawy Pionier do dvoch hviezdicových 5-valcov, umiestnených nad sebou. Výfukové zvody sú doslova umeleckým dielom. Je to neuveriteľné, ale celá táto strojovňa má pomerne kompaktné rozmery, takže sa zmestila do pôvodného rámu „Péráka“. Výkon nepoznáme a je ho ťažké odhadnúť.

Desaťvalcový motor využíva hviezdicový „lejaut“... Foto: Bistella
Bistella 500 - zákazková prestavba Jawy 250 Desaťvalcový motor využíva hviezdicový „lejaut“ leteckých motorov. A má hneď dve „poschodia“. Zaujímavé je, že je skombinovaný s pôvodnou prevodovkou.

V tomto prípade totiž nestačí spočítať výkon desiatich jednovalcov Jawy 50 Pionier. To by bolo príliš jednoduché a predstavovalo by to asi 25 kW. Lenže Marko pridal ešte päť Rootsových kompresorov, ktoré museli nádielku koní poriadne zvýšiť. Ktovie, ako si s nimi poradí pôvodná prevodovka či krehké zavesenie kolies a brzdová sústava. No oceniť treba aj Markov cit pre dizajn. Dvojfarebné lakovanie kombinujúce zelený a krémový slonovinový odtieň je jednoducho nádherné. Rovnako ako biele pásy na pneumatikách.

Pozrite si prekrásnu Bistellu 500
Bistella 500 - zákazková prestavba Jawy 250
Bistella 500 - zákazková prestavba Jawy 250
+10Bistella 500 - zákazková prestavba Jawy 250

Marko sa so svojou Bistellou 500 chystá na majstrovstvá zákazkových motocyklov do Nemecka, kde bola nedávno Bistella nominovaná. Nepochybne má veľké šance preraziť. Je to neuveriteľný stroj s neuveriteľne citlivo spracovaným dizajnom. A to sa cení. O Bistelle preto ešte nepochybne budeme počuť. A vypočuť si ju môžete aj vy. Krátke video na Markovom youtubeovom kanáli prináša totiž autentický a absolútne nenapodobiteľný zvuk dvojtaktného 10-valca.

Jawa 42 - edícia The Brave and the bold 2021 Čítajte viac Indická Jawa obliekla model 42 do uniformy. Spomína na slávne víťazstvo

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Jawa #Jawa Perak #Jawa 250 #Bistella #Bistella 500
Články podľa značiek